Bandenspanning

Steady

Lid
welke spanning doen jullie in de banden van de Skoda fabia combi 1.2 TDI?Ik lees hele verschillende spanningen op internet
 
In het tankklepje staat aangegeven dat bij lichte belasting 2.6 bar rondom wordt geadviseerd, en bij zware belasting 3.0 bar aan de achterzijde.
 

Niels83

Forumguru
In het tankklepje staat aangegeven dat bij lichte belasting 2.6 bar rondom wordt geadviseerd, en bij zware belasting 3.0 bar aan de achterzijde.

Gek.. in mijn klepje staat toch dat dit per banden maar verschiltm en ligt de spanning veel lager. Eerder rond 1.8 en 2.2 bar.

@ ts De sticker is echt wel helder
Even het klepje schoonmaken een foto posten en je banden maat erbij. Dan kunnen wij je vertellen wat je zelf ook kan lezen.
 

turboturbo

Forumguru
Lekker minimaal 2,5bar rondom doen. Rijdt ook zuinig. Adviseerde de bandenboer mij destijds toen ik 4 nieuwe Michelins liet monteren.

Bekijk, of liever gezegd: houd ten allen tijde in de gaten hoe de slijtage op je banden zich voltrekt

image.jpeg



In mijn geval kwam ik bij mijn Fabia I er achter dat op de voorgeschreven spanning (2,1 bar geloof ik) de banden een ongelijke slijtage lieten zien. Ik vond de wangen ook erg slap en het weggedrag zoekerig.

Toen ik op 2,7~2,9 bar ging rijden bleef de slijtage ook netjes gelijkmatig (het ging hier om 195/50/15 banden) en was het weggedrag ook verbeterd.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Het hangt af van het type auto en de bandenmaat. In het klepje vind je alleen de aanbevolen spanning voor minimale en maximale belasting. Omdat ik daar meestal ergens tussen zit, ga ik gewoon er ergens tussenin zitten. Bij mij Fabia 1.2 tsi met 16 inch vind ik 2.4 voor en 2.5 achter het prettigst. Daar kom je achter door eea uit te proberen. Dit is hard zat. Harder wordt enigszins oncomfortabel
 

bouwdirk

Senior Member
en dan zit er nog het verschil tussen koude en warme banden,

bandenspanning opgegeven door fabrikant is bij koude banden (nog niet gereden)

Bij warme banden ( na +/-15min rijden ) tel je nog eens 0,3 bar bij de opgegeven bandenspanning op.
 

Canon-Eye

Forumguru
nspanning opgegeven door fabrikant is bij koude banden (nog niet gereden)
... en 's zomers: meten vóórdat de banden in de zon opgewarmd zijn!

Ik hou overigens altijd de aanbevolen spanning voor maximale belasting aan. Dat drukt het verbruik een beetje en het beweerde verlies aan comfort is zó gering dat ik dat eerlijk gezegd niet echt kan voelen, ook niet als ik er speciaal op let.
 

Canon-Eye

Forumguru
In theorie wel. Verbaas me wel eens over mensen die aan de snelweg bij een tankstation de banden staan bij te blazen...:pieker:
 

Spierings

Forumguru
Soms heb je geen keus;)

Er zijn genoeg mensen die nooit de bandenspanning controleren, dan is op een niet juiste manier altijd nog beter...

Persoonlijk ponp ik ze voor iets harder als de onbeladen aangegeven spanning en achter gewoon de onbeladen spanning..
De grip gaat ook iets achteruit als je met een te hoge spanning rijdt..
 

EdK

Forumguru
Goh lijkt wel of de hype van stikstof weer voorbij is.......
Hoor niemand er meer over...... of is dat alleen voor zomerbanden...??:dankje:
 

Canon-Eye

Forumguru
De grip gaat ook iets achteruit als je met een te hoge spanning rijdt..
Dat zal met m'n Greenline-scheurijzer wel meevallen, lijkt me... :deuk:
lijkt wel of de hype van stikstof weer voorbij is...
Volgens mij voornamelijk bedacht door de bandenbranche als extra post op de factuur onder het motto "Vele kleintjes maken een grote" (vergelijk het met "klein materiaal" en zo).
Theoretisch zal er best iets inzitten en ik wil ook nog wel aannemen dat het in de formule 1 wel een paar duizendsten van een seconde zal schelen per rondje, maar voor gewoon alledaags gebruik zal het geen voelbaar verschil van enige betekenis maken. Bovendien heb ik nu eenmaal een compressortje in de garage staan en geen fles stikstof....
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Alle stations waar ik langs reed waren de pomp installaties dicht ivm de vorst..
Tsja wat moet ik daar van denken ?
Word de tank van de compressor dan niet periodiek van vocht ontdaan ?
Hoop toch van wel anders blaast iedereen met de lucht ook water zijn banden in .....
 
Bovenaan Onderaan