Bandenspanning Kodiaq

Delorean7

Nieuw lid
Vandaag voor de vakantie maar even gekeken naar de bandenspanning op de 18" Kodiaq bandjes.

Tot mijn verbazing stonden die dingen op 3.6!

Eerst terug naar 2.6 was het plan... maar toch maar 3.2 gepakt gezien wat de dealer erop heeft gezet.

Weird? Wat hebben jullie?
 

hemi24

Forumguru
Die dealer van jou heeft waarschijnlijk verzuimt om de bandenspanning bij aflevering naar een normale waarde te zetten!

3,5 tot 4 bar is transportspanning, om te voorkomen dat auto's gaan "wiebelen" op transport en dat de banden niet afvlakken als de auto's wat langer op een opslag staan...

Gewoon slechte manier van aflevergereed maken, als je het mij vraagt. Ik heb dit in het verleden ook al eens gehad met de vrienden uit Oosterhout (naast niet ingeleerde trekhaak).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RonaldSkodiaq

Donateur
Weet iemand hoe het systeem werkt van het controlesysteem van de bandenspanning? Ik heb een originele set Sirius velgen erbij gekocht voor mijn winterbanden. Werkt het bandenspanningsalarm ook bij deze set?
 

hemi24

Forumguru
@RonaldSkodiaq : als je een systeem hebt dat de exacte druk per band aangeeft, zul je de extra set van ventielsensoren moeten voorzien. In de meeste andere gevallen zal het systeem werken via de abs-sensoren en hoef je geen verdere maatregelen te treffen.
 

hemi24

Forumguru
... kijk eens een keer in het tankklepje, dan kun je zien wat de juiste druk zou moeten zijn ...
 

CDK

Forumguru
... kijk eens een keer in het tankklepje, dan kun je zien wat de juiste druk zou moeten zijn ...

6c12274d33dc86111ee375be715d3ca9.jpg
 

CDK

Forumguru
Dan is 3 bar vóór aan de hoge kant lijkt mij?

Ik rij met 20 of 21 inch en mij bevalt het goed. Minder dan 2.7 bar zou ik er zelf zeker niet in doen, ook niet bij 19 inch, maar als jij het wél prettig vind rijden / sturen dan moet je dat uiteraard gewoon doen.
 

Delorean7

Nieuw lid
Even een update na deze post, binnen 10 km op weg naar Frankrijk een waarschuwing in de auto vanwege de bandenspanning. Aan de snelweg blijkt de ingestelde 3.2 2.2 te zijn en dus de oorspronkelijke hoge waarde onbetrouwbaar. Ga dus de locale pomphouder maar even uitkafferen bij terugkomsts

Bedankt voor alle reacties
 

hemi24

Forumguru
Even een update na deze post, binnen 10 km op weg naar Frankrijk een waarschuwing in de auto vanwege de bandenspanning. Aan de snelweg blijkt de ingestelde 3.2 2.2 te zijn en dus de oorspronkelijke hoge waarde onbetrouwbaar. Ga dus de locale pomphouder maar even uitkafferen bij terugkomsts

Bedankt voor alle reacties

Had je het systeem in de auto wel opnieuw geïnitieerd nadat je de bandenspanning had aangepast?
Anders moet je jezelf ook nog even uitkafferen...

Wie zegt eigenlijk dat die 2.2 gemeten aan de snelweg wel correct is?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan