Bandenspanning - hoeveel bar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
met Boilersgeilezak te maken.
Ik heb me suf geprakkiseerd wat dit nou voor een woord/betekenis kan zijn?
Vertyping? Hele bizarre autocorrect? Werkelijk geen idee...

____________________________________________

BTW; wat betreft die bandenspanning. Wat is er mis om gewoon de aanbevolen waardes te hanteren die vaak op een sticker ergens in de deurposten of bij de tankdop staan?
 

Derk GTT

Nieuw lid
Voor een wat beter verbruik lekker hard oppompen. Wel wat minder comfortabel natuurlijk. Rij zelf met 3,5 bar in de conti´s :LOL:
 

eriktv

Forumguru
Ik bespaar liever €600 op ongelijke bandenslijtage dan een paar tientjes op mijn brandstofverbruik. Ik reed ook vaak rond de 2,7-3,0, maar heb na het voortijdig afschrijven van banden op advies van de bandenboer standaard 2,5 erop gezet. Bij een vakantieritje zet ik ze op 2,7 vóór en 3,0 achter.
 

Tees

Donateur
3.5 bar is wel héél veel! Dan is de kans op ongelijke slijtage wel erg groot (in dit geval het middendeel dat er als eerste aan zal gaan), en het contact met de weg zal er ook niet beter op worden.
Zoals eerder aangegeven blijf ik binnen de marges van wat voorgeschreven is, met een neiging naar de bovenkant. Dat is naar mijn mening de beste balans tussen verbruik, slijtage en veiligheid.
 

Eltjo

Forumguru
Voor een wat beter verbruik lekker hard oppompen. Wel wat minder comfortabel natuurlijk. Rij zelf met 3,5 bar in de conti´s :LOL:
Overweeg dit nog maar eens na het lezen van bericht #15, #25 en #26....
Verder kan je ook achter nog wat gaan stuiteren met weinig belading, waardoor je banden minder rond worden wat als het zich voordoet, steeds erger wordt.

De druk die een garagebedrijf of bandenboer er in doet, is vaak te hoog. De bandjes van de kleine Trevis die 2 bar moeten hebben volgens het boekje en deur-sticker waren bij de bandenwissel op 2,5 bar gezet.
Waarschijnlijk doen ze dat ook met de wetenschap dat de meeste berijders er niet zo naar kijken en de druk vanzelf afneemt.
En, niet te vergeten, is het lekker makkelijk.
 
Laatst bewerkt:

Derk GTT

Nieuw lid
Kan best meer slijten aan de binnenzijde inderdaad, maar nog niet echt gemerkt.

Onze C1 stond bij aflevering ook op 3.0 bar vanuit de fabriek toen we die kregen. Staat hij tegenwoordig ook weer. Stuurt makkelijker en inderdaad als je een tijdje de druk niet in de gaten houdt dan zal het niet snel te laag staan.

Een te lage druk is een stuk slechter dan een te hoge druk, maar snap dat jullie de grenzen niet opzoeken. Ieder zijn eigen ding.
 

Eltjo

Forumguru
Andersom, middenop de band slijt de band juist meer dan aan de kanten omdat de band op het loopvlak met te veel druk bol gaat staan.
En dat dat makkelijker stuurt is omdat het contactvlak band met de straat kleiner is geworden - maar daarom heb je dus ook minder grip op de weg!

Wil je het veilig houden, dan zou ik er maar niet meer met druk in doen dan de fabrikant bij maximale belasting voorschrijft.
En dat is zelfs al een hoop meer (opgave bij 5 personen en bagage bij mijn auto) dan de reguliere bezetting van de auto (meestal 1 of 2 personen).
 
Laatst bewerkt:

Derk GTT

Nieuw lid
@ Etjo; Weet dat het hierdoor komt inderdaad. Geen extra slijtage van waargenomen, en het is geen raceauto, dus die extra grip heb ik niet nodig. Persoonlijke keuze natuurlijk.

@ Hemi; Ik rij niet harder dan 100, dus zal niet snel een gevaar voor je vormen.
 

Tees

Donateur
Das het grappige van grip: je hebt het het hardste nodig als je t niet verwacht ;)
Maar genoeg hierover, de meningen zijn duidelijk en gaan geloof ik niet veranderen.
 

Rallye

Forumguru
Vraag is of de opmerkingen over zo’n hoge bandenspanning enkel “meningen“ zijn. Uit de posts blijkt wel erg weinig begrip voor snelheid én het belang van grip uit. Je krijgt geen “extra grip” door je bandenspanning naar een normaal niveau te verlagen, maar je keert terug naar normale gripwaarden. Het verlies aan grip wordt zelfs erkend nu de auto zelfs “makkelijke stuurt”. En juist als je de grip van je banden zo hebt teruggebracht, is 100 best snel.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Even een opmerking tussendoor:
De bandenspanning zoals door de fabrikant voorgeschreven (gesuggereerd?) is een compromis tussen grip en comfort.
Ook zal er verschil zijn tussen diverse merken/types en maten onder eenzelfde auto.
Niemand anders dan de vraagsteller weet precies hoe hij/zij de auto gebruikt.
Iedereen mag zijn/haar eigen fouten/afwegingen maken.
We zullen nooit iemand kunnen overtuigen van ons "gelijk" of zijn/haar "ongelijk" door hier meningen te verkondigen alsof wij 'de wijsheid in pacht' hebben.


Overigens: bij 'racen en rallyen' zal de bandenspanning over het algemeen zo'n 10 tot 15% hoger zijn dan 'voorgeschreven'.
 

Eltjo

Forumguru
Ik denk dat niemand hier een raceauto rijdt. Het gaat om grip tijdens het remmen, niet met wegscheuren of bochtenwerk.

Zoek eens op wat het verschil in remafstanden nat en droog tussen een slechte en goedkope band.
En mbt rustig niet harder dan 100 km/u rijden; kijk eens naar de meters verschil in remafstand met verschillende snelheden.
Maar, als je rustig en niet hard rijdt, wat is dan de motivatie om de banden zo hard op druk te zetten (dat het minder comfortabel wordt)?
 

Eltjo

Forumguru
Hard remmen moet je soms ineens, bochtenwerk heb je meer zelf in de hand. Maar je wilt natuurlijk ten alle tijden een veilige grip op de weg hebben, ook in bochtenwerk zoals bij een uitwijkmanoeuvre natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan