Bandenspanning - hoeveel bar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aaron21

Nieuw lid
Hoi iedereen

Ik kreeg dus een waarschuwing dat er een drukverlies is in de banden. Het is in ieder geval geen platte band, want ik merk er al een week niets van.
Nu lijkt het me wel niet slecht om mijn banden tot de juiste druk te blazen.
Ik ken er gewoon niet zoveel van en wil even verifiëren of ik de juiste aantal bar in gedachten had voor de verschillende wielen.

Momenteel liggen er op mijn wagen volgende banden:

Bridgestone Turanza T001 215/50 R18 92W​


Mijn wagen is meestal niet zo zwaar beladen dus als ik het goed begrijp zouden ze als volgt moeten geblazen zijn:

Zowel vooraan als achteraan 2,1 bar.

Heb ik dit juist geïnterpreteerd en moet ik dit zo letterlijk nemen?
Ik heb namelijk geen idee hoe ze origineel stonden, dus misschien staan ze op dit moment wel nog harder dan 2,1.

Dank alvast.

Groeten
 

Bijlagen

  • Banden Skoda Karoq.jpg
    Banden Skoda Karoq.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 44

EdZ

Donateur
Ik kijk eigenlijk nooit naar de voorgeschreven spanning, maar gooi er 2,5 in. Zowel met mijn vorige 205/55R16 als mijn huidige 215/50R18. Er zijn hier op het forum nogal wat discussies over wat het beste zou zijn maar er zijn de nodige forumleden die net als ik een hogere druk hanteren.

Edit:
Grappig, als ik de door de rijksoverheid gegeven link volg (https://www.watismijnbandenspanning.nl, een site van Apollo/Vredestein), dan krijg ik als advies bij volle belading:
3.1 bar achter
2.9 bar voor

Ruim méér dan de door Skoda zelf voorgeschreven 2,7 + 2,5.
 

Tees

Donateur
Ik houd altijd de voorgeschreven bandenspanning voor, met een marge omhoog vanwege brandstofverbruik en om langzaam drukverlies op te vangen. In mijn geval doe ik meestal 2/3e tussen licht en zwaar beladen.
Reservewiel (volwaardig in mijn geval) gaat op 3.0 bar, want die vergeet ik wel eens bij t oppompen, dan weet ik dat ie altijd voldoende heeft.

Ennuh...reset wel je bandenspanningscontrolesysteem (3x woordwaarde!) als je alles weer op de juiste spanning hebt gezet!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb geen vergelijkend onderzoek gedaan, maar ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden of de waarden die de diverse autofabrikanten vermelden op de stickers technisch gezien wel overeenkomen. Ik bedoel dan vooral of - bij auto's van globaal overeenkomstig formaat, gewicht, bandenmaat - er door de verschillende merken dezelfde waarden worden geadviseerd. Oftewel: zit er een technische redenering of standaard achter, of is het eigenlijk "ook maar een mening" van iemand in de ontwerpketen?

Ik hou in elk geval bij het oppompen de "volbeladen" waarden aan, ook al rijden we zelden of nooit met meer dan 2 personen aan boord. Beter voor het verbruik.
 

EdZ

Donateur
Vreemd eigenlijk dat de autofabrikant de waarden voorschrijft en niet de bandenfabrikant.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat heeft te maken met veer-"comfort", de banden werken daar ook wat aan mee.
Edit: Bandenfabrikanten vermelden wel een maximaal toegestane druk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mwah, ik kan me nog wel voorstellen dat de autofabrikant zich ermee bemoeit vanuit zijn kennis mbt de fysieke eigenschappen van zijn modellen (gewicht en de verdeling daarvan bv.). Maar ik vraag me dus af waar die gedetailleerde uitwerking in tienden van bars bij verschillende belading nou eigenlijk precies op berust...
 

Tees

Donateur
De autofabrikant is verantwoordelijk voor de homologatie van de geschikte bandenmaten, en daarmee dus ook verantwoordelijk voor hoe die correct gebruikt moeten worden. Uiteindelijk koop je tenslotte een auto, geen stapel losse onderdelen. Maar dat betekent niet dat er geen samenwerking is tussen de autofabrikant en de OE-leveranciers. Reken maar dat de rekenmethode vastgesteld is samen met de vaste leverancier van de banden.
 

EdZ

Donateur
Volgens mij zit het bij vrijwel alle auto's tussen de 2 en 3 bar dus is de vraag van CanonEye best interessant. Ook omdat ik nu bv GoodYear banden heb en niet de af-fabriek geleverde banden (Bridgestone bij Skoda?).
 

EdK

Forumguru
en niet de af-fabriek geleverde banden (Bridgestone bij Skoda?).
Ja maar dat was vloegel alleen maar Conti wat eronder zat (en nu op de Fabia ook weer)
En bij de Yeti had ik bv zelf Dunlop's eronder van fabriek en anderen weer de Bridgestone
Maar we hadden wel allemaal hetzelfde stikkertje in de tankklep zitten.....
Zelf houd ik 2.5 voor en 2.8 achter aan, en dat deed ik op de vorige wagens al en nu nog.
Caddy daartegen ga ik vanwege standaard al volle lading aan oud ijzer ( gereedschappen) en materialen op een 3,5 voor en achter zitten.
En doen eigenlijk alle collega, en dan nog lijkt het soms of er lucht bij moet terwijl hij dan gewoon de juiste (3,5) nog heeft
 

Tees

Donateur
Dat de meeste autos tussen de 2 en 3 bar zitten is logisch: de meeste autos wegen tussen de 1000 en 2000 kilo. En ze hebben allemaal 4 banden ;).

Ik denk dat er ook geen enorme verschillen zitten in banden van verschillende fabrikanten, qua karkas. Rubber verschilt wat meer, maar dat is naar mijn idee minder van belang voor de druk, het karkas zal daar het meeste in bepalen.

En uiteindelijk geldt natuurlijk dat dit advieswaarden zijn: je mág er van afwijken als je dat een goed idee vindt. Bijv omdat je graag zuiniger rijdt, of juist sportief, of omdat je het idee hebt dat jouw banden net ff anders zijn dan andere banden.
 

Eltjo

Forumguru
De bovenstaande site geeft ook voor mijn S2 veel hogere waarden aan dan op de tankklep.
Ik hield met Conti's en meestal alleen in de auto ook altijd wat hogere spanning aan, zo halverwege lichte en zware belasting.

Na een keer een afgekeurde achterband gehad te hebben omdat in het midden te weinig profiel zat en aan de randen een stuk meer, doe ik dat niet meer en houd de info in de tankklep aan. Voor winterbanden heb ik +0,2 bar (uit boekje) erbij geschreven.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat laatste is trouwens deels achterhaald / vervangen door een ander advies: dat bij temperaturen onder de +7 °C de druk verhoogd moet worden met 0.2 bar. In de praktijk komt dat vaak min of meer overeen met het moment dat de winterbanden eronder gaan, maar voor vierseizoenenbanden of mensen die jaarrond met zomerbanden rijden geldt dit nieuwe advies dus ook.

Zie bijv: https://www.tirendo.be/bandenspanning/
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Heb me ook afgevraagd waarom die drukverhoging in een winterband. Bij plotselinge temperatuurdaling controleerde ik sowieso al de druk. Maar dit heeft dus puur met Boilersgeilezak te maken.

Ha, bewust van de mindere eigenschappen, rijd ik momenteel bij temperaturen tot 33°C met een 0,2 bar extra mijn oude winterbanden (5,5 mm profiel) op.
Op het laatst had ik toch geen zin om net voor deze zomervakantie weer te wisselen naar de zomerwielen met minder profiel.
Voor de wintervakantie had ze al gewisseld voor de 2e winterwielenset met 7-8 mm profiel - geen sneeuw dit keer.
Beide sets zijn donker opgeslagen geweest maar hebben een DOT van 3712 en 4113. Inmiddels misschien toch harder rubber geworden..

Inmiddels ben ik slechts meer confuus geworden met die hoge drukadviezen van https://www.watismijnbandenspanning.nl/, maar zit er alsnog onder.... met die +0,2 bar winterbandtoeslag.
 
Laatst bewerkt:

TomDB

Lid
Ik kijk eigenlijk nooit naar de voorgeschreven spanning, maar gooi er 2,5 in. Zowel met mijn vorige 205/55R16 als mijn huidige 215/50R18. Er zijn hier op het forum nogal wat discussies over wat het beste zou zijn maar er zijn de nodige forumleden die net als ik een hogere druk hanteren.

Edit:
Grappig, als ik de door de rijksoverheid gegeven link volg (https://www.watismijnbandenspanning.nl, een site van Apollo/Vredestein), dan krijg ik als advies bij volle belading:
3.1 bar achter
2.9 bar voor

Ruim méér dan de door Skoda zelf voorgeschreven 2,7 + 2,5.
Die druk hou ik ook aan voor mijn 215/50 R18 bandjes. Vind dit zelf een stuk prettiger rijden dan de door Skoda geadviseerde spanning. Geeft minder zwabber in de band.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan