Valt mee, hoor. Ik heb alle 4 zomersloffen bij het monteren met de dubbele voetpomp (van de Karsten tent...) naar ruim 2,7 getrapt. Hoef ik er niks aan te doen als er wél een keer wat zwaars achterin gaat - en intussen istie alvast ca. 5-8% zuiniger gaan lopen. En dit alles zonder significant in te hoeven leveren op comfort.Is 2,7 bar niet erg hoog?
In theorie misschien (en/of bij een F1 team) - maar in onze dagelijkse praktijk toch niet merkbaar zolang het loopvlak op dwarsdoorsnede niet bol staat vanwege ernstige overdruk...maar ook minder grip
Ik denk dat het voor een motorfiets wat meer uitmaakt, met maar twee banden die doorgaans een geheel andere - rondere - dwarsdoorsnede hebben. De contactvlakken worden daarmee een flink stuk kleiner dan bij een auto op 4 wielen, waarvan de banden op dwarsdoorsnee doorgaans een veel (tot soms zéér veel) breder gedeelte plat op straat hebben liggen. Zolang dit niet bol gaat staan door écht veel te hard oppompen, zul je het verschil ook bij een noodstop niet echt merken.De grip lijkt mij daarom ook net zoveel minder te worden bij een auto