Bandenspanning 18 inch

Nou heb ik afgelopen vrijdag me skoda octavia op gehaald.
Er zitten 18 inch onder 225/40/zr18. nou is mijn vraag bij gewoon gebruik dus niet zwaar beladen wat nou de juiste banden spanning is.
De verkoper wist het zelf ook niet en werkplaats was al dicht.

alvast bedankt
 

___JC___

Forumguru
Ik heb dezelfde maat en ik heb 2.7 bar rondom. Je kan zelfs tot 3 bar gaan, maar dan wordt het misschien erg oncomfortabel..
 

Noord26

Forumguru
Is 2,7 bar niet erg hoog? Een brandstof bewuste GL wordt op gegeven voor 2,6 bar rondom, als er niet veel gewicht wordt versleept.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is 2,7 bar niet erg hoog?
Valt mee, hoor. Ik heb alle 4 zomersloffen bij het monteren met de dubbele voetpomp (van de Karsten tent...) naar ruim 2,7 getrapt. Hoef ik er niks aan te doen als er wél een keer wat zwaars achterin gaat - en intussen istie alvast ca. 5-8% zuiniger gaan lopen. En dit alles zonder significant in te hoeven leveren op comfort.

Ik denk trouwens niet dat het op 0,1 bar verschil hangt. Je zal natuurlijk niet naar pakweg 3,5 bar (bij koude banden) moeten gaan, want dan ga je wel flink stuiteren en wellicht meer slijtage rond het midden van het loopvlak krijgen, maar tot een bar of 3 is er weinig aan de hand, lijkt me.
 

Noord26

Forumguru
Normaal is volgens mij 2,2-2,3 voor een band. Bij een auto waarbij 'Eco'banden aanwezig zijn is het, aldus het Skoda voorschrift, 2,6 bar. Hier wordt verteld 2,7 bar voor een normale band. Dat scheelt dus een 0,5 bar voor een normale band, in mijn optiek. Natuurlijk hangt alles samen. Hoe meer druk, des te minder brandstof verbruik, maar ook minder grip.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar ook minder grip
In theorie misschien (en/of bij een F1 team) - maar in onze dagelijkse praktijk toch niet merkbaar zolang het loopvlak op dwarsdoorsnede niet bol staat vanwege ernstige overdruk...
 

Noord26

Forumguru
Die vermindering in grip merk je pas wanneer je het echt nodig hebt natuurlijk. In dagelijkse praktijk rijdt je bijna nooit op het randje van je grip.

Als motor-rijder merk je goed het verschil tussen 0,3 bar meer of minder in je bandjes. De grip lijkt mij daarom ook net zoveel minder te worden bij een auto, alleen merk je het niet direct.
 
2.3 a 2.5 bar geld voor 16 inch en kleiner hierbij is de wang van de band hoger. bij plattere band moet er meer druk in ivm her eraf kenne lopen/schuren van de wang
Alleen weet ik dus niet welke druk is vandaar mijn vraag.
 

Canon-Eye

Forumguru
De grip lijkt mij daarom ook net zoveel minder te worden bij een auto
Ik denk dat het voor een motorfiets wat meer uitmaakt, met maar twee banden die doorgaans een geheel andere - rondere - dwarsdoorsnede hebben. De contactvlakken worden daarmee een flink stuk kleiner dan bij een auto op 4 wielen, waarvan de banden op dwarsdoorsnee doorgaans een veel (tot soms zéér veel) breder gedeelte plat op straat hebben liggen. Zolang dit niet bol gaat staan door écht veel te hard oppompen, zul je het verschil ook bij een noodstop niet echt merken.

Dit is wat ik bedoelde aan te geven in #7; zó erg nauw steekt het m.i. gewoonweg niet, voor een normale auto.

Al zal ik uiteraard niemand het recht betwisten om zijn/haar voertuig in welk opzicht dan ook tot ver achter de komma te optimaliseren, los van de vraag in hoeverre dat zinvol is. Vrijheid, blijheid... (Maar dan ook wel élke dag - en zonodig ook tussentijds - de spanning controleren en deze aanpassen aan de gewijzigde temperatuuromstandigheden! Anders is het natuurlijk niet consequent...:grin:)
 

Noord26

Forumguru
Uitgaande van de algemene gaswetten zou betekenen dat elke 273 graden Kelvin de bandenspanning zou verdubbelen. Aangezien Kelvin niets anders is als de verdeling in Celcius, met een ander nulpunt komt het in de praktijk er op neer dat bij elke 27,3 graden toename in Celsius de druk met 10% stijgt.

Als je dus banden bij -7 graden op 2,2 bar hebt staan, zouden ze bij +20 graden op 2,4 bar staan. In de praktijk zijn echter de afwijkingen van de manometers dermate groot dat je hier niet op kunt vertrouwen. Of je moet altijd dezelfde, geijkte materialen gebruiken. Grofweg elke 13,5 graden verschil resulteert in 5% verschil.

Persoonlijke ervaring met de zomeravond-competitie op Assen (motorfiets) is dat er een verschil mogelijk is van 0,3 bar tussen koude of warme banden... ;)
 

Antera

Donateur
laat je niks wijs maken. de platheid van de band heeft niks te maken met de druk. Dan zou ik op een 205/35r19 4 bar moeten zetten? Sorry maar in de 10 jaar dat ik in de banden heb gezeten heb ik dit nog nooit mee gekregen van de merken :-)

de platte banden zijn de karkassen sterker waardoor de wangen sterker zijn en je dus niks hard op hoeft te pompen. Zou eerder andersom zijn zoals jij zegt omdat hoge wangen meer flexibel zijn en dus in kunnen zakken maar ook dit klopt niet. Daar is het karkas voor
 

___JC___

Forumguru
Ik zou zeggen doe er eerst 2,2 bar in, rij een tijdje, en doe er dan 2.7 bar in. Ik ben erg benieuwd wat je zelf vindt.
 

___JC___

Forumguru
Dat is heel persoonlijk Antera, daarom het advies om het eens te proberen. Dr zijn mensen die met 3.0 bar rondrijden en die zullen hetzelfde zeggen.
 

sitechris

Donateur
Ik rijd altijd met 2,5 bar rondom. Vind ik ideaal, stevig maar niet te stevig. Bij bandenspanning 3.0 vind ik de auto net wat te stuiterig.
 

Antera

Donateur
daarnaast is 3bar te veel en worden de banden bol en word niet heel het loopvlak gebruikt. De spanningen zijn ook mede bepalend voor het gedrag van de band en de grip. Bandenspanning is zeer belangrijk
 

De Stip

Forumguru
Gewoon dezelfde spanning als in je originele banden. Alleen bij winterbanden adviseren ze om er 0.2 bar extra in te laten.
 
Bovenaan Onderaan