Bandenslijtage/profieldiepte/uitlijnen

skodamichael

Senior Member
Goedemorgen,
Ik kwam vanmorgen mijn bandenprofielmeter tegen en ik dacht zal eens rond de auto gaan.
Eigenlijk schrok ik van het gemeten profiel wat de banden nog hebben na 9000km.
Ik heb zo'n 9000 km geleden een nieuwe 19 inch set gekocht met continental sportcontact 7 banden. Geen goedkope banden en ze bevallen me ook zeer goed.
Net ben ik net dus eens rond de auto gegaan en alle 4 de banden meten aan de buitenkant rond de 6mm en aan de binnenkant 5.5mm.
Ik dacht dat nieuwe banden tussen de 8 a 9 mm profiel hebben dus dan vind ik dat er al behoorlijk wat profiel weg is in 9000km waarvan minimaal 4000km snelweg.
Nu zag ik dus ook een 0.5mm verschil aan de binnenkant en de buitenkant van het loopvlak.
Normaal zou ik denken de wielen moeten uitgelijnd worden maar het is wel appart dat alle 4 de banden hetzelfde meten dus wellicht is dit normaal?

Pindasaus

Forumguru
Een zomerband begint tegenwoordig niet meer met 8-9 mm profieldiepte.

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest zei:
Wij krijgen veel ledenvragen over de profieldiepte van de nieuwe band. Deze heeft tegenwoordig minder profieldiepte, wat leidt tot minder slijtagedeeltjes in de lucht. Uit onze tests blijkt dat die banden, ondanks fors minder profiel, nog steeds een heel lange levensduur (in kilometers) kunnen hebben.

De Michelin Primacy 4 begint bijvoorbeeld met maar 6,2 mm.

Daarnaast is een bandenprofielmeter niet per se nauwkeurig. Je kan eens naast de groef meten. Zou 0 moeten aflezen, doet het waarschijnlijk niet.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Jaja we worden dus eigenlijk weer bestolen met als argument milieu.
Heerlijk populistische uiting weer. Zoals hierboven al beschreven is levensduur veel meer dan profieldiepte. Primacys hebben een lange levensduur, ondanks de kleinere profieldiepte nieuw. Je bent dus in het geheel niet bestolen, alleen was jouw uitgangspunt (8 mm profiel) incorrect. En je hoeft je dus niet al te veel zorgen te maken over overmatige slijtage, ze zijn nu minder dan een mm versleten.

Canon-Eye

Forumguru
Om die chipsvergelijking nog even door te trekken: door een verbeterde samenstelling kun je op die kleinere hoeveelheid chips toch langer blijven kauwen, daardoor heb je er dus langer plezier van.
Je bent per saldo dan ook niet slechter af... :pardon:

• Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye Dan zou chips langzaam aan vervangen door kauwgom een goede oplossing zijn? ;)
Overigens lijn je niet je wielen uit, maar de auto. Met de wielen doe je bij uitlijnen nu juist niets.

Bovenaan Onderaan