Bandenreparatieset

Hetzer

Forumguru
volgens mijn dealer is het geen probleem, in mijn huidige Fabia combi zit dus al en volwaardig reserve wiel, echt plaats zat, ik kan me niet voorstellen dat dit niet zou passen in een Greenline Combi
 

Hetzer

Forumguru
lijkt mij niet GL's rolen gewoon van de normale band, kan me niet voortstellen dat ze een aparte aanpassing aan het chassis doen.
 

van_der_P

Senior Member
:ot:Die uitsparing voor het reservewiel had men ook weg kunnen laten. Gewoon een stuk rechte plaat voor in de plaats. Vandaar dus mijn opmerking.
Ik wist niet dat er een uitsparing zou zijn voor een reservewiel. Omdat de Greenline standaard zonder reservewiel geleverd wordt.
En dat het ook niet in de optielijst staat.
 
heb gekeken op internet naar winterbanden, als ik vier 16inch winterbanden koop is het dan mogelijk dat ik een 16inch als reserveband kan gebruiken terwijl de andere drie dan 17inch zijn?
 
Tja, bij mij in de Yeti zit op de bodemplaat de vorm van het reservewiel gestanst is ongeveer 2cm diep daarboven op komt dan een zwarte tempex plaat, dus als ik nu een thuiskomerband er in zou leggen komt hij dus voor een groot gedeelte in je kofferbak te liggen.
 

quorumz

Actief lid
of je moet je zin eens nalezen: heb gekeken op internet naar winterbanden, als ik vier 16inch winterbanden koop is het dan mogelijk dat ik een 16inch als reserveband kan gebruiken terwijl de andere drie dan 17inch zijn?

of je rijdt nu op een bestaande 17" set... en als het goed is kan het (velg is kleiner band is dikker)
 

hemi24

Forumguru
Al geprobeerd of de 17" in de uitsparing van de kofferbak past? Waarschijnlijk gaat de 225 band zorgen dat de afdekking niet goed sluit.

Volgens mij is je "volwaardig" reservewiel ook een 16" als de auto is uitgerust met 17" of groter.
Dus in geval van O2: 4xbanden 225/45R17 + reserve 205/55R16.

Belangrijk is dat de afrolomtrek overeenkomt (of wat ook wel eens vergeleken wordt: de belaste straal).
 

hemi24

Forumguru
Punt 1 geldt voor ALLE Yeti's, ongeacht reparatieset of reservewiel. De laatste is namelijk nooit in dezelfde maat als de overige 4.
 

Canon-Eye

Forumguru
De laatste is namelijk nooit in dezelfde maat als de overige 4.
Waarom eigenlijk niet? Kun je geen gewoon wiel als reserve meenemen dan?

Ik heb 's zomers een winterwiel (en 's winters een zomerwiel) als reserve liggen; ze hebben dezelfde maat.
Zo'n scheerschuimsetje komt er bij mij absoluut never nooit niet in, en een thuiskomertje trouwens ook niet.

Een auto waar geen normaal full size reservewiel inpast is alleen al daardoor voor mij gediskwalificeerd.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Volgens mij geldt voor een thuiskomer niet alleen een maximale snelheid, maar ook een maximale afstand die je ermee mag rijden. In dat opzicht dus vergelijkbaar met runflat banden. Die lijken mij dan ook een optie, die veel minder plaats inneemt. Je moet dan echter wel een bandencontrolesysteem hebben.

Beste blijft inderdaad een "full-size" reservewiel. (Tussen aanhalingstekens, want in mijn eigenste RS ligt een 205-16 als reservewiel en dat is vergeleken met de 225-18's die er onder liggen eigenlijk ook een soort thuiskomer ;)).
 

CartonBox

Nieuw lid
Bandenreparatieset en Reservewiel kit voor de Skoda Yeti.

Veel nieuwe auto’s worden tegenwoordig standaard geleverd zonder een reservewiel en krik. De auto is dan standaard voorzien van een luchtcompressor en een bus bandenafdichtingsmiddel, de bus met het chemisch goedje bij lekke banden (bandenreparatieset).

Een reservewiel of thuiskomer is dan in sommige gevallen als optie bij de nieuwe auto te bestellen.

Veel mensen, zoals ik dat ook niet wist, weten vooraf niet waar je bij het gebruik van een bandenreparatieset mee rekening moet houden.

Hier zijn een aantal punten om mee rekening te houden:

1. Met een met bandenreparatieset gevulde band mag niet harder gereden worden dan 80 Km. per uur (info Skoda handleiding).
2. Beschadigingen aan de band groter dan 4 mm. kunnen / mogen niet gevuld worden met de bandenreparatieset (info Skoda handleiding).
3. Na reparatie met de bandenreparatieset moet ALSNOG de gevulde band zo snel mogelijk vervangen of gerepareerd worden (info Skoda handleiding).
4. Er zijn banden firma’s die gevulde banden niet repareren.
Firma’s die gevulde banden wel repareren kunnen de band soms niet repareren omdat het chemisch goedje in de band zich niet of moeilijk laat verwijderen voor de reparatie.

Je moet er dus onderweg rekening mee houden dat de kans aanwezig is dat de met de bandenreparatieset gevulde band moet worden vervangen door een nieuwe band (info banden firma's).
5. De Skoda bandenreparatieset heeft een beperkte houdbaarheidsdatum van 4 jaar (info op de bus).

Bij de Skoda Yeti die standaard is geleverd met een luchtcompressor en bandenreparatieset is het mogelijk om achteraf alsnog een reservewiel netjes achter in de achterbak te leggen, middels een zogenaamd ‘ Reservewiel kit ’.

Deze reservewiel kit dient om de vloer van de achterbak van de Yeti tot aan de drempel te verhogen en om het reservewiel in de uitsparing in de vloer te vervoeren zonder schuiven. De kit is eenvoudig zelf te plaatsen en ziet er netjes en verzorgd uit.

(Bij het plaatsen van de kit moet je de achterstoelen (naar voren) omhoog klappen. Let er op dat de stoelen dan niet uit zichzelf op je vingers terug vallen als je de kit aan het plaatsen bent.)

De reservewiel kit bevat: 3x schuim (ophoog) vormstukken, 1x krik + moersleutel, 1x bout om het reservewiel op de vloer vast te schroeven, 1x nieuwe (verhoogde) vloer voor in de achterbak.

De Yeti reservewiel kit is los en dus achteraf voor € 154,- incl. btw (excl.wiel, prijs 2012) bij de Skodadealer te bestellen onder artikelnummer: 5L0071108, reservewiel kit.

Bij de Skodadealer is natuurlijk ook de thuiskomer (195/60 R16 - 80 km.) voor €200,- incl. btw (prijs 2012) voor de Yeti te bestellen. Maar een goedkoper 2ehands wiel is natuurlijk ook mogelijk.
 
Bovenaan Onderaan