bandenmaat skoda fabia greenline comb1 ( reservewiel)

dannis-trudy

Nieuw lid
Hallo,
sinds 2 weken een combi greenline. Mij was bekend bij de aanschaf dat er geen reservewiel bij zit. Dit geeft me geen goed gevoel. Ik ben op zoek naar een reserewiel en velg, maar ik loop tegen het volgende probleem aan. Op de fabia zitten standaard 15 inch LM velgen, de winterbanden die ik heb aangeschaft bij de dealer zijn 14 inch op stalenvelgen. Welke maat band kan ik nu het beste nemen als reserveband?
 

Monteurtje

Forumguru
Als je alleen het reservewiel voor nood gaat gebruiken, dan zou ik een 14' stalen velg nemen. Is het goedkoopst. Wat je ook kan doen, maar ik weet niet of dat past omdat het een LM velg is, is in de winter een zomerwiel als reserve en in de zomer een winterwiel op reserve.
 
Gewoon winter of zomerwiel achterin gooien.
Werkt prima om thuis te komen ook als dat een paar honderd km is.
Omtrek van de banden zal niet veel verschillen.
Kost je zo geen cent extra
 

wanderer

Senior Member
zo doe ik dat ook, alleen ik heb een 15"Antares velg erbij gekocht en stap volledig over op 4-season banden als de dunlopjes versleten zijn.....tot zolang een aantal keren banden wisselen van velg.....iedere keer 3 stuks...
 

van_der_P

Senior Member
Welke maat band kan ik nu het beste nemen als reserveband?
Bij een 15 inch velg is natuurlijk de standaard maat (185/60R15 84T) wel zo verstandig. Op een 14 inch velg kun je een 175/70R14 banden monteren deze maat is ongeveer gelijk aan standaard maat. Als reservewiel zou je ook een goede gebruikte band kunnen gebruiken. Of een zomer dan wel winterband naar gelang het siezoen
 

Michel

Forumguru
Enigszins offtopic: Ik neem aan dat je Fabia ook niet voorzien is van een krik, dus die zou je ook bij moeten bestellen. Anders heb je nog niet veel aan een reservewiel.
 
De reservewielkit is nu te bestellen bij de dealer voor 45 euro (Skoda Fabia II kwartaalaanbieding t/m 30 april 2011).
Het scheelt niet zoveel dan als je het allemaal origineel los koopt.
Dat is een krik, sleutel, bevestingsbout, tie-wrap en de kunststof bak (waar de krik en sleutel in gaat) die in het reservewiel past.
Dit is uiteraard zonder het reservewiel zelf.
 
Hallo,

Hoorde laatst iemand zeggen dat als je in de zomer met een winterband rijdt, dat de band veel sneller slijt i.v.m. het zachtere rubber.
Als je dan een paar honderd km moet rijden op de winterband dan is de winterband op.
Klopt dit???
 

namleop

Actief lid
Dat is overdreven, natuurlijk slijt een winterband sneller in de zomer, maar een paar honderd kilometer merk je niet.
Ik denk dat het verstandig is om de winterband als thuiskomer te zien, die wissel je ook z.s.m. weer om.
 
wie weet de bandenmaat voor de winterbanden? kun je een stalen velg met dezelfde bouten als voor de lichtmetalen velg bevestigen?
niet te vergeten; past de velg van bijv. een fabia uit 2002 ofzo ook?
 
merci. weet iemand of de velgen van de oudere skoda's ook op het model 2010/2011 passen? en weet iemand of je bij stalen velgen andere bouten nodig hebt (i.p.v. die van de alu velgen)?
 
Bovenaan Onderaan