Bandenmaat reservewiel Citigo.

Hallo allemaal. Bij mijn Citigo ligt er een 13 inch wiel in de kuip van het reservewiel. Het lijkt me niet dat die onder de auto past in geval van nood. Mijn Citigo staat op 15 inch lichtmetaal. Ik heb begrepen dat er thuiskomers beschikbaar zijn, maar liever heb ik een volwaardig reservewiel. Kan iemand mij vertellen of dat past?
 

Tees

Donateur
Ehm...in plaats van hier te wachten op een antwoord kan je toch net zo goed zelf een meetlint pakken en de boel opmeten? Dan weet je meteen of t past...
 

hemi24

Forumguru
Dacht dat 14” de minimale maat was die om de remschoenen vóór past… (meen ik mij te herinneren van de winterwielen die de vrouw destijds om haar Up! had)
Waarschijnlijk heb je een oude Golf 2 of Polo velg achterin liggen nu…
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal eens een 175/65 R14 bandje opsnorren en die in de wielkuip van het reservewiel leggen om te kijken of dat past.
 

Tees

Donateur
Nogmaals: tis toch niet heel moeilijk om te meten? Breedte is direct van de breedtemaat af te lezen, doorsnede moet je íetsjes meer moeite voor doen (namelijk wat rekenwerk), maar kan je ook opzoeken. Lijkt me véél makkelijker dan een wiel opsnorren...
 
Natuurlijk is het niet moeilijk om te meten. Maar het ging er mij om welke bandenmaten voorgeschreven zijn voor de VAG-drieling. Misschien had ik de vraag anders moeten formuleren, alsnog sorry daarvoor dan.
 

Tees

Donateur
Aaah, op die fiets. Daar heeft @hemi24 antwoord op gegeven gelukkig. Maar als je een volwaardig reservewiel wilt, dan moet je toch dezelfde maat nemen als je huidige wielen? Anders heb je nog steeds een afwijkende maat wiel erop mocht het nodig zijn, dan is t nog steeds verstandig om daar niet al te hard mee te rijden.
 
Ik heb 15 inchers eronder en ga die maat niet op reserve leggen. Ik heb nu een 175/65 R14 bandje gevonden met mog een beetje rubber er op. Nu nog een stalen velgje ergens vandaan toveren.
 

Tees

Donateur
"Een beetje rubber"...ik hoop dan dat je m nooit nodig zal hebben. En dat je een beetje verstandig rijdt als ie erop zit, want met een afwijkende maat tov de rest én een vrij ver versleten band (die waarschijnlijk nog een paar jaar aan het uitdrogen is in je kofferbak) zou ik érg rustig en conservatief rijden. Eigenlijk niet heel anders dan met een thuiskomer: zo snel mogelijk omwisselen!
 
Bedankt voor jullie bezorgdheid. Het gaat puur om een volwaardig noodwiel. Ik heb nu een 13 inch als reservewiel waar ik niks mee kan. Als alternatief ligt er ook nog een plakset in waar ik sowieso een hekel aan heb. En met 'een beetje rubber' bedoel ik een millimeter of 3.
 
Bovenaan Onderaan