Bandenmaat 235/40 ipv 225/40 op 18 inch

He jongens,
Is er bij iemand wel eens de gedachte opgekomen om op 235/40/18 te gaan rijden en zou dat dan passen onder de O3 zonder iets te raken bij maximaal stuuruitslag?
Zoals jullie weten zijn de 18 inch velgen 7.5 inch en de 17 inchers 7 breed (op de Crystal na) dus in principe zou een 235 er prima om moeten kunnen.
 

MaxN

Donateur
Waarom voor 235 gaan? Wat is de meerwaarde?
Je wiel krijgt ongeveer 1,3% meer omtrek, dat zal verder weinig uitmaken denk ik.
Dus het moet prima passen.
Er rijden ook mensen met 8J, 8,5J of 9J velgen rond die passen, zonder aan te lopen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Qua stuuruitslag zal het wel loslopen en passen, zeker als je bijvoorbeeld spacers zou gebruiken (hoe lager de ET waarde, hoe verder het wiel naar buiten komt).

Máár, je mag niet zomaar van bandenmaat afwijken.

De '40' in de bandenmaat staat voor het aantal procent dat de band hoog is tov. de breedte van de band.

De hoogte gaat dus veranderen met een 235 brede band.

Zoek even op Google naar; "bandenmaat omrekentabel".
En vul hier de gegevens in die gevraagd worden. Uiteindelijk komt er een percentage uit, en zie je of dit binnen de marges valt ja of nee.

Persoonlijk lekker bij die 225/40 blijven: gangbare maat en dus in de regel goedkoper.
 
Waarom voor 235 gaan? Wat is de meerwaarde?
Je wiel krijgt ongeveer 1,3% meer omtrek, dat zal verder weinig uitmaken denk ik.
Dus het moet prima passen.
Er rijden ook mensen met 8J, 8,5J of 9J velgen rond die passen, zonder aan te lopen.

Het lijkt me net iets mooier staan vanuit verschillende hoeken gezien. Nu rijden we op de Teron velgen met Conti TS860 225/45 banden en aankomende week komt er een nieuwe set Gemini onder met zomerbanden.
Ik vind de verhouding van de band op de Teron keurig staan, zie hieronder: WP_20180520_13_46_15_Pro.jpg

Omdat de 18 inchers 7.5 inch breed zijn zouden de 225 banden die daarop gemonteerd zijn iets getrokken moeten zijn. Of dit te verwaarlozen is met die ene cm dat weet ik nog niet maar vandaar dat ik het eens in de groep gooi.
 
Laatst bewerkt:
Qua stuuruitslag zal het wel loslopen en passen, zeker als je bijvoorbeeld spacers zou gebruiken (hoe lager de ET waarde, hoe verder het wiel naar buiten komt).

Máár, je mag niet zomaar van bandenmaat afwijken.

De '40' in de bandenmaat staat voor het aantal procent dat de band hoog is tov. de breedte van de band.

De hoogte gaat dus veranderen met een 235 brede band.

Zoek even op Google naar; "bandenmaat omrekentabel".
En vul hier de gegevens in die gevraagd worden. Uiteindelijk komt er een percentage uit, en zie je of dit binnen de marges valt ja of nee.

Persoonlijk lekker bij die 225/40 blijven: gangbare maat en dus in de regel goedkoper.

Aan spacers wil ik niet beginnen eerlijk gezegd.
Waarom zou je niet af mogen wijken van de opgegeven maat? We zijn niet in België ;)
Ik ben me ervan bewust dat de hoogte maat het percentage is van de mm's in breedte. Ik heb het bij onze vorige auto (Fabia Combi GL uit 2010) ook gedaan, van 60 hoog naar 65. Echter moest ik hier wel een aanpassing doen omdat er een uitstulping in de wielkast linksachter zat die tegen de band aan kwam, waarschijnlijk om een grotere maat tegen te gaan.
Ik heb inderdaad in zo'n tabel gekeken maar vindt het verschil verwaarloosbaar. Mede omdat bij elke grotere inchmaat het wiel (dus velg en band) iets groter wordt.
Ik zag wel dat de 235 bandjes wat duurder zijn idd..
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je zelf beoordelen, op dezelfde velg zal zo'n 235 5 mm meer naar binnen en buiten komen.
Qua hoogte is het zoals @MaxN al zegt heel weinig. 40% van 2x 10 mm = 8 mm dat je wiel hoger wordt.
stuur naar beide maximale uitslagen draaien, en opmeten wat je dan aan de binnen- en buitenkant nog aan ruimte hebt.
Voor bij het inveren, ook bij max uitslag zul je dan zelf een schatting moeten maken.

Dat is ook wat ik mooi vindt staan, de wagen iets hoger, geeft een beetje het Scout gevoel :cool:
 

MaxN

Donateur
Ik zal straks even foto maken van 225 op de Gemini.
Zijn totaal niet getrokken als je het mij vraagt.
 
Ik zal straks even foto maken van 225 op de Gemini.
Zijn totaal niet getrokken als je het mij vraagt.
Dat zou super zijn.
Ik ken iemand die onlangs (after-market) 7Jx17 heeft besteld als winterset maar er toen achter kwam dat wanneer je sneeuwkettingen wilt gaan gebruiken er 205 bandjes op moeten, heeft de bestelling toen aan laten passen maar de velg is 7J breed gebleven. Het verschil van 2 cm zie je duidelijk, ze zien er erg getrokken uit. Ook die velg beschermings rand zit nu niet meer goed op zijn plek. Het is niet zo erg als bij de Golfjes op BBS die je zo'n 10 jaar geleden veel zag maar je ziet dat het niet helemaal klopt.
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Even snel gemaakt.
Maar de beschermrand van de band valt gewoon over de velg.
Voor zover deze bescherming biedt natuurlijk.

20190315_105715228_iOS.png 20190315_105721650_iOS.png
 
Bovenaan Onderaan