Bandenkeuze...even crowdsourcen....

Inmiddels zijn mijn velgen terug van de poedercoat, we hebben een viertal nieuwe All-season banden op het oog voor de SuperB

Nog even de specs: Vierwiel aangedreven 3.6 FSI

De banden gaan onder een Breedset; 8J voor, 9J achter. Bij 4x4 streven we naar dezelfde afrolomtrek om de Haldex niet teveel te stressen.

Ik heb zo zitten rekenen, en kom op het volgende idee qua maat:

-Voor 235/45/R18
-Achter 255/40/R18

Dan kom ik op een afwijking van 1,14% in afrolomtrek. De voorband heeft dus een iets grotere omtrek.

Mijn redenatie: De 4wd is niet permanent, en de voorbanden slijten sneller als achter, dus de afwijking wordt op termijn alleen maar kleiner. Ik zal ook een kleine tellerafwijking krijgen van 3,6 % naar boven, ten opzichte van de 235/40/18 die er nu onder liggen. In de praktijk zal dat meevallen, want ik heb nu een tellerafwijking naar beneden met deze bandenmaat (geverifieerd met GPS)


Mijn garagist zegt standaard: zelfde banden nemen, maar ik krijg nergens een helder antwoord over de veilige marges qua afrolomtrek. En er is zeker marge, want banden slijten nu eenmaal ongelijk af op auto's, ook op 4x4's, en zeker op 4x4's die niet permanent zijn aangedreven.

Nb, ik neem dus met deze bandenmaten een gefundeerde beslissing, of zijn jullie een andere mening toegedaan ?
 

hemi24

Forumguru
Ik weet niet hoe je rekent, maar volgens mij komt een 225/45 beter in de buurt van een 255/40...
 
Het gaat niet om concave's velgen maar wel om looks. Niet per definitie omdat het breed staat, maar ik vind het type velg gewoon mooi, altijd al gevonden. Nu ik weer VAG rij, liep ik zo'n zeldzaam setje tegen het lijf.

Het is overigens niet geheel functieloos, het zijn superlichte gesmede velgen, waardoor de ongeveerde massa van het wiel lager wordt, en de rijeigenschappen beter. Hoewel ik niet met zekerheid durf te zeggen of de grotere maat dit effect weer teniet doet :). Daarnaast - een beetje extra grip kan geen kwaad, zeker niet met zo'n flinke motor.
 
Ah ja, zo. Niet eens aan gedacht eigenlijk, sinds ik nu 235 om een 7,5J velg heb liggen.......Dan zou ik 225 om de 8J's aan de voorkant leggen dus.....dat zou kunnen.
 

larsy

Forumguru
Dat omreken allemaal is op papier !!!
meten is weten .
Zelfde maten maar ander merk is/kan al anders zijn
Maak maar eens 2á3 omwenteling met dezelfde maat maar ander merk . (Streepje zetten) .

hoogte meten is minder juist .
 
Nog even gerekend, maar bij die 235x45 wordt het verschil met de 255x40 ruim 7 mm. Dus 225x45 voor en 255x40 achter geeft een gering(er) verschil.

Juist, die 7 mm vertaal ik naar vergelijkbaar met een profielslijtage van 3,5 mm...op de achterband dus, en omdat de voorzijde sneller slijt, zou je kunnen verwachten dat het verschil in hoogte dus minder wordt, naarmate het gebruik toeneemt !

Bij jou 225 band, is het verschil inderdaad kleiner, maar neemt het hoogteverschil bij gebruik juist verder toe !
 

Timmer

Donateur
Als ik 30k verder ben, zijn ze vaak bijna aan vervanging toe...

maar ik zou nooit 2 verschillende bandenmaten steken (enkel dan mss in de breedte), je steekt toch ook geen 2 velgen met verschillende diameter? (Toch niet onder deze wagens).
 
Even een aanname:
Tegen dat er 3mm van je band is afgesleten, ben je waarschijnlijk al zo'n 30000km verder....

Dat vind ik erg enthousiast persoonlijk. Hangt erg van je rijstijl af ook. Ik rij misschien 12k per jaar, en kies daarom vaak liever voor een band met een wat zachtere compound, die wat stiller is, en misschien wat harder slijt.

Heb je nu wel of niet eraan gerekend?!?

Uiteraard
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

MaxN

Donateur
Quote
Weinig kilometers, keuze voor een zachter compound, maar dan voor all-season gaan rijmt voor mij niet. Dan moet je er een Michelin PS4S onder leggen en geen all-season in mijn ogen. En dan wanneer noodzakelijk voor de wintersport lekker een setje 16” met winterbanden kopen voor die week naar de sneeuw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Gewoon Vredesteintje 4 seizoenen eronder
Stille band en met alle weersomstandigheden een goede grip
Rij en nu zelf ook een 3 jaar mee naar volle tevredenheid

Heb onder zakelijke Caddy 4 seizoens van Conti en wel goede grip maar stuk meer lawaai
 

MaxN

Donateur
Wij hebben 60.000km gereden met een setje Crossclimates(stil,grip,duurzaam,goede rolweerstand). Daar zou hij 5 jaar mee kunnen doen. Ben een voorstander van het type band, want in mijn ogen een goede band voor het klimaat in NL en/of west-B.
 
Bovenaan Onderaan