Cherokee

Senior Member
Vanmiddag tijdens het bezoek aan de dealer even gesproken over het 'probleem' van het doorzakken/raken van drempels met trekhaak van mijn Octavia.
Nu kwam de optie ter sprake om 'dikkere' banden te nemen.

Is het mogelijk om 225/45/17" te vervangen door 225/50/17".

En wat zouden de eventuele voor-/nadelen hiervan zijn, naast het 'verhogen' van de auto.
Of zijn er nog andere mogelijkheden qua bandenmaat op een 17' velg.

Hoop met de, nog te plaatsen/kopen, hulpveren en nieuwe banden de drempels wat makkelijker te kunnen nemen.
 

Antera

Donateur
er is weinig nadeel aan alleen je snelheid geeft ie iets te weinig aan terwijl je harder rijd als is het verwaarloosbaar
 

andrehj

Forumguru
Ik zou gewoon beginnen met het monteren van hulpveren. Deze lossen je probleem waarschijnlijk al op (deden dan tenminste wel bij vele voorgangers).

Mocht je toch 225/50R17 willen monteren:

Voordelen:
  • Past (mits ET rond de 50 en velg niet te breed, liefst gewoon 7J)
  • Snelheidsmeterafwijking reduceert tot ongeveer 0
  • Kilometerteller loopt iets minder snel op.
  • Comfortabeler door hogere wang
Nadelen:
  • Banden zijn duurder dan 225/45R17
  • Niet geschikt voor sneeuwkettingen (maar dat was 225/45R17 ook al niet)

Overig (zelf te beoordelen of dit een voor- of nadeel is):
  • Auto komt ca 1 cm hoger
  • Door de dikkere band krijgt de O2 een beetje een Tonka-look.
 

hemi24

Forumguru
Hulpverlening óf ander type trekhaak monteren.

Dat laatste zou bekend moeten zijn bij je dealer...

De "verkeerde" versie loopt onder de bumperrand door; de "beter" versie heeft een zichtbare inkeping in het onderste deel van de bumper.


Overigens zou ik de banden "hoger" willen noemen en niet "dikker"... :koffie:
 

rdrummen

Senior Member
Of overweeg een Eibach Pro-kit verenset. Ondanks dat de auto er iets lager door wordt, had ik minder/geen last meer van drempels en trekhaak, en de algehele wegligging werd er ook nog sterk door verbeterd. Vraag anders @Antera, die is een echte specialist.
 

Cherokee

Senior Member
@rdrummen: Heb het inderdaad overwogen, maar om budgettaire redenen naar de achtergrond geschoven.
@Corné de Kluijver: Is ook ter sprake gekomen, maar moet ergens mee beginnen. Was zelf nog niet bekend met het feit dat er ook hogere banden geplaatst konden worden.
@hemi24: trekhaak zat reeds gemonteerd bij aankoop, en is eigenlijk met name aanwezig als extra bescherming ;)
@andrehj: bedankt voor je nuttige en gewaardeerde informatie !
 

innocenti

Forumguru
Check de stuuruitslag aan de binnenzijde voordat je hogere banden laat monteren. Je zal niet de eerste zijn die bij montage van hogere banden bij Max insturen de binnenzijde van de wielkuip raakt. Als dat namelijk gebeurt heb je een APK afkeurpunt.

Alternatief is monroe ride levelers. Deze dempers kan je oppompen waarmee je zelf de stugheid en hoogte laan aanpassen en ook kan variëren. Zijn betaalbaar en erg goed. Jaren op mn Volvo mee gereden.
 

CDK

Forumguru
Alternatief is monroe ride levelers. Deze dempers kan je oppompen waarmee je zelf de stugheid en hoogte laan aanpassen en ook kan variëren. Zijn betaalbaar en erg goed. Jaren op mn Volvo mee gereden.
Had er werkelijk nooit van gehoord, maar wat ik er van lees is prima. Vooral gemonteerd onder Volvo's geloof ik.
 

andrehj

Forumguru
Check de stuuruitslag aan de binnenzijde voordat je hogere banden laat monteren. Je zal niet de eerste zijn die bij montage van hogere banden bij Max insturen de binnenzijde van de wielkuip raakt. Als dat namelijk gebeurt heb je een APK afkeurpunt.

Alternatief is monroe ride levelers. Deze dempers kan je oppompen waarmee je zelf de stugheid en hoogte laan aanpassen en ook kan variëren. Zijn betaalbaar en erg goed. Jaren op mn Volvo mee gereden.
Zijn die levelers voor Skoda's leverbaar dan? Ik heb hier ooit voor mijn S2 naar gezocht, maar nooit iets gevonden, dus toen maar de balgen van Mad gekocht.
 
Bovenaan Onderaan