Banden

25 jaar rijervaring...

Voor mij Michelin en NIETS anders! (ja, ik weet 't, het is koppig en eigenwijs, maar met banden gok ik niet meer).

Met Michelins heb ik nog NOOIT een slechte ervaring gehad...

Timothee

Actief lid
Ik laat het van de lease-maatschappij afhangen /forum/images/graemlins/smile.gif
Helaas hebben ze bij Skoda standaard Bridgestone Turanza's eronder gelegd waardoor er op slecht wegdek nog veel herrie naar binnenkomt. Nogal zonde want de auto zelf is aardig stil.

Ted

Forumguru
Standaard was hij met Dunlop 195-50-15" gemonteerd. Kortom: fabelachtige wegligging, rumoerig en na 30.000km volledig versleten. Nu vredestein sportrack 2,goede wegligging, minder spoorvast, redelijk slijtvast, niet stil te noemen en best goedkoop (€50,-/band). Misschien is Michelin nog even beter en vooral stiller maar is ook veel duurder!

Graag zou ik van meer Fabia rijders hun mening willen horen!

Groeten Ted Kroon.

Mark

Banned
Laat de dealer vrije keuze, op banden bespaar ik niet.
Nu zou ik ook wel niet direct de duurste nemen, gewoon goede kwaliteit/prijs verhouding.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: AGTon</font><hr />

Geld / merk / test's ?

[/ QUOTE ]

Okee, heb geen Fabia, maar wel een autootje in diens fabelachtige klasse. /forum/images/graemlins/grin.gif

Geld? Mocht ik willen, maar als je een sportieve band wilt uit het UHP-segment, ben je altijd duur uit.

Merk? Speelt wel mee. Ik zal niet zo gauw een B-merk nemen.

Tests? Niet zo, meer de ervaringen van mensen met dezelfde (soort) auto en het advies van de bandenboer.

En ten slotte, wat niet is genoemd, de manier waarop ik wil rijden. Als ik comfortabel wil rijden, kies ik een slijtvaste en geruisloze band. Als ik echt sportief wil rijden, dan kies ik een band met enorm plakkerig rubber en til ik minder zwaar aan afrolgeluiden en duurzaamheid.

Dus voor de Octavia 4x4 heb ik de Bridgestone Potenza S-03 (nu RE050) gekozen omdat dat een Ultra-High Performance-band is die het goed doet onder vielwielaangedreven auto's, zoals uit de vele goede ervaringen van WRX-rijders blijkt. Op nat - en dat heb ik dan weer uit tests - is hij beter dan de Michelin Pilot Sport en dat vind ik in NL wel weer een nuttig compromis. De Pilot Sport is op droog beter, maar ook erg fors aan de prijs, dus daar begonnen de centen weer te tellen.

Verder speelt ook nog mee dat ik winterbanden gebruik, dus dat betekent dat ik voor de zomer iets compromislozer kan kiezen. De S-03's hoefden dus geen goede wintereigenschappen te hebben (en dat hebben ze ook niet!).

Kortom, van alles wat.

De Michelins die er af-fabriek onder zaten (HX MXM), waren op zichzelf prima banden, maar boden gewoon onvoldoende grip voor sportief rijden. Dus die mocht de bandenboer als tweedehandsjes hebben.

Voor de ST (de auto in de Fabia-klasse dus) was 't makkelijk: die kreeg af-fabriek Pirelli P-Zero Nero mee en da's een meesterlijke UHP-band. Echt stoer van Ford dat ze die standaard leveren. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

blacktdi

Actief lid
Er zaten bij mij Dunlops onder maar die begonnen achter te cuppen. Nadat de banden getrimt waren was het perfekt, maar de leasemaatschappij besloot toch om maar 4 nieuwe banden te monteren en er zitten nu michelins onder en ik moet zeggen, ze zijn stiller maar ook de rechtuitstabiliteit is stukken beter. Nee echt een betere band dan een Dunlop.

bij mij zitten er standaard continental sportcontact 2 banden onder (maat 205/45/16), en ik ben er echt wel tevreden over, ze laten goed horen waar de grens ligt en al zeg ik het zelf die ligt best wel vrij ver. alleen vind ik dat mijn fabia nogal veel/snel overstuur heeft maar dat heeft niets met de banden te maken...

als deze versleten zijn komen er dezelfde, uniroyals of michelins onder.

rickske

Actief lid
Standaard is m'n octo met bridgestone turanza afgeleverd maar als deze op zijn laat ik er uniroyal opleggen omdat dit een zeer goede regenband is,redelijk slijtvast en een zeer stille band want dat is wel een nadeel van de bridgestone's.

In de winter heb ik met een semperit winterband gereden en deze zijn me ook heel goed meegevallen.

Fabia

† In Memoriam
Mijn nieuwe Fabia werd afgeleverd met Pirelli P6000 en daar ben ik erg blij mee want onder mijn oude Fabia had Pirelli P6000 zitten. Dus je kan wel nagaan dat ik erg blij mee ben.

Tallguy

Forumguru
Wat zijn trouwens volgens de laatste informatie (ik weet niet precies waar die te vinden is) de beste winterbanden voor een O2 (met sportonderstel als dit wat uitmaakt)?

Ik heb als zomerband de 225 17" Dunlops eronder, maar wil in de winter naar 195 15". Is Michelin dan goed, of Toyo of....???

Fabia

† In Memoriam
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Imhotep</font><hr />

2 maal p6000??? onder de oude en de nieuwe....

foutje zeker...

[/ QUOTE ]

Euuh, wat bedoel je precies. Ik had onder mijn oude Fabia zelf Pirelli's laten zetten en was ds blij dat mijn nieuwe Fabia ook op Pirelli's werd afgeleverd.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Wat zijn trouwens volgens de laatste informatie (ik weet niet precies waar die te vinden is) de beste winterbanden voor een O2 (met sportonderstel als dit wat uitmaakt)?

[/ QUOTE ]

Wat voor laatste informatie zou dat moeten zijn? Zijn er tegenwoordig winterbandentests speciaal voor één type auto?
crazy.gif
wink.gif

't Is moeilijk te zeggen, kijk maar naar de ervaringen hier met Turanza-zomerbanden. Alom gewaardeerd, behalve door veel O2-rijders. Past dus kennelijk niet bij die auto.

Dus ja, het zou waardevolle informatie zijn als we een lijstje van goede banden per autotype zouden hebben, maar ik ben bang dat je gewoon op andermans ervaringen moet afgaan.

Voor wat het waard is: de winterbanden van Goodyear (Ultra Grip 7, geloof ik) zijn laatst als beste getest (op een Golf dacht ik), maar die van Conti, Pirelli en Vredestein waren ook niet slecht.

Hangt verder ook helemaal af van het gebruik: alleen voor Nederland, ook voor de wintersport, voor op de Autobahn om harder dan 210 te gaan, etc.

Edwin

Lid
Ik zelf rijd op Ultra Grip 7 in de winter (195/15), zie ook mijn profiel. Ik heb hier de laatste winter erg veel profijt van gehad op mijn ritten van Assen naar Leeuwarden over deels binnenwegen. Grip was geweldig; vooral als het kouder werd en bij wegen die deels niet schoon waren.

ik heb 17 inch michelin pilot alpin banden zijn niet de goedkoopste maar wel super.
aangezien mijn vrouw veel in duitsland rijd was het voor ons verplicht winterbanden te hebben.
zonder mag je in duitsland vanaf deze winter niet meer rijden,doe je dat toch dan heb je bij een ongeluk de volle aansprakelijkheid,ook al heb je geen schuld !!

en want daar ging het om ze bevallen echt goed.
wat voor mij belangrijk is dat de winterband op hogere snelheden bij een hogere temepratuur ook goed zijn werk doet.

ik kan alleen maar zeggen geweldig.

de superb is geen lichte auto en ik voel bijna geen verschil met de 18 inch banden die ik zomers rijd.

ook geen overmatig geluid,ja natuurlijk door het profiel maken ze meer afrol geluid dan een zomer band maar verder ok

als je lid bent van de consumenten bond daar staat een test

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Wat voor laatste informatie zou dat moeten zijn? Zijn er tegenwoordig winterbandentests speciaal voor één type auto?
crazy.gif
wink.gif

[/ QUOTE ]

Oh...eh...ik dacht aan testrapporten van Nederlandse en/of Duitse autobladen. Autobild doet zoiets dacht ik wel eens.

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Is Michelin dan goed, of Toyo of....???

[/ QUOTE ]
Vredestein Snowtrac 2, perfecte winterband!

Bovenaan Onderaan