</font><blockquote><font class="small">Citaat: AGTon</font><hr />
Geld / merk / test's ?
[/ QUOTE ]
Okee, heb geen Fabia, maar wel een autootje in diens fabelachtige klasse. /forum/images/graemlins/grin.gif
Geld? Mocht ik willen, maar als je een sportieve band wilt uit het UHP-segment, ben je altijd duur uit.
Merk? Speelt wel mee. Ik zal niet zo gauw een B-merk nemen.
Tests? Niet zo, meer de ervaringen van mensen met dezelfde (soort) auto en het advies van de bandenboer.
En ten slotte, wat niet is genoemd, de manier waarop ik wil rijden. Als ik comfortabel wil rijden, kies ik een slijtvaste en geruisloze band. Als ik echt sportief wil rijden, dan kies ik een band met enorm plakkerig rubber en til ik minder zwaar aan afrolgeluiden en duurzaamheid.
Dus voor de Octavia 4x4 heb ik de Bridgestone Potenza S-03 (nu RE050) gekozen omdat dat een Ultra-High Performance-band is die het goed doet onder vielwielaangedreven auto's, zoals uit de vele goede ervaringen van WRX-rijders blijkt. Op nat - en dat heb ik dan weer uit tests - is hij beter dan de Michelin Pilot Sport en dat vind ik in NL wel weer een nuttig compromis. De Pilot Sport is op droog beter, maar ook erg fors aan de prijs, dus daar begonnen de centen weer te tellen.
Verder speelt ook nog mee dat ik winterbanden gebruik, dus dat betekent dat ik voor de zomer iets compromislozer kan kiezen. De S-03's hoefden dus geen goede wintereigenschappen te hebben (en dat hebben ze ook niet!).
Kortom, van alles wat.
De Michelins die er af-fabriek onder zaten (HX MXM), waren op zichzelf prima banden, maar boden gewoon onvoldoende grip voor sportief rijden. Dus die mocht de bandenboer als tweedehandsjes hebben.
Voor de ST (de auto in de Fabia-klasse dus) was 't makkelijk: die kreeg af-fabriek Pirelli P-Zero Nero mee en da's een meesterlijke UHP-band. Echt stoer van Ford dat ze die standaard leveren. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif