banden wissel is soms heel heel heel moeilijk

even een verhaal voor de maandag avond..
begin Maart, tijd voor wissel naar zomerbanden.

Dus afspraak gemaakt bij de bandenboer ( die er zo trots op is dat hij de banden doet voor Hessing)

Bij binnen komst was ge sfeer tussen de baas en het personeel al wat gespannen, de samenwerking was niet geheel prettig..


Na 30 min kreeg ik mijn auto terug met zo te zien 4 zomerbanden.
Bij het weg rijden viel meteen een naar geluid op..ik dacht cuppen..

Na 3 dagen was het geluid nog niet minder geworden.
Ik was in de buurt van een collega Profil en dacht dat wellicht een idee was om de stikstof in mijn banden op druk te laten brengen.

De jongen vertelde mij nadat hij de spanning had gecontroleerd dat ik wel in mijn achteruit naar huis moest rijden omdat al 4 de banden de verkeerde rij richting waren gemonteerd!!!

De man had zelf geen tijd, dus toch maar weer een afspraak gemaakt bij profil in utrecht.

Bij binnen komst had ik toch een excuus of een sorry verwacht,,,maar nee een rotkop met de woorden....geef maar de sleutels we lossen het even op....


na 20 min auto terug.........toch even gekeken of het goed is gegaan...


en wat denkje.....3 goed..1 nog steeds verkeerde kant op.

is het nu echt zo moeilijk om banden te verwisselen~~~

ik vraag mij dan ook af hoeveel mensen er rondrijden waar de banden ook de verkeerde kant opstaan ( we zo vervelend in Nederland en de regen)


Band is bij een 3rde profil wel goed gemonteerd, daar bleek ook dat een band van voor achter zat een en van achter voor...............
 

van inkel

Forumguru
Dit is een van de redenen waarom ik zelf 4 stalen velgen heb gekocht en zelf wissel.

Bij mij waren de bouten niet na getrokken (zaten met de hand vast).
en dan sturen ze ook nog een rekening van 1,5 uur (bij mijn eerste wissel).
En dat bij een Skoda Dealert.
 
ik werk zelf bij een merk dealer(geen skoda) en je wil niet weten hoevaak mensen bij ons komen met problemen veroorzaakt door de bekende bandenboeren etc. hetzelfde geldt voor het bekende ruitenmerk.

vandaag nog een auto gehad, hebben ze het wiel van rv, naar ra gezet en andersom, nu zat er 1 goede band voor en 1 matige achter, conclusie auto trekt bij gasgeven. de klant(leaserijder) kwam voor een beurt en wie mag het oplossen....

ik snap niet dat als bedrijven ergens in gespecialiseerd zijn, nog zulke domme fouten maken en eerlijk is eerlijk, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, maar niet keer op keer.

gr martijn
 

hemi24

Forumguru
Herkenbaar:

Vorige week 2 nieuwe acherbanden gemonteerd gekregen bij de Eurodisaster:
- auto op de brug; banden eraf en vervolgens er achter komen dat de banden bij een andere vestiging waren afgeleverd... Ondanks dat toch de banden gewisseld tussen voor en achter;
- ik had toch de ochtend vrij genomen dus banden eronder en naar de andere vestiging gereden alwaar de banden alsnog gemonteerd werden;
- na ca. 150 km wil ik zoals aanbevolen de bouten natrekken met de momentsleutel; kijk op de velg en denk: "Die beschadigde velg zat toch eerst aan de andere kant?!?". Kijk op de zijkant van de band en moet concluderen dat ook ik in het vervolg beter achteruit kan gaan rijden:

Ook bij mij: BANDEN TEGEN DE VERMELDE ROTATIERICHTING IN GEMONTEERD!!!

Vandaag toch maar even terug gegaan om te vragen of die pijl ook nog enig nut heeft...
 

Captain Hook

Forumguru
Ik zei het laatst nog in een ander topic: ik vertrouw ze voor geen meter... :icon_smile_dead:

Is het desinteresse? Is het onkunde? Is het slordigheid? Is het laksheid? Ik weet het niet.
Feit blijft dat de klant (al dan niet onwetend) de dupe is en in sommige gevallen in onbewust gevaarlijke situaties gebracht wordt.

Je wordt geacht te betalen voor expertise c.q. deskundigheid; nou dat is ver te zoeken...
 

MarcoO2

Forumguru
Ongelooflijk... ga straks mijn banden eens checken, want moet volgende week naar Duitsland!! Er staat een pijl op, begrijp ik? ;)
 

Captain Hook

Forumguru
In het verleden ook diverse malen meegemaakt, zowel bij de landelijke bandenboer alsmede de merkdealer.
Winterbanden, waarop duidelijk staat "outside", verkeerd om gemonteerd. Blijkbaar is engels een te moeilijke taal voor de kundige en klantvriendelijke (ahum) bandenwisselmedewerker. Het enige antwoord wat ik vaak kreeg was "Oh, mot 'ie nou andersom??" Ja, beste bandenwisselmedewerker, hij moet andersom... :koffie:
En dan moest je nog opletten dat ze het wisselen niet 2 x in rekening brachten (want je had er immers zelf om gevraagd...)

Echt, mensen die vinden dat ze er maar geen verstand (auto's in dit geval) van hoeven te hebben want ze outsourcen alles naar de experts, die komen nog wel eens keer van een koude kermis thuis.
HET grote probleem is de manier waarop organisaties hun mensen behandelen en de daaruit voortvloeiende ongeïnteresseerdheid met hun product c.q. dienst. Waarvan uiteindelijk de klant de dupe is.
 

hemi24

Forumguru
Spreekt voor zich: als een band een richtingsgebonden profiel heeft staat dit met een pijl met de tekst "Rotation" aangegeven op de zijkant.
Zoals Captain Hook al aangeeft staat er bij NIET richtingsgebonden profiel vaak "outside" op één van beide zijkanten...

Nog zo'n naar trekje: €4,- per band vragen om je banden te vullen met stikstof... (er zit 80% in de buitenlucht...)
 

floris

Lid
ik kan het nog sterker vertellen.....miijn banden zijn van nieuws af aan verkeerd gemonteerd, alle 4! Ik kwam er achter met het monteren van de winterbanden. Best slordig.
 

Captain Hook

Forumguru
ik kan het nog sterker vertellen.....miijn banden zijn van nieuws af aan verkeerd gemonteerd, alle 4!
Dan ben ik benieuwd welk merk banden dat waren?
Want als het Conti's zijn, dan zit het er dik in dat Pon deze fout heeft begaan. (die wisselen soms hele ladingen auto's om naar Conti's)
Het zou kunnen, maar is onwaarschijnlijker, dat het al af-fabriek is fout gegaan...
 

Adoks

Senior Member
even een verhaal voor de maandag avond..
begin Maart, tijd voor wissel naar zomerbanden.
...

De man had zelf geen tijd, dus toch maar weer een afspraak gemaakt bij profil in utrecht.

en wat denkje.....3 goed..1 nog steeds verkeerde kant op.
Profile Utrecht (vrijwel naast Hessing toch?) heeft me een keer een prijsopgave gegeven. Eenmaal de banden gemonteerd, was het toch allemaal een heel stuk duurder. Jammer en kom daar ook zeker niet meer. Bestel nu de banden gewoon zelf via internet en laat ze door een fatsoenlijke bandenboer d´r omzetten. Veeeel goedkoper.

Maar nog even wat anders. Hoe is het mogelijk dat drie banden goed zitten en de vierde niet? Je kan een velg niet andersom monteren, dus de vierde zou automatisch goed moeten zitten qua profiel.

Dan heb je dus (gedeeltelijk) banden van iemand anders meegekregen.
 

rweersch

Actief lid
Van Profile heb ik al vaker dit soort horror-verhalen gehoord. Zelf heb ik een (lease)winterbanderegeling bij Kwik-Fit, en daar ben ik tot op heden zeer tevreden over. Twee weken geleden weer de zomerbandjes erop gekregen, met twee nieuwe voorbanden (hadden ze al een week eerder voor gebeld en geregeld met LeasePlan). Ik heb nooit gecontroleerd of dezelfde velgen op dezelfde plaats aan de auto gemonteerd worden, maar dat boeit me eigenlijk ook niks omdat de banden bij elke wissel op de lichtmetalen velgen gelegd worden (dus geen wisselvelgen).
 
Dan ben ik gelukkig niet de enige met ellende bij eurodisaster... Vorig jaar na het verwisselen ondekte ik bij thuiskomst dat een velg over de gehele buitenrand beschadigd was. Ik terug, wat denk je, die monteur glashard ontkennen dat het daar gebeurd was... De verse metaal splinters zaten er notabenen nog op!! Dat moest toch echt al de vorige keer gebeurd zijn volgens hem... Gelukkig zag de vestigings manager wel in dat het zijn fout was. Lag aan de machine waarmee de band van de velg gehaald word. Velg opnieuw gespoten en 2 weken op mijn reserve wiel kunnen rijden.

Dan blijkt dat zo ook niet meer kunnen uitbalanceren, wat uiteindelijk mijn garage opgelost heeft. Paar weken geleden met de zomerbanden weer hetzelfde verhaal, trillingen in het stuur. Het is een leaseauto en zit dus vast aan euromaster. Vraag me af of ING een paar stalen velgen ziet zitten, zodat ik ze zelf kan verwisselen...

Met kwik-fit trouwens nog slechtere ervaringen, die zijn bij een vorige auto een keer vergeten om de wiel bouten goed vast te zetten. Uiteindelijk met klachten naar mijn garage waar ze de bouten met de hand los konden draaien en remschijven al los getrild waren... Had een aardige klapper kunnen worden...
 

corsaar

Senior Member
Wat hier gebeurd is vrij logisch vakkennis is niet meer vereist
mensen inwerken ho maar,geen tijd meer voor maar dit is over
de hele linie zo, als ik naar een winkel ga om iets te kopen
weet ik vaak meer over het product dan de verkoper.
Nee het is niet allen de euro die devalueert.
Het gaat weer om vertrouwen, maar dat wordt lanzaam wantrouwen.
 

Tallguy

Forumguru
@Captain Hook: PON wisselt geen banden om van Skoda's. Dat is ons verteld/verzekerd tijdens onze toer bij hun op 8 mei (de Skoda voorjaarsmeeting). Ja, ze wisselen wel om bij de andere merken die bij hun binnenkomen, maar ons is verteld dat ze de Skoda's 1:1 doorsturen, zonder(!) de banden om te wisselen.

A fabriek kan het fout zijn gegaan: is mij ook overkomen met mijn O2: daar waren de voorbanden niet (goed) uitgelijnd waardoor ik op een gegeven moment op het canvas en staaldraden aan het rijden was.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Heb toch nog even de foto's er bij gepakt van de montage van mijn winterbanden (bij de dealer).
En inderdaad een grote pijl met de draairichting, makkelijker kan Continental het niet maken.
En ook nog even gechekt met de banden die voor het huidige seizoen zijn bestemd, staat inderdaad alleen "outside" op, voor zo ver ik kan zien.
 

Bijlagen

  • IMG_7681.jpg
    IMG_7681.jpg
    22,2 KB · Weergaven: 73
  • IMG_7663.jpg
    IMG_7663.jpg
    8,8 KB · Weergaven: 80
  • IMG_6496.jpg
    IMG_6496.jpg
    28 KB · Weergaven: 70

hemi24

Forumguru
Opmerking bij de eerste foto van Bothje: Aanhalen op moment lijkt me gemakkelijker als het wiel niet kan draaien?

Ik draai de bouten altijd met een gewone sleutel/ratel eerst handvast; laat de krik iets zakken zodat de band niet meer kan draaien en trek vervolgens aan met de momentsleutel.
 
.....

Maar nog even wat anders. Hoe is het mogelijk dat drie banden goed zitten en de vierde niet? Je kan een velg niet andersom monteren, dus de vierde zou automatisch goed moeten zitten qua profiel.

Dan heb je dus (gedeeltelijk) banden van iemand anders meegekregen.

Dat hoeft niet. In mijn geval worden zomer en winterbanden om mijn velgen gedraaid. Ook ik heb bij de kwikfit in 2 jaar tijd al 2x meegemaakt dat de banden niet goed zaten. 1x 2 banden verkeerd (velgen omgewisseld) en de laatste keer (vorige maand) 1 band verkeerd. Deze zat dus binnenstebuiten op de velg. Het was dus wel mijn eigen band.
Ik overwoog nu over te stappen naar Euromaster of Profile, maar aan de ervaringen te lezen, gaat dat niet heel veel helpen... :mad:
 

Zwolly

Actief lid
aan de andere kant: ik heb weer goede ervaringen met Euromaster in Zwolle.
kan gewoon niet klagen over die lui....zeer goed advies, nemen de tijd voor je en alles volgens afspraak en planning....en wat ook nog belangrijk is: de koffie voor het wachten is gratis EN lekker:24:

wel over hun "vakbroeders" van kwik-fit, herhaaldelijk daar langs geweest of ze mn band konden repareren (ruim een half uur voor sluitingstijd), krijg ik te horen dat hun apparatuur al uit staat en dat ze die echt niet gaan opstarten voor 1 bandje....
 
Bovenaan Onderaan