Banden verkeerd om gemonteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

joergarms

Senior Member
Vandaag was het zulk prachtig weer, ik vond het hoog tijd om mijn winterbanden te demonteren en de zomerbandjes onder te leggen.
Zo gezegd, zo gedaan, alles tevoorschijn gehaald.
Ik wil de zomerbanden bij de auto leggen, doe ik ineens een hele vreemde ontdekking; alle 4 de banden zijn in dezelfde draairichting gemonteerd, dus ik heb 4 rechterwielen, het is me bij het demonteren niet opgevallen.
Maar nu zit ik dus met een probleempje, het zijn warempel nog wel de originele banden vanaf de fabriek, dus de monteurs hebben het ook niet gezien.
Ik heb inmiddels de dealer per mail op de hoogte gebracht, want ik wil dit wel veranderd hebben, er zit niet voor niets een draairichting op een band.

Maar nu zit ik wel met het volgende, 2 banden hebben dus altijd verkeerd om gedraaid, het karkas vormt naar de draairichting en eigenlijk mag je banden niet omwisselen van draairichting, zo heb ik het geleerd op mijn opleiding.
Wat is nou de beste oplossing?? Iemand hier ervaring mee?
 

Hetzer

Forumguru
Waaraan kun je zien wat de draairichting is van een band als de pijl er niet op staat?

Niet alle banden hebben een verplichte draairichting, vaak alleen de wat "sportievere" banden met bijzondere profielvormen zijn op de zijkant van de band voorzien met namen als "Rotation", "Draairichting", "Direction", en altijd in combinatie met een looprichtingspijl. Houdt bij de montage van de band rekening met de aangegeven loop- of draairichting.
Als er op jouw band geen draairichting is aangegeven, maakt het niet uit hoe ze zijn gemonteerd, staat er wel een draairichting op , tja dan moeten ze uiteraard ook goed gemonteerd zijn, om een perfecte werking met name bij natweer te garanderen.
 

Bijlagen

  • vredensteinultracsessanta.jpg
    vredensteinultracsessanta.jpg
    21,3 KB · Weergaven: 22

van_der_P

Senior Member
Op de banden van de Roomster staat welke zijde van de band aan de binnenkant moet. Dan lijkt het als of de banden verkeerd gemonteerd zijn.
 

LenK

Forumguru
Mijn banden (Michelin Primacy) zitten op de auto zoals op onderstaande foto. Ziet er ook fout (richting lamellen) uit maar dit klopt wel want op de band staat outside vermeld en die zit ook aan de buitenkant.
Deze wielen kunnen dus van draairichting worden veranderd (LV naar RA bijvoorbeeld). Karkas problemen heeft de banden speciaalzaak niks van gezegd bij het omzetten (ivm cuppen was dat)
 

Bijlagen

  • Primacy.jpg
    Primacy.jpg
    3,4 KB · Weergaven: 41

Skombi

Actief lid
Als er op jouw band geen draairichting is aangegeven, maakt het niet uit hoe ze zijn gemonteerd, staat er wel een draairichting op , tja dan moeten ze uiteraard ook goed gemonteerd zijn, om een perfecte werking met name bij natweer te garanderen.

thnx ..

en als de zomerbanden er voor bijv winterbanden af zijn gehaald en je wilt ze er in april weer omleggen moeten ze dan wel dezelfde richting krijgen als voorheen of mag je ze halverwege ook omwisselen?
(De dealer heeft ze er namelijk afgehaald zonder aan te geven waar ze zaten)
 

joergarms

Senior Member
Voor zover ik weet is het altijd belangrijk om de rechterbanden rechts te blijven monteren en de linkerbanden, links.

Bij mij staat er wel een pijl op de band, dus ik kan me niet voorstellen dat deze banden ook andersom gemonteerd moeten/ mogen worden.
Ik ga straks even kijken welk type het is, in ieder geval een 15 inch Dunlop, maar verder weet ik het niet.
 

Gieliovd

Forumguru
Er is bij mijn vorige eigenaar het advies gebracht om de banden elke 10.000 km te wisselen, kruislings.

Verder kan ik er geen wijze woorden voor uitspreken!
 

Hetzer

Forumguru
Er is bij mijn vorige eigenaar het advies gebracht om de banden elke 10.000 km te wisselen, kruislings.

Verder kan ik er geen wijze woorden voor uitspreken!

Hou er wel rekening mee dat dit niet altijd dus gaat als je band is voorzien van een verplichte draairichting.
 

cvegreen

Forumguru
Er is bij mijn vorige eigenaar het advies gebracht om de banden elke 10.000 km te wisselen, kruislings.

Verder kan ik er geen wijze woorden voor uitspreken!

kruiselings wisselen mag niet , je mag enkel je rechter voorwiel rechts achter steken en rechts achter voor steken , maar niet rechts voor links achter/voor steken.Voor de linker kant hetzelfde natuurlijk . Allez dat is mij bij mijn C3 gezegd geweest toen ik mijn velgen liet monteren in een bandencentrale.
 

van_der_P

Senior Member
In theorie zou je sneller een klapband kunnen krijgen als je banden kruiselinks wisselt.
Een band die zet zich in de rijrichting. Als je die band de andere kant laat opdraaien, gaat die zich in de andere richting zetten. Waardoor je spelling (de band wordt zwakker) tussen de koorlagen krijgt. met de kans op een klapband.
Vaak is de slechtste band van een auto is de reserveband.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan