Banden met maat 185/60/15 eenvoudig in te wisselen voor 185/65/15?

Op mijn auto Skoda Fabia zijn door de importeur zomerbanden gemonteerd met de maat 185/60/15. Hierdoor wijkt de snelheidsmeter zo'n 7 % af.
Kan je probleemloos die banden vervangen door 185/65/15? Dan zou de teller nog maar 4 % afwijken. Het zwaartepunt van de auto komt dan wel 1 cm hoger te liggen.
 

darkprojectx

Forumguru
Even het verhaal in de juiste context met wat correcties;

standaard hoort onder de Fabia 2 : 195/55/15 (althans, volgens de brochure hoort er standaard 15inch onder je auto)
de tellerafwijking met 185/60/15 ten opzichte van 195/55/15 = 1,26%
de tellerafwijking met 185/65/15 ten opzichte van 195/55/15 = 4,37%

Met andere woorden, als je je banden nu gaat vervangen met 185/65/15 banden gaat je teller verder afwijken dan nu.
Je gehele banden omtrek is nu 2,36 cm groter dan met 195/55/15
Je gehele banden omtrek zou met 185/65/15 maar liefst 8,17 cm groter zijn dan met 195/55/15

daarbij de wanghoogtes;

195/55 => 195/100= 1,95 x 55 = 107,25mm
185/60 => 185/100= 1,85 x 60 = 111,00mm
185/65 => 185/100= 1,85 x 65 = 120,25mm

Conclusie, iemand heeft je verkeerd ingelicht en ik zou persoonlijk deze maat banden laten zitten.
Met 185/60/15 zit je dichterbij de band die erom hoort dan met 185/65/15.
 

Noord26

Forumguru
186/60R15 is de standaardmaat die geleverd wordt op een Fabia Combi naar mijn weten. Die van mij en van mijn vader staan er standaard op.

Je teller gaat juist minder afwijken als de bandomtrek groter wordt en niet zoals Dark beweerd juist nog meer afwijken? Want als de omtrek groter wordt leg je meer meters af per omwenteling en geeft de teller dus minder aan, hetgeen de bedoelding is- hij gaf immers teveel aan, het moet minder worden? Dan moet hij wel 7% te weinig aangeven en niet 7% teveel natuurlijk. Daarnaast gooit Dark ook mm en cm een beetje door elkaar... :rolleyes:
 
Volgens dit gebruikers review Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2010) gebruikerservaring | Autoreviews - AutoWeek.nl heeft de teller de volgende afwijkingen:

GPS = Teller
60 = 65
80 = 86
100 = 107
120 = 129

Dat is gemiddeld een afwijkingen van 7,58 %. Als dat is met de standaard banden van 185/60/R15, dan zal een wisseling naar 185/65/R15 resulteren in een mindere afwijkingen van 7,58 - 3,07 = 4,51 %. Dat lijkt me alleszins redelijk.

De vraag is echter of je überhaupt wel grotere banden er onder mag leggen.
 

Noord26

Forumguru
Je mag maximaal 5% afwijken van de standaard bandenmaat. Dat is dus redelijk wat. Overigens zou ik zo maar niet aannemen wat de gemiddelde afwijking is van je type auto en daarop je eigen voortuig qua bandenmaat op aan passen. Want die van mij heeft minder afwijking. 124 km/h op de teller (maxidot), is volgens GPS exact 120 km/h..
 

darkprojectx

Forumguru
ik ga er niet eens een discussie over aan want je zit fout. Maar daar heeft de topic starter niets aan.

Het is mij inmiddels volkomen onbekend wat er standaard onder je auto hoort, als je op Autoweek.nl gaat kijken bij de specificaties van jouw auto staat daar weer dat de standaad maat 165/70/14 is.

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Elegance specificaties | Auto vergelijken - AutoWeek.nl

Dus als je eerst even na gaat wat er onder je auto hoort, dan kunnen we daarna verder rekenen.
 

Noord26

Forumguru
Een discussie is een forum toch juist voor?

De teller geeft teveel aan. Dan moeten de wielen minder hard rond gaan om deze afwijking te compenseren en dat gaat alleen door de omtrek groter te maken. Dus de bandenmaat moet groter om een positieve afwijking op je teller naar beneden te krijgen. Dat heeft niets met rocket-science te maken hoor.. Hoezo fout?
 

darkprojectx

Forumguru
als je nou gewoon die link aan klikt dan zie je daar letterlijk staan : 165/70/14
vandaar dat ik de topic starter vraag wat er standaard onder ZIJN auto hoort.
het gaat er niet om hoe hard het wiel rond gaat, het gaat erom hoeveel afstand zij afleggen.
Even een uber lomp voorbeeld, als je 40 rijdt en je wielen zouden daarbij 40x rond gaan, dan leggen de banden 40x de omtrek af. Als je grotere banden gaat plaatsen dan leggen ze ook 40x de omtrek af maar de omtrek is groter. Dus leg je een grotere afstand af, met andere woorden, je verplaatst je sneller dan met de kleinere banden.
 
Het is mij inmiddels volkomen onbekend wat er standaard onder je auto hoort, als je op Autoweek.nl gaat kijken bij de specificaties van jouw auto staat daar weer dat de standaad maat 165/70/14 is.

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 63kW Elegance specificaties | Auto vergelijken - AutoWeek.nl

Als de standaard maat 165/70/14 zou zijn, waarom is de auto dan nieuw geleverd met 185/60/15?
Verder is Autoweek bepaald niet betrouwbaar, als het om specificaties gaat.
Zo staat pal boven de bandenmaat vermeld: remmen achter schijven, 232 mm
In werkelijkheid heeft die achter trommelremmen!
 
Ik ben bij de dealer geweest, maar die wist ook niet hoe het zit, vandaar mijn vraag hier. Inmiddels heeft de dealer toegezegd het aan de importeur te vragen.
 

Chatslet

Forumguru
Maar waarom zou je wat aan die afwijking willen doen? Bij vrijwel iedere auto wijkt de teller 5 a 7 procent af. Als jij er voor gaat zorgen dat je teller precies gelijk is aan de GPS snelheid ga je je alleen maar zitten irriteren aan de andere weggebruikers die dan allemaal net niet snel genoeg rijden.
 
De afwijking van mijn huidige auto is ruim 7 %. Ik was 4 % gewend in mijn vorige auto. Dat lijkt me voldoende en dat gebeurt als je de bandenmaat vergroot van 185/60/R15 tot 185/65/R15. Precies gelijk aan de GPS hoeft voor mij echt niet.

Overigens begrijp ik niet waarom een Fabia Combi Scout alleen maar deze 2 maten mag hebben: 205/45/R16 of 205/40/R17. De omtrek is dan zelfs 1,19 % of 2,01 % kleiner dan bij mijn 185/60/R15: Bereken de band- velgmaat @ korvers.nl waardoor de Scout een nog hogere afwijking heeft.
 

piair1982

Forumguru
185/65 R 15 heeft meer kans op aanlopen.
Standaard heeft mijn auto 205/45 R 16. Als alternatieve maat zou 185/55 R 15 aanbevolen worden. Maar ik heb de 'greenline' variant. De genoemde 185 / 60 R 15 als winterband.

Die is al aan de grote kant. En relatief gezien valt de afwijking tussen mijn twee maten in de praktijk best mee.

In het kader van de juiste wielgeometrie zou ik niet afwijken van het advies van de fabrikant.
 

Tonno

Actief lid
Even een uber lomp voorbeeld, als je 40 rijdt en je wielen zouden daarbij 40x rond gaan, dan leggen de banden 40x de omtrek af. Als je grotere banden gaat plaatsen dan leggen ze ook 40x de omtrek af maar de omtrek is groter. Dus leg je een grotere afstand af, met andere woorden, je verplaatst je sneller dan met de kleinere banden.

Dit is ook precies wat de ts wilt.
Bij mijn weten geeft de teller altijd meer aan dan de echte snelheid.
Vergroot je de omtrek van de wielen, gaat je echte snelheid omhoog in vergelijking met de teller.
Ik weet nog van mijn Suzuki Baleno (shame) deze had standaard 13 inch wielen met ballonbanden. Deze had ik vervangen door 16 inch wielen, waarvan de hoogte 2 cm (!) meer was, de teller was toen echt gelijk aan de GPS-snelheid.

Houd er alleen wel rekening mee dat het verbruik ook omhoog zal gaan, gewoon omdat een grotere arm aan de as meer kracht nodig heeft om te accelereren.
 

Ridley

Forumguru
Mijn auto heeft ook 185/60/15 en de afwijking tov de GPS is verbazingwekkend klein. 120 op TomTom is volgens minidot 117. Ik zou er geen andere banden opleggen alleen om de afwijking te corrigeren, uiteindelijk rijd je toch gewoon overal met het verkeer mee...
 
In het klepje van de benzinetank staat hoe de banden moeten zijn volgens de fabriek.
Bij mijn Elegance is dat dan 185/60/R15, dat is een omtrek van 189,44 cm
Bij een Scout mag dat 205/40/R17 zijn, maar ook 205/45/R16. Dus een omtrek van 187,18 resp 185,64 cm
De Scout zou dan 1,1 % of 2 % meer afwijken dan de Elegance.
elegance.jpg

scout.jpg

Overigens doet mijn dealer er als winterband 165 i.p.v. 185 op, want smallere banden hebben meer grip in de sneeuw.
 

turboturbo

Forumguru
Ikzelf gebruik voor mijn Fabia I ook verschillende maten voor zomer en winterbanden (bandenmaten schelen 1 cm omtrek, dus auto zou 5mm hoger moeten staan op de winterband). Echter is de tellerafwijking tov de GPS (zo'n 6 tot 8 km langzamer op de teller tov GPS) telkens hetzelfde. Mijn verklaring/gedachte/idee hiervoor was: een 195/50 band zakt minder diep in dan een 185/55 band (beide 15 inch) vanwege de afwijkende breedte. Beide maten zijn overigens volgens voorschrift.
Een 205/45 band zou nog minder inzakken (want is nog dunner), waardoor de hoogte van de as/wielnaaf tov het wegdek even hoog staat. Klopt dat of klets ik uit m'n nek? :crazy:

Als TS een 185/65 band neemt ipv een 185/60 dan blijft de breedte wel gelijk, waardoor de auto iets hoger (1 cm) zou komen te staan, theoretisch gezien. In de praktijk zal het veel meer uitmaken hoe sterk de wang van het merk of type band is, en hoeveel lucht je erin gooit (bij 3.0 bar zal de auto iets hoger staan op dezelfde band dan bij 2,1 bar)

Verwacht niet teveel heil van zo'n kleine stap, qua oplossing voor je teller afwijking.

Overigens heeft @Ronnie een overzicht van door Skoda voorgeschreven band en velg combinaties geplaatst in het download centrum, voor mijn Fabia I. Wellicht heeft hij die ook voor de Fabia II (geplaatst) Dan weet je precies wat wel en niet 'mag' en hoef je niet op de onknudde van je dealer af te gaan, of die stickers in je tankklepje (die voornamelijk bedoeld zijn voor tyre pressure voorschrift; terwijl ik die negeer en me maar aan het voorschrift van de bandenboer houd. Anders reed ik nu op 4 dweilen)

EDIT: tadaa...http://www.skodaforum.nl/board/f56/fabia-2-fl-geenline-toegestane-band-velgcombinaties-16038.html Deze is echter voor de GL dus mogelijk dat er voor de normale Fabia's een iets afwijkend voorschrift is.

Volgens dit gebruikers review Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2010) gebruikerservaring | Autoreviews - AutoWeek.nl heeft de teller de volgende afwijkingen:
Hier heb je volgens mij niks aan, omdat je niet weet welke band/velg combinatie deze gebruiker heeft.
Je zou je eigen meting moeten doen met je eigen GPS, dunkt me...?
 

Vlaar032

Senior Member
Een oud topicje even omhoog. Ik ga de 185/60/14 's omwisselen voor -nu vanwege kwakkelende winter- in de aanbieding zijnde Quattracks 3 (4 seizoenen banden) in de maat 185/65/14. Ik haal daarmee het toerental 3% omlaag en bij de winter zoals dit jaar tot nu toe (2013/2014) heb ik niet veel aan de echte winterbanden, die laat ik dan mooi in het schuurtje...
't Is een prima autootje ik erger me echter een beetje aan het grote verschil in snelheid tussen het TomTommetje en de snelheidsmeter. Als je die snelheidsmeter aanhoudt is hij wel lekker zuinig! :maakmegek:

Als ik zo eens test af en toe kan ik 110 op de snelheidsmeter en dan staat de TT op 101/102. Idd iets van gemiddeld 6 a 7% en ik vraag me ook af of dat dan met de km-stand ook zo'n afwijking geeft. Hij staat nu op 185600km en dan zou ik denken dat die dan werkelijk eerder misschien op 177000 uit zou komen...
 

Hetzer

Forumguru
als je nou gewoon die link aan klikt dan zie je daar letterlijk staan : 165/70/14

Ik zie het staan op de site, maar de F-2 Facelift in elegance uitvoering is nooit met deze maat geleverd, deze zaten mss alleen op de instapversies met instap motor.
Goed werk, heren van Autoweek ;) :banghead:

en idd 185/60R15 en 195/55R15 zijn de juiste 15" maten
 
Bovenaan Onderaan