Banden lopen iets leeg Yeti 1.2

Vraagje aan mede Yeti gebruikers, ik moet af en toe de banden
weer iets oppompen het lijkt wel of ze zachtjes leeglopen?

de banden staan op 2.2.

Met mijn vorige auto's had ik dit amper.

Ik weet dat banden niet honder percent luchtdicht zijn, maar in de
afgelopen 11 maanden heb ik denk ik al 3 of 4 iets moeten bijvullen.

Ben benieuwd of andere gebruikers dit ook al hebben waargenomen?

De banden / velgen zijn niet beschadigd.
 

Erkens

Lid
Ik heb niet de originele banden eronder (heb nu winterbanden op stalen velgen) maar heel toevallig merkte ik vorige week op dat hij niet echt lekker reed. Ik heb toen mijn banden gechecked en linksachter was behoorlijk leeggelopen (+/- 0.8) deze direct opgepompt met het pompje wat bij mijn auto zat. De andere banden zaten rond de 2.1, deze heb ik allemaal bijgevult tot 2.2 wat ze zouden moeten.
Gisteren heb ik ze nogmaals allemaal gechecked en ze zaten gelukkig allemaal nog op de 2.2

Sowieso kunnen de temperatuurverschillen ervoor zorgen dat de druk meer of minder is, maar dan zouden alle banden ongeveer evenveel meer of minder moeten hebben.
 
4 keer per jaar je banden bijvullen is normaal. 0,2 bar meer dan aangegeven in het tankklepje gaat prima. Geen extra slijtage, iets zuiniger en stiller, en minder last van 'platte kanten' na een langere stilstand.
 
Leeglopen kan altijd een beetje, soms meer, soms minder. 3 a 4 keer bijvullen per jaar klinkt niet dramatisch. Met enige regelmaat controleren moet je altijd! Niet voor niets zijn er verschillende waardes voor de beladingstoestand (officieel). In de praktijk kies je natuurlijk voor de beladen toestand en kijk je er niet meer zo vaak naar om.
Mocht een band het erg bont maken met leeglopen? Dan zit er vermoedelijk een gaatje in of is ie er niet zuiver bij zijn ventiel en moet je er even mee terug naar je leverancier.
 

joergarms

Senior Member
Winterbanden sowieso 0.2 of 0.3 bar meer dan de standaardwaarde. Ik controleer eigenlijk elke maand de spanning. Daarmee voorkom je gekke verrassingen.
 

Erkens

Lid
Hoezo moet je winterbanden harder hebben? Winterbanden moeten toch juist zachter zijn?

Iedere maand controleren klinkt leuk en verstandig, maar dat soort dingen vergeet ik gewoon (heb bovendien geen goed meetintrument, anders dan dat ding wat bij de auto zat, alleen die is lastig aansluiten, daarbij gaat een "hoop" lucht verloren.
 

cvegreen

Forumguru
Ik ben diegene die gaat tanken met zowel de auto als mijn scooter . Als ik de tijd heb (meestal wel ) dan ga ik ff langs het oppomp station bij het tankstation en controleer ik de bandenspanning . Ik doe dit dus echt regelmatig en toch overkomt mij soms dat er één of andere band een andere spanning heeft dan de andere , ook van mijn scooter . Ik denk dan dat het komt van langs de borduur te slippen als ik er niet recht genoeg tracht op te rijden. Want het is steeds mijn achter wiel die zachter word.
 

Multi1100

Actief lid
Elke maand is idd wat veel, doe dat wel bij mijn motorfiets overigens, de Yeti eens in de 2 mnd denk ik, heb een goede meter in de auto liggen
 

Erkens

Lid
Ja, want stikstof kan je zelf makkelijker bijvullen als je langs de kant van de weg staat met een wat lege band ;)
 

Tallguy

Forumguru
Dat maakt niet zoveel uit. Als je je banden met stikstof laat vullen en je komt er alsnog achter dat ze na een poosje te zacht zijn, dan kan je gewoon bijvullen met normale lucht. Er is geen reden om dat niet te doen. Beter zou dan zijn om toch te achterhalen waarom ze langzaam leeg blijven lopen.
 

Erkens

Lid
Wat ik eigenlijk op had willen schrijven of ze met stikstof minder snel leeglopen, gas blijft gas tenslotte.
 

Tallguy

Forumguru
daar heb je idd helemaal gelijk in! Dat is ook de reden dat ik altijd stikstof erin laat doen. Je hebt er dan praktisch geen omkijken meer naar.
 

Monteurtje

Forumguru
Geen omkijken naar zeg je. We hebben wel eens een klant die stikstof in zijn banden heeft en die zijn ook vaak genoeg onder de voorgeschreven spanning. En de buitenlucht, hoeveel procent stikstof zit daar wel niet in? Precies. Grote onzin dat stikstof. Je betaald veel geld, terwijl er bedrijven zijn die er gewoon groene dopjes op draaien.
 
Bovenaan Onderaan