Auw! eerste schades aan de rapid

duopenotti

Senior Member
Hallo forum gangers,

Waar ik al een beetje voor vreesde is gebeurt. Tijdens onze eerste vakantie met de spiksplinternieuwe rapid heeft deze al de nodige schades opgelopen. Waarschijnlijk door steenslag is aan de voorkant zowel schade op de onderspoiler als de rand van de motorkap. Daarnaast heb ik zelf :mad: met de rechter voorvelg een stoeprandje in Italie geraakt. Zie foto's.
Voor de lakschade maar een lakstiftje halen bij de dealert. V.w.b. de velg maar eens kijken wat ik doe. Als de schade voor relatief weinig geld (zo goed als) geheel is te repareren dan doe ik dat waarschijnlijk. Zoals je kunt zien is de band ook beschadigd maar ik begrijp dat het geen APK afkeur is. Dan zou het karkas moeten zijn te zien.
Alternatief is alles opgeven bij de verzekering, maar of dat financieel de beste optie is dat weet ik (nog) niet.
Wat zouden jullie doen? Nog tips v.w.b. het verhelpen van de schades?
 

Bijlagen

  • 20160822_161651_resized.jpg
    20160822_161651_resized.jpg
    420,3 KB · Weergaven: 211
  • 20160823_103044_resized.jpg
    20160823_103044_resized.jpg
    656,7 KB · Weergaven: 204
  • 20160823_103451_resized.jpg
    20160823_103451_resized.jpg
    557,4 KB · Weergaven: 200

Sjabba

Senior Member
Velg zelf bijtippen asap anders krijg je corrosie. De band zou ik zelf vervangen. Op zich zit het in de velgbeschermer maar aan de wang van de band zou ik zelf nooit een risico willen lopen op een klapband.
De bumperplekje zou ik ook bijtippen (ik doe dat altijd met een sateprikker ipv het kwastje van de stift, of tandenstoker, dit vind ik wat precieser werken.
Kortom; de plekjes zelf bijtippen en de band vervangen.
Verzekering zet je sowieso terug in jaren ongeacht het schadebedrag, ik heb dat eens bekeken voor een kleine schade maar ging 8 jaar achteruit. Ik bleef wel dezelfde premie betalen maar als ik er weg wil gaan ben ik ineesn 8 jaar kwijt.
 

Sjabba

Senior Member
Eerst het zwarte gedeelte met een zwarte lakstift en als het droog is met een blanke lakstift. Het metalen gedeelte (gepolijst) dat hoeft alleen blanke lak dus dan pak je dat als de zwarte lak droog is in 1 keer mee.
Oefen eerst even op ene stukje karton of hout oid. Kijk even of je echt het kwastje wil gebruiken of een sateprikker of liever een fijn penseeltje ervoor koopt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met @Sjabba eens v.w.b. de band: met zo'n stuk uit een voorband zou ik me toch niet op mijn gemak voelen.

Je zou eventueel nog kunnen overwegen om voor/achter te wisselen - mits de profielen nog -vrijwel- gelijk zijn, maar dat zal wel bij zo'n nieuwe auto), daar luistert het iets minder nauw. Maar als het budget het enigszins toelaat: weg ermee!
 

duopenotti

Senior Member
@Canon-Eye Mijn gevoel zegt hetzelfde, echter ik was gisteren bij de dealer en die zei dat het geen APK afkeur is en dan verwacht ik eigenlijk dat het helemaal geen kwaad kan en alleen optisch wat minder fraai uitziet.
 

Sjabba

Senior Member
Oke thnx. Ik zou ook graag de ergste bramen willen weg vrezen. Doen of zo laten?

Dat ligt eraan hoe technisch en kritisch je bent. Het is niet nodig. Goed schoon is voldoende. Maar mooi uitvlakken met een dremel maakt het wel beter. Uiteraard kan je het ook nog opvullen. Maar voor een velg zou ik zelf al die moeite niet nemen. Ik zou juist mijn geld in de nieuwe band steken en de velg alleen bijtippen. Er gaat ongetwijfeld nog wat bijkomen op de wielen en je kan ze altijd tzt professioneel opnieuw laten doen als het teveel is geworden. Ik heb laatst velgen laten coaten en was 100 per velg kwijt en alle corrosie en stoeprandschade was ook hersteld.
 

Sjabba

Senior Member
Ik zou ze zeker niet met achter wisselen. Een klapband achter is veel lastiger op te vangen dan voor.
Tussen APK afkeur en een optimale conditie zit een groot stuk. Een beetje lak van je velg is slechts optisch, maar een stukje uit de band kan zeker wel doorwerken in de band. Wat als er toch water bij het karkas kan komen en dit gaat roesten? Dit zie je niet en ga je uiteindelijk merken..
Ik wil je niet bang maken maar als je zo'n vrij nieuwe auto rijdt zou ik die +/- 120,- voor een nieuwe band niet gaan besparen. Als het misgaat vergeef je je die besparing nooit, en dan heb je ook niet genoeg aan 1 lakstift..
 

duopenotti

Senior Member
Oke ik ga maar eens langs bij een bandenboer om te kijken wat hij zegt. Ik moet wel zeggen dat het op de close up foto erger lijkt dan het is. Er is wel materiaal weg (ongeveer 1 mm diep) maar dat betekent niet per definitie dat de band verzwakt is. Kortom ik doe nog wel even een second opinion.
 

EdK

Forumguru
Ben enkele jaren geleden met mijn rechter voorwiel over een balkje heengereden die op de weg lag en niet meer te ontwijken was.
Gaf nogal een flinke klap en derhalve meteen een parkeervak gezocht en me banden rechts gecontroleerd.
Op dat moment niets te zien, maar een week later toen ik weer eens de banden ging voorzien van wat extra lucht met stikstof , zag ik op de zijwang van de band een uitstulping ter grote van een ping pong balleke.

De band had toch blijkbaar een opdonder gehad, terwijl er in eerste instantie niets te zien was.
Dus als je met deze band wil blijven doorrijden, dan adviseer ik je om telkens even te kijken of de plek niet is verergerd..
Je wil namelijk echt geen klapband krijgen met 130KM per uur op de snelweg.....
 

bert44

Senior Member
Voor de lakschade is zoiets uitgevonden

frontpage_Klantenfoto_pleister.jpg


Na een paar weken zie je er niets meer van aldus mijn vrouw :D

http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/16/kleine-schade-plak-er-een-pleister-op
 
Ik kwam van de week een zwarte streep tegen, dacht eerst dat het vuil was maar helaas viel het niet weg te vegen. Beetje jammer dat mensen hun deur open gooien terwijl ze zien dat er een auto staat :(
 

duopenotti

Senior Member
@Mexican Ja dat is ook mijn grootste angst. De auto wordt ook voor de grote boodschappen gebruikt en ik weet uit ervaring hoe nonchalant mensen daar met het openen van de deuren omgaan. Boem is ho zeg maar.
Tot nu toe is het me bespaard gebleven maar het is slechts een kwestie van tijd voordat de eerste deuk/kras hierdoor op de auto zit.
 

DannyG

Forumguru
Blijkbaar is de moderne lak ook van slechte kwaliteit. Bij onze eerste trip met de wagen naar de zee al twee putten van steenslag in de deur. Na vier maanden zijn er al een vijftal steenslagputjes in de bumper te zien. Ik heb nog nooit een wagen gehad die daar zo snel last van had. En ik ben niet de enige die deze bemerking heeft :nono:.

Veel succes met het bijtippen van de lak. En voor wat de velgen betreft: er zijn ook verschillende bandencentrales die ook aan velgherstellingen doen. Misschien daar eens prijs vragen.

Groetjes,

D.
 

fonzamundo

Forumguru
Blijkbaar is de moderne lak ook van slechte kwaliteit. Bij onze eerste trip met de wagen naar de zee al twee putten van steenslag in de deur. Na vier maanden zijn er al een vijftal steenslagputjes in de bumper te zien. Ik heb nog nooit een wagen gehad die daar zo snel last van had. En ik ben niet de enige die deze bemerking heeft :nono:.

Veel succes met het bijtippen van de lak. En voor wat de velgen betreft: er zijn ook verschillende bandencentrales die ook aan velgherstellingen doen. Misschien daar eens prijs vragen.

Groetjes,

D.
Ga ik mee akkoord
Ook hier afgelopen vrijdag de eerste schade gespot: klein steenslagje op de motorkap (keitje?)
Zwarte lak weg en klein putje...
Eergisten lakstiftje opgehaald bij de dealer en netjes aangestipt. Je ziet het nog maar het valt wel mee (hij is ook alweer vuil trouwens, dat heb je wel met zwart)

Met de OI minder last van gehad en die heeft toch ook zijn portie aan steentjes te verwerken gehad
 

duopenotti

Senior Member
@ertromp De lakschade min of meer verholpen met een lakstift. De schade op de band heb ik ook nog door een banden specialist laten nakijken en die zei ook dat de band niet vervangen hoeft te worden. De schade van de velg heb ik lichtjes bijgewerkt door de ruwe kantjes er af te vijlen en daarna in de blanke lak gezet. Deze schade repareren is duurder dan de kosten van een nieuwe velg.
 

leon-cupra

Forumguru
Die lakschade lijkt mij eerder dat er iemand tegen gezeten heeft ipv steenslag.
En die band: zou hem persoonlijk ook vervangen. Had met vorige wagen ook eens tegen borduur gereden, lichte snee in de band, op het eerste zicht niet erg tot de bandenman de band er had afgenomen. Bleek het veel erger te zijn dan ook eerst gedacht. Met banden neem ik geen risico: een band kost gemiddeld 100€, je wagen meer dan 20.000€ en je leven is onbetaalbaar. Krijg maar een klapband hierdoor. Wat is je dan het meeste waard?
 
Bovenaan Onderaan