AutoWeek Tevredenheids Trofee 2008

sitechris

Donateur
ik vind het nogal een subjectief onderzoek. Om een voorbeeld te geven, de prius eigenaren geven de prestaties van hun auto 87,1 tegen de 83,0 gemiddeld. Laten we eerlijk zijn, een Prius presteert nu niet echt optimaal, maar volgens de eigenaren wel. Ook is het logisch dat de eigenaren van premium auto's kritischer zijn richting hun heilige koe dan de eigenaren van een Honda Jazz. Dus op een aantal plaatsen is het onderzoek nogal arbitrair. Qua betrouwbaarheid kun je natuurlijk wel eea concluderen...
 

Desperado

Forumguru
ik vind het nogal een subjectief onderzoek. Om een voorbeeld te geven, de prius eigenaren geven de prestaties van hun auto 87,1 tegen de 83,0 gemiddeld. Laten we eerlijk zijn, een Prius presteert nu niet echt optimaal, maar volgens de eigenaren wel. Ook is het logisch dat de eigenaren van premium auto's kritischer zijn richting hun heilige koe dan de eigenaren van een Honda Jazz. Dus op een aantal plaatsen is het onderzoek nogal arbitrair. Qua betrouwbaarheid kun je natuurlijk wel eea concluderen...
Mee eens.Ik zou de Felicia ook heel erg waarderen en hoog inzetten.
 

TL@

Forumguru
Skoda is dit keer een goede middenmotor. Het gaat de laatste jaren steeds een beetje minder. Je merkt dat de Octavia eigenlijk aan vervanging toe is. En de Roomster/Fabia staat ook niet zo hoog als ik verwacht had. Het valt mij eigenlijk tegen, jammer, waar zou dat aan liggen ?

Dat is normaal, mensen verwachten meer van Skoda en als de kwalteit dan gelijk blijft, dan gaat de tevredenheid achteruit.
Ik ben ook heel kritisch voor mijn auto, zou dus ook niet zo heel hoog scoren, ook al ben ik heel tevreden en zou ik morgen gewoon dezelfde keus maken indien mogelijk. Het kan altijd beter.

De enige constructeur die eigenlijk niet in deze redenering past, is Lexus. Mensen die een Lexus kopen verwachten ook heel erg van hun auto, maar om 1 of andere reden kan Lexus wel aan dit verwachtingspatroon voldoen. Zou een Lexus dan echt zo goed zijn?
Ik weet wel dat wanneer er veel eigenaars van de IS220d bij zouden zitten, de algemene tevredenheid serieus naar beneden zou gaan, deze presteert echt voor geen meter. AW heeft hem zelfs op de testbank gezet om te zien waar de pk's bleven (kwamen er uiteindelijk veel minder uit dan aangegeven door Lexus). Voor de rest heb ik nog niets slechts gehoord over Lexus.
 

GTJ

Lid
Wat mij opvalt is, dat in de top 5 allemaal auto's staan welke een autoliefhebber niet zou komen. (denk ik) Zouden daarom deze auto's zo hoog scoren omdat de berijders geen verstand van auto's hebben? :)
 

LenK

Forumguru
Helaas mag ik met mijn 2005 auto niet meer mee doen. Alleen bouwjaar 2006 en 2007 mogen meedoen aan het onderzoek :mad:

Ben erg benieuwd of Skoda niet verder wegzakt. Maar het duurt waarschijnlijk nog tot oktober voor dat bekend is.

Uitslag 2007:
Overall: Octavia op plaats 30 en Fabia op 42.
Compacte middenklasse: Octavia op 8.
Mini-compact klasse: Fabia op 9.

Deze keer doet de Roomster ook mee.
Uitslag 2008:
Overall: Octavia op plaats 59 en Fabia op 53.
Compacte middenklasse: Octavia op 14.
Mini-compact klasse: Fabia op 12.

Het is allemaal weer wat minder zie ik. Jammer, weer minder hoog op de ladder, zoals weleer, een paar versies van het onderzoek geleden.

De Roomster heeft de Skoda eer nog een beetje gered.
Maar ik vrees dat de Roomster dezelfde status heeft als de andere Skoda's een paar jaar geleden. Berijders toch wat subjectief "over-tevreden".

Uiteindelijk telt natuurlijk je eigen tevredenheid. Zolang die maar goed is.
Maar het leest toch wel lekkerder als jouw goede ervaringen door anderen worden bevestigd.
En ik denk dat goede testresultaten ook invloed hebben op verkoop en restwaarde. Dus hoe hoger hoe beter.
 

van_der_P

Senior Member
Dat is normaal, mensen verwachten meer van Skoda en als de kwalteit dan gelijk blijft, dan gaat de tevredenheid achteruit.
Ik ben ook heel kritisch voor mijn auto, zou dus ook niet zo heel hoog scoren, ook al ben ik heel tevreden en zou ik morgen gewoon dezelfde keus maken indien mogelijk. Het kan altijd beter.

De enige constructeur die eigenlijk niet in deze redenering past, is Lexus. Mensen die een Lexus kopen verwachten ook heel erg van hun auto, maar om 1 of andere reden kan Lexus wel aan dit verwachtingspatroon voldoen. Zou een Lexus dan echt zo goed zijn?
Ik weet wel dat wanneer er veel eigenaars van de IS220d bij zouden zitten, de algemene tevredenheid serieus naar beneden zou gaan, deze presteert echt voor geen meter. AW heeft hem zelfs op de testbank gezet om te zien waar de pk's bleven (kwamen er uiteindelijk veel minder uit dan aangegeven door Lexus). Voor de rest heb ik nog niets slechts gehoord over Lexus.

Dat is mijn ervaring ook als een auto veel door zakelijke rijders bereden wordt gaat de ranking van die auto omlaag.
Zou dat te maken hebben met het feit dat men de auto van de werkgever in bruikleen (lease) krijgt ?
Soms vraag ik mij weleens af of die mensen die een leaseauto rijden, die auto ook (prive) gekozen hadden als ze die zelf hadden moeten betalen. Je wordt toch gedwongen om in een bepaalde klasse te winkelen.
Dan zou de ranking wel weer hoger zijn of niet ?
 

Hugo1973

Actief lid
Het blijft met dit soort onderzoeken toch altijd aanmodderen.
Iedereen is anders; zo zijn ook de verwachtingen die mensen over hun auto hebben moeilijk onderling te meten.

Als ik hier op het forum rondkijk zijn de meesten toch heel erg tevreden over hun Skoda! Toen ik enkele maanden geleden de keuze heb gemaakt een Skoda te kopen heb ik me ook zeker laten inspireren door de goede berichten die ik hier op het forum vond.

Kortom: zo'n onderzoek zegt mij heel weinig...
 
Dat is mijn ervaring ook als een auto veel door zakelijke rijders bereden wordt gaat de ranking van die auto omlaag.
Zou dat te maken hebben met het feit dat men de auto van de werkgever in bruikleen (lease) krijgt ?
Soms vraag ik mij weleens af of die mensen die een leaseauto rijden, die auto ook (prive) gekozen hadden als ze die zelf hadden moeten betalen. Je wordt toch gedwongen om in een bepaalde klasse te winkelen.
Dan zou de ranking wel weer hoger zijn of niet ?

Vooropgesteld dat ik voor de ervaren tevredenheid - die toch hoogst persoonlijk is - niet afhankelijk ben van zulke rankings als de AW Tevredenheidstrofee, denk ik dat je hier wel een belangrijke factor noemt.
Want wie wegens een toegemeten budget een O2 rijdt, bijvoorbeeld, maar een (sterk imago-gebonden) voorkeur heeft voor een full-options A4, zal allicht de hem toegewezen budgettaire ruimte te gering vinden en dat heeft dan weer zijn weerslag op de tevredenheid met betrekking tot de auto die binnen deze grenzen blijft.
 

jaspernl

Actief lid
Anderzijds kies ik een lease-auto alsof ik m zelf zou moeten betalen. En eigenlijk is dat ook wel een beetje zo: Je betaalt immers een behoorlijk bedrag elke maand aan bijtelling!
Natuurlijk: je rijdt een nieuwe(re) auto dan je wellicht zelf zou kunnen betalen, maar qua model maakt het voor mij niet zoveel uit. Sterker nog: als lease-auto rij ik een maatje kleiner dan mijn prive-auto.
In het verleden heb ik als lease-auto gereden: focus, focus station, astra, picasso (gedwongen... moest toen eerst deze auto uitdienen...), ocatvia station.
Toen een prive een laguna station en passat station.
En straks dus een Roomster van de zaak. En da's niet omdat het lease-budget het niet toelaat, maar simpelweg omdat ik
1) graag automaat wil rijden, en dan de spoeling dun wordt
2) de bijtelling van een passat me echt gewoon te gortig wordt.

En de Roomster zou ik prive ook best kunnen kiezen. Alleen kan ik m nieuw simpelweg niet betalen...
 

TL@

Forumguru
Ik denk dat leaserijders gewoon helemaal niet merktrouw zijn en meestal iets kritischer ook (het is makkelijker om kritisch te zijn voor een auto die niet de jouwe is)

Voor mijn Golf (zelf gekocht, nu de auto van mijn vrouw) ben ik ook minder kritisch (vind hem absoluut geweldig, ook al trekt de vering op niks, maakt hij enorm veel kabaal, rammelt hij, schakelt vreselijk als ie koud is,...) dan voor de O2 (welke ik ook heel goed vind en ik prive ook wel gekocht zou kunnen hebben maar dan met een dikkere motor)
 

cvegreen

Forumguru
Mijn skoda is tot op heden mijn beste wagen dat ik ooit gehad heb. Dus voor mij mag skoda gewoon bovenaan de lijst staan . Maar wie ben ik natuurlijk . Ik ben van nature heel kritisch op mijn wagen als je weet dat er maar 2 wagen mij echt voldoening gegeven hebben en dat is mijn BX en mijn huidige F1, kan je wel degelijk zeggen dat ik niet snel tevreden ben .
 
Bovenaan Onderaan