Heb er gisteren ook uitgebreid mee kunnen rijden. Review volgt tzt nog maar wil alvast wel een paar aantekeningen delen.
+ Infotainment ziet er gelikt uit en werkt ook prima. Geen knop voor airco maar wel altijd in beeld en dus makkelijk bedienbaar. Prima
+ Skoda heeft duidelijk gekozen voor comfort. Dus dempers lekker soft, besturing licht en anoniem en dat vind ik best te billijken. Zo lang je maar een keuze durft te maken als fabrikant. Comfort is echt prima op de snelweg.
+ Stoelen duidelijk beter dan vorige model. Mss wel grootste winstpunt imo. Dit zijn de stoelen uit de First Edition, dus weet niet of dit uiteindelijk de basisstoel gaat zijn/worden
+ Op details zelfs mooier afgewerkt interieur dan VW Golf. Hier wel gasveren bij motorkap. Mooi lapje stof/alcantara op dashboard. Jammer alleen van hard plastic op deel van de portieren. Dat springt ook net wat teveel in het oog. Daarom gelijke stand met VW Golf. Wel staat Skoda nu tandje boven nieuwe Leon imo.
+ Head-up-display wordt gewoon netjes op voorruit geprojecteerd. Gelukkig niet zo'n goedkoop schermpje boven op je dash.
+ Prachtige digitale tellers. Heeft VAG concern gewoon heel goed voor elkaar.
+ Swipen op panodak te openen. Toch leuk
+ Heel veel mogelijkheden om ambient lighting in te stellen. Toch wel weer grappig
+ Gewoon nog steeds heel veel ruimte.
+ Leuke Skoda slimmigheden (ijskrabber, vullen ruitenvloeistof, paraplu etc) blijven leuk.
+ Elektrische kofferbak. Toch handig.
+ 1.5 TSI past goed bij de Octavia. Geen sportieve en inspirerende motor maar wel vlot en zuinig. Past goed bij het comfortkarakter van de Octi. In een SEAT Leon zou ik deze motor overigens minder snel kiezen. Dan zou ik denk ik nog eerder de 1.0 TSI handbak met 115 pk kiezen. Dat blokje heeft iets meer karakter. Dat je dan iets minder vlot bent zou ik wel accepteren.
+ First Editions zijn niet goedkoop maar al met al krijg je wel heel veel auto voor je geld (inc mooie uitrusting). Dus value for money gewoon goed. Schraapmodellen volgen uiteraard nog.
+ Jammer genoeg niet in donker kunnen rijden met de Matrix LED koplampen. Wel gaaf dat dit leverbaar is op een Octavia. Leon heeft ze niet.
- Toch nog steeds veel rijgeluiden (met name banden). Golf duidelijk stiller.
- Rijdynamiek/rijplezier hoef je niet te verwachten
- Raar dat sommige opties nog niet verkrijgbaar zijn (achteruitrijcamera, DSG etc). Wellicht binnenkort.
- Irritant dat ik de LaneKeep blablabla bullshit via menu moet uitschakelen bij iedere rit. Irritant dat dit geen snelknopje heeft.
- Correct me if i'm wrong (heb dit nog niet opgezocht) maar ik had de indruk dat de 150 pk versie van Skoda is uitgerust met de torsieas en niet de multilink ophanging. Ik vond de dempers af en toe wat bokken als je over wat slechter asfalt reed. Daar heb je op de snelweg overigens weinig last van maar de Golf met 150 pk (wel multilink) vond ik duidelijk verfijnder afveren als je even over een boerenweggetje dendert.
Voorlopige conclusie: duidelijk betere auto dan de O3 en imo goed dat Skoda een keuze maakt. In dit geval voor comfort en daar is niets mis mee. Nee, ik zou deze auto dus nooit kopen vanwege gebrek aan rijdynamiek maar als je daar niet zo om geeft en gewoon veel auto voor je geld wilt en max comfort wilt hebben, dan is de Octi wel weer een prima keus. En de snufjes/gadgets zijn gewoon leuk/goed.