Autoweek O4 Review!

leon-cupra

Forumguru
"Best mooi" gekozen.
Denk, moest ik in deze categorie moeten shoppen, toch eerder voor de Seat Leon ST te gaan. Vind deze net iets knapper.
En als ex-eigenaar van 2 leons altijd al een voorkeur gehad voor de Seat/Leon.
 

leon-cupra

Forumguru
Vind dat niet zo heel verschillend. Octavia wel iets knapper maar Leon is ook verre van lelijk.
Moesten ze de logos weg doen, zouden velen niet weten welk interieur bij welke auto past.
 

Henrik

Forumguru
Ik vind het een hele positieve review. Rijkwaliteiten zijn verbeterd, nóg meer ruimte, betere materialen in het interieur. En ja, over smaak kun je altijd blijven twisten. In de uitvoering van het filmpje vind ik hem niet super mooi. Maar als je deze mooi aankleed, met een Eibach setje verlaagd en een paar knappe wielen eronder zet, dan heb je denk ik wel echt een hele fijne en mooie wagen. Lijkt mij, afgaande op onder andere deze review nog steeds een van de betere keuzes (zo niet de beste keuze) in dit segment.
 

JeSko

Forumguru
@Henrik

Zeer zeker positief, eigenlijk amper opmerkingen gehad, lijkt in alles beter dan zijn voorganger. En zoals je zegt, met een setje Eibach en mooie velgen is het al meteen een wereld van verschil. En dat geld eigenlijk wel voor elke Skoda die geen RS of Sportline is. Die zijn standaard al mooi zat.
 

MarcoO2

Forumguru
"Best mooi" gekozen.
Denk, moest ik in deze categorie moeten shoppen, toch eerder voor de Seat Leon ST te gaan. Vind deze net iets knapper.
En als ex-eigenaar van 2 leons altijd al een voorkeur gehad voor de Seat/Leon.
Eens. Na een paar Octavia's, een Leon ST en nu een Golf, zou ik -bij redelijk gelijke prijzen/ uitvoeringen- een volgende keer toch weer voor de Leon kiezen, denk ik.
In de uitvoering van het filmpje vind ik hem niet super mooi. Maar als je deze mooi aankleed, met een Eibach setje verlaagd en een paar knappe wielen eronder zet, dan heb je denk ik wel echt een hele fijne en mooie wagen.
Dat is bij een Octavia sowieso wel een must om 't af te maken (RS-en daargelaten). In de standaard trim is het niet om warm van te worden. Net als de meesten in die klasse, overigens.
 

JeSko

Forumguru
In de standaard trim is het niet om warm van te worden. Net als de meesten in die klasse, overigens.

Klopt helemaal, dit is ook gewoon een marketing truukje, we laten de mooiste meest sportieve uitvoering van een model zien via advertising, tv, internet etc etc, en mensen raken automatisch verlekkerd op DIE uitvoering zonder er zelf erg in te hebben. Ga je dan kijken valt hij toch erg tegen aan die vanaf prijs vanop het reclame filmpje, en zijn mensen sneller geneigd wat meer op te leggen om toch die bak van de advertentie te rijden, of iets wat dat enigszins benaderd.
 

Antera

Donateur
Ik neig helaas niet naar dit model en als ik de keuzes had zou ik richting Seat Leon gaan al is het afwachten hoe de nieuwe zich gaat laten zien.
 

EdK

Forumguru
Ziet er wel lekker uit, en verder is wachten tot ik hem in echt heb gezien..
2D of 3D is toch totaal anders , en dan nog het daglicht wat een totaal ander uiterlijk kan geven..
 

sitechris

Donateur
Heb er gisteren ook uitgebreid mee kunnen rijden. Review volgt tzt nog maar wil alvast wel een paar aantekeningen delen.

+ Infotainment ziet er gelikt uit en werkt ook prima. Geen knop voor airco maar wel altijd in beeld en dus makkelijk bedienbaar. Prima
+ Skoda heeft duidelijk gekozen voor comfort. Dus dempers lekker soft, besturing licht en anoniem en dat vind ik best te billijken. Zo lang je maar een keuze durft te maken als fabrikant. Comfort is echt prima op de snelweg.
+ Stoelen duidelijk beter dan vorige model. Mss wel grootste winstpunt imo. Dit zijn de stoelen uit de First Edition, dus weet niet of dit uiteindelijk de basisstoel gaat zijn/worden
+ Op details zelfs mooier afgewerkt interieur dan VW Golf. Hier wel gasveren bij motorkap. Mooi lapje stof/alcantara op dashboard. Jammer alleen van hard plastic op deel van de portieren. Dat springt ook net wat teveel in het oog. Daarom gelijke stand met VW Golf. Wel staat Skoda nu tandje boven nieuwe Leon imo.
+ Head-up-display wordt gewoon netjes op voorruit geprojecteerd. Gelukkig niet zo'n goedkoop schermpje boven op je dash.
+ Prachtige digitale tellers. Heeft VAG concern gewoon heel goed voor elkaar.
+ Swipen op panodak te openen. Toch leuk
+ Heel veel mogelijkheden om ambient lighting in te stellen. Toch wel weer grappig
+ Gewoon nog steeds heel veel ruimte.
+ Leuke Skoda slimmigheden (ijskrabber, vullen ruitenvloeistof, paraplu etc) blijven leuk.
+ Elektrische kofferbak. Toch handig.
+ 1.5 TSI past goed bij de Octavia. Geen sportieve en inspirerende motor maar wel vlot en zuinig. Past goed bij het comfortkarakter van de Octi. In een SEAT Leon zou ik deze motor overigens minder snel kiezen. Dan zou ik denk ik nog eerder de 1.0 TSI handbak met 115 pk kiezen. Dat blokje heeft iets meer karakter. Dat je dan iets minder vlot bent zou ik wel accepteren.
+ First Editions zijn niet goedkoop maar al met al krijg je wel heel veel auto voor je geld (inc mooie uitrusting). Dus value for money gewoon goed. Schraapmodellen volgen uiteraard nog.
+ Jammer genoeg niet in donker kunnen rijden met de Matrix LED koplampen. Wel gaaf dat dit leverbaar is op een Octavia. Leon heeft ze niet.
- Toch nog steeds veel rijgeluiden (met name banden). Golf duidelijk stiller.
- Rijdynamiek/rijplezier hoef je niet te verwachten
- Raar dat sommige opties nog niet verkrijgbaar zijn (achteruitrijcamera, DSG etc). Wellicht binnenkort.
- Irritant dat ik de LaneKeep blablabla bullshit via menu moet uitschakelen bij iedere rit. Irritant dat dit geen snelknopje heeft.
- Correct me if i'm wrong (heb dit nog niet opgezocht) maar ik had de indruk dat de 150 pk versie van Skoda is uitgerust met de torsieas en niet de multilink ophanging. Ik vond de dempers af en toe wat bokken als je over wat slechter asfalt reed. Daar heb je op de snelweg overigens weinig last van maar de Golf met 150 pk (wel multilink) vond ik duidelijk verfijnder afveren als je even over een boerenweggetje dendert.

Voorlopige conclusie: duidelijk betere auto dan de O3 en imo goed dat Skoda een keuze maakt. In dit geval voor comfort en daar is niets mis mee. Nee, ik zou deze auto dus nooit kopen vanwege gebrek aan rijdynamiek maar als je daar niet zo om geeft en gewoon veel auto voor je geld wilt en max comfort wilt hebben, dan is de Octi wel weer een prima keus. En de snufjes/gadgets zijn gewoon leuk/goed.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mooi uitgebreid verslag, klinkt wel als een auto voor mij. Helaas nog niet aan een nieuwe toe, maar het zal wel net zo gaan als bij de O2 en O3, als de facelift er is over een paar jaar is er eentje voor mij :)
 

Okki

Donateur
Seat Leon in de hatchback uitvoering kan mij meer bekoren. Alleen wel even die geschreven letters eraf.

Maar over een paar jaar zal het voor ons een kleinere auto worden....als die dan nog (met automaat) leverbaar zijn.
Fabia kom op nu niet meer tegen met automaat in de configurator.

En anders toch maar een grotere.....:arghh:
 

JeSko

Forumguru
@Okki

Een grote auto is makkelijk maar zelf van een HB 308 komende kan ik zeggen dat compact wel aangenaam rijden is. Moest ooit de ruimte overbodig worden gaan wij ook voor een Fabia ofzoiets, maar dan met alles erop en eraan in een sportief jasje, of misschien een wat hoger compact model a la Karoq. Maar met kids van 3 jaar en 8 maanden is dat nu nog ver weg :D
 
Bovenaan Onderaan