Autowassen met stoom

peterrapid

Forumguru
Je begint reeds hier en daar te horen over stoomreinigers waarmee je ook je exterieur kan reinigen, het idee van geen water en eigenlijk ook niet met verschillende mitts, droogdoeken enz. te hoeven gebruiken zou ook minder krassen moeten geven. Dit is allemaal mooi als je zo de filmpjes ziet maar wat denken jullie hierover ?
Ook, zelfs na verschillende mails naar importeurs van reinigingsproducten, weet ik niet wat voor effect deze verhoogde temperatuur zou kunnen hebben op eventuele sealants en waxen reeds aanwezig op de wagen.
Dus graag jullie input en/of jullie naar een steamcarwash zouden langs gaan.

www.youtube.com/watch?v=jwj5J_l_cOg
 

H@RM

Senior Member
Zoals je ziet op het filmpje wordt de auto eerst grondig ingespoten met all clean +
Snel rondje googlen leert dat het een APC is. APC en wax is nooit een goede combi geweest.

Maar je hebt me wel aan het denken gezet. Ik ga dat binnenkort toch eens testen. De combinatie van stoom en wax en stoom en sealant

Werkt trouwens best goed "auto wassen" met stoom.
 

Cordoba

Forumguru
Voor exterieur klinkklare onzin zoals het filmpje in je link ook laat zien Peter:
  • enorm veel 'schoonmaakmiddel' nodig, het lijkt erop dat dit met de later opgespoten stoom als een foam moet gaan werken. Waarom dan niet gewoon foamen?
  • vervolgens zie je een werkmethode die mij vooral aan wetsanden doet denken. Er wordt weinig water gebruikt om het vuil weg te spoelen (dus meer kans op krassen) en vervolgens wordt met een doek de auto afgeveegd (alsof je met een washmitt één keer in het sop doopt, en daar vervolgens de hele auto mee wast, en om het krassen van het opgenomen zand/vuil te beperken draai je halverwege de mitt om (of in dit geval vouw je het doekje andersom)
  • vervolgens als de hele auto gekrast is, moet je de hele auto met een doek gaan drogen
  • waar zit het voordeel ten opzichte van conventioneel wassen? hooguit in het lage waterverbruik
Dit alles lijkt vooral opgezet om een overbodig apparaat te verkopen. Daarnaast verwacht ik dat de standtijd van wax/sealant/coating sterk achteruit gaat als gevolg van mechanische belasting ('schoonwrijven') in combinatie met een verhoogde temperatuur van de stoom.
 

H@RM

Senior Member
Zal je nog verbazen @Cordoba als je het met beleid doet dat het niet of nauwelijks krast (Japanse lak krast al als je er naar kijkt)
 

Joske

Forumguru
Heel erg dure oplossing mijn inziens ;)

Wat moet zo een stoomreiniger niet kosten? Feit dat ie op diesel werkt doet me zo al richting 3000 EUR denken?

Plus niet echt op een heel vuile auto getest?

Ben niet overtuigd maar wel leuk om te zien ;)
 

Cordoba

Forumguru
@H@RM Ik denk ook dat er niet voor niets voor een VW als demo-auto is gekozen. Voor een auto met redelijk harde lak en die redelijk schoon is, zal het kras-effect meevallen, maar ik denk dat het principe niet klopt, ook al vallen de krassen in de praktijk mee. Iemand die zijn auto niet netjes bijhoudt, zal ook het geld voor zo'n stoomapparaat niet investeren, dus daardoor zal het kraseffect ook minder zijn dan je bij gebruik door doorsnee autogebruikers zou mogen verwachten.
 

peterrapid

Forumguru
@Cordoba je hebt goeie argumenten langs de andere kant op enkele (vooral Amerikaanse) fora zijn ze wel positief dat dit mits correct gebruik van genoeg MF doeken geen krassen oplevert ... Nu ik zie mits aangepast gebruik wel voordelen in dit systeem zij het dat een wagen toch eerst met de hogedrukreiniger het grof vuil wordt verwijderd en daarna met stoom wordt behandeld zal wel dieper reinigen waardoor microscopische vervuiling van de lak die niet met de washmitt wordt verwijderd hierdoor wel verwijderd geraakt, enkel de hoge temperatuur en middelen en de chemische interactie vind ik bijna niks van terug of stel ik wel wat vragen bij.
En wat betreft prijs ... voor een generator met stoom en op diesel betaal je al vlug 5 à 6000€. Als particulier zie ik dit nog niet vlug op de oprit staan, maar voor professioneel gebruik ... ?
 

Joske

Forumguru
Professioneel.... Eventueel akkoord. Maar dan moet je er veel op een jaar doen.. Denk dat je met een degelijke HD veel beter af bent, bestaan ook met warm water en dan heb je het beste van beide werelden?
 

peterrapid

Forumguru
Nu het is niet voor mij hoor, maar soms help ik eens een handje bij een detailer in Wallonië en deze zou een handcarwash met stoom willen opstarten en vroeg mij eens om te polsen en eventuele nadelen te bekijken. Nu eerlijk weet ik niet of dat met 10 à 15€ per beurt dit wel rendabel is. Er is veel reclame over die stomers te vinden op internet maar weinig effectief nuchtere commentaar en correcte info hierover.
 

peterrapid

Forumguru
H@RM je hebt groot gelijk je kan niet grondig reinigen voor 15€ maar een handcarwash in deze streken vraagt voor een kraswash rond deze prijs, heb ook al gezegd tegen persoon dat hij beter voor kwaliteit dan voor kwantiteit zou gaan ... maar is moeilijk om aan hem uit te leggen :banghead:
 

hemi24

Forumguru
Ik weet niet hoor, maar het zal wel koude stoom zijn, want hij spuit het gewoon over z'n handen...

Beetje fake; een auto die goed in de was zit krijg je altijd gemakkelijk schoon is mijn ervaring!
 

Altos

Banned
Daarbij ook nog het feit dat deze auto mat is wat een heel ander beeld geeft, een hoogglans auto zie je meteen alles op...ik blijf sceptisch en doe het voorlopig nog gewoon met mijn detail spulletjes icm water.
 

H@RM

Senior Member
De wrap geeft niet het beste beeld inderdaad. Maar zolang je met beleid werkt en met genoeg schone doeken is de kans op swirls bijna net zo groot als met fatsoenlijk wassen
 

frits183

Forumguru
Opgelet
:mad:

Vorige eeuw deden wij dat al op het werk met stoomcleaner van de garage !
Dat is natuurlijk iets anders als deze dure behang afstomer !

Maar ik wil enkel even laten weten.......op de lange duur ging dat niet goed !
Je blies alle stickers eraf, door de water afvoer en andere openingen het interieur in.
En uiteindelijk werden de auto's van de fanatieke poetsers mat.

Ik bedoel maar pak nou niet FF vlot de bedrijfsleven stoom cleaner van het werk.

FF na de winter de pekel eraf zal geen kwaad doen.
Maar verder niet doen
:nono:
 
Bovenaan Onderaan