Auto's in de wax voor de winter, lange stand tijd. welk product?

Sjoda Octaaf

Actief lid
Goedendag,

Ik was mijn auto en die van mijn vriendin regelmatig 1 of 3x p.m.
En 1 a 2x p.j. volledige detailing, voorjaar en najaar, periode herfst en winter aan komt.
Nu zet ik de auto's in het najaar met een Collinite Liquid Insulator Wax No. 845. wax.
Doet wat het moet doen, met een standtijd van 2.5maand max.
In deze periode was ik de auto gewoon met een lichte sop.

Maar zie ik nu soms fb reclame van bekende poetsbedrijf als Stip en Detailrs met als producten Ceramic seals.
Nog nooit gebruikt maar het lijkt stuk makkelijker bewerkbaar in korte tijd.
Zijn er mensen die Ceramic seals producten gebruiken naar tevredenheid en wat is daar de stand tijd van?
En welk eindproduct als wax/seal gebruiken jullie voor de herfst/winter periode?
 

Japanese Power

Donateur
Ik zelf gebruik voor m'n Enyaq Nano Coating Auto CP Shine ’n Go van Clean Proteq.
Daarentegen staat de CitiGo netjes in de spulletjes van CarClean, destijds allemaal aangeschaft voor m'n Kodiaq.

Nano_coating_auto_-_Shine_n_Go_-_Cleanprotec_2048x2048.jpg
 

MaxN

Donateur
@Cordoba en @nicknameless kom er maar in... Jullie specialiteit dit...
Wat ik er van weet is dat coating meer werk is dan waxen, standtijd is wel langer als het goed gedaan is.

Was zelf de auto met Gyeon Bath+, hier zit ook een beetje bescherming in. Vuil en water spoelt er goed af. Bij regelmatig wassen blijft het effect ook erg goed.
 

Cordoba

Forumguru
Als je @nicknameless op de kast wil hebben, moet je over Stipt beginnen. Simpel gezegd: Stipt producten behoren tot de categorie tellsell maar dan prijzen die niet zelden hoger zijn dan goede premium producten.

Vóór een coating moet je echt de auto compleet perfect polijsten, want ieder lakfoutje blijft duidelijk zichtbaar onder de coating (en niet meer makkelijk bereikbaar doordat het onder de coating zit). Ik weet niet wat je aan voorbereiding doet voor je de 845 aanbrengt, maar als de voorbereiding goed is, kun je aanzienlijk verder komen dan 2,5 maand. (Vooraf kleien en ontvetten scheelt al een stuk).
Daarnaast kun je de waxlaag (845) boosten door regelmatig met shampoo met toegevoegde wax te wassen, en als je nog een stapje verder wil gaan, kun je de auto eerst van een sealant (synthetische wax, met wat langere standtijd) zoals Poorboys World EXP voorzien, laten curen en dan pas de 845 aanbrengen. Ik heb zelf een standtijd van meer dan 5 maanden gehaald met de volgende gestapelde lagen:
- poorboys black hole (glaze, verbergt kleine krasjes e.d.)
- Poorboys EXP
- Collinite 845
En dan om de andere keer wassen met shampoo met toegevoegde carnauba wax (in dit geval Poorboy Super slick & wax).

Gyeon bathe+ ben ik zelf niet zo'n fan van: als je er gewoon mee wast, krijg je bij donkere lakkleuren vaak na enkele dagen/weken lichte en donkere vlekken op de lak, die pas verdwijnen na een nieuwe wasbeurt. Er zijn ook mensen die Bathe+ op andere manieren gebruiken, bijvoorbeeld ná de gewone wasbeurt foamen, of na het wassen met een schone wasmitt met Bathe+ insmeren en dat schijnt vaak zonder vlekken te gaan.

Dus ook zonder coating zijn er nog voldoende mogelijkheden, en allerlei manieren om na het wassen met een klein beetje extra werk de lakbescherming lang in stand te houden.
 

Fmoon

Forumguru
Collinite Liquid Insulator Wax No. 845. wax

Blijft bij mij ook zeker een maand of 5 zitten. Spuit de auto in met ph neutrale foam en was hem daarna met PH neutrale shampoo.
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Hahaha ja stip, detailrs enz als bedrijven het zijn allemaal het zelfde.
Veel pr, voor een product wat redelijk werkt. ( zeg niet goed )
Vele hebben er bedenkingen erover, ander hebben veel lof voor.
You love it or hate it.

Haal ook gewoon producten bij Carclean.
Wat ik doe detailing voor het lak.
- Foamen,
- wassen (D.J. born to be mild)
- kleien ( monello )
- polijsten (monello) als het nodig is.
- wassen
- filler (P.b.hole)
- sealant ( P.Exp. )
- dan wax als P. nattys Liquid bleu voorjaar, en in najaar Collinite 845.

Reguleer wassen als in foam en wassen.

Binnenkort mijn lederstuur behandelen met Q2m leather setje mild.
kijken of ie weer mooi mat wordt. Maar dat is ander onderwerp.

Zelf uit nieuwsgierigheid van de zomer een Meguiars Hybrid ceramic spray wax gehaald bij een autoshop.
En getest in de zomer na normale wasbeurt.
Brengt makkelijk aan, voelt goed aan , Beading en sheeting zijn wel ok.
De stand tijd vond ik wat minder, iets van 2 a 3.5 week. ( misschien werking van wax? de hete zomer? )
Maar goed dan is de auto alweer gewassen, heb de fles nog staan en gebruiken het soms na een wasbeurt.
Denk een prima overbrugging van wasbeurt in de winter, en in de zomer muggenplaag van de auto afwassen en aanbrengen.

Keramische/ceramic Coating wordt het nieuwe wax als aftopping stappenplan?
of gewoon voor na een wasbeurt een lichte nieuwe bescherming?
Ik weet het niet of ik zie het verkeerd in, dan de trouwe methode stappenplan.
 

nicknameless

Forumguru
Stipt meuk heel heel veel links laten liggen, als je geld wilt verspillen moet je bij hem zijn...

De standtijd van een LSP wordt bepaald door de voorbereiding, is deze ruk, dan is vaak het eindresultaat ook ruk.

Foamen, wassen, kleien stapje polijsten, ontvetten en dan een wax, sealant of voor een langdurige bescherming, een coating erop.
Om de LSP te boosten en/of te onderhouden, kun je na het wassen de lak nalopen met een quick detailer of spray sealant.

Ik heb recentelijk de Fab voorzien van 2 lagen coating.


Om de 3 of 4 wasbeurten met een gewone shampoo was ik deze met Labocosmetica Purifica, deze breekt de kalkdeeltjes af die na het wassen/opdrogen achterblijven waardoor de bescherming weer optimaal is.
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Je bent even bezig, maar het resultaat mag het wezen. Helemaal als water zo eraf rolt.

Ik zie het, hou wel bij mij stappenplan. En laat ceramische coatings nog even voor wat het is links liggen.
 
Goede avond

Ik gebruik zelf de Turtel wax Hybrid Solutions Ceramic Spray Coating

En ik moet zeggen bevalt me prima zonder ruitenwissers te gebruiken als het regent de druppels glijden er zo vanaf +- 4 maanden . Misschien heb je er wat aan misschien ook niet.

Groeten
 

Cordoba

Forumguru
Je bent even bezig, maar het resultaat mag het wezen. Helemaal als water zo eraf rolt.

Ik zie het, hou wel bij mij stappenplan. En laat ceramische coatings nog even voor wat het is links liggen.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je een ontvettingsstap moet toevoegen na het polijsten, daardoor verhoog je de standtijd van je beschermende laag.
Voor dat ontvetten (verwijderen van olie afkomstig uit polijstmiddel) kun je bijvoorbeeld Gyeon Prep, Poorboys Surface Prep of CarPro Eraser gebruiken.
 

Cordoba

Forumguru
@kwillems Ik ben een weekje niet ingelogd geweest, dus lees je vraag nu pas. Zonder polijsten is het niet persé nodig, maar wel aan te raden: als je met een middel als Gyeon Prep of vergelijkbare middelen de lak afneemt, vóór je een wax aanbrengt, blijft de wax ook langer zitten (als je tenminste geen agressieve wasmiddelen gebruikt zoals in een wasstraat.
 
Bovenaan Onderaan