AutoRAI

Rallye

Forumguru
Gisteren van 12.05 tot 18.15 (en daarna nog de Bleekemolen-show) binnen geweest en toen nog even buiten. Het was leuk, maar ik vond de vorige keer eerlijk gezegd leuker. De spoeling wordt erg dun als je niet geïnteresseerd bent in bijtelling (omdat je je auto zelf betaalt) of CO2. De milieu-marketeers lijken de boel te hebben overgenomen. Zou de gewone burger daar echt voor gaan? Of zou het politiek correct van de importeurs zijn; bang om (door wie??) als milieu-onvriendelijk te worden afgeschilderd door echte auto's neer te zetten? Zonder elektrische trapauto tel je niet meer mee?

Mij viel ook de beperkte keus op, vooral van de speciale versies van normale auto's. Geen Lancer EVO (maar saaaaaaaie SUV's) bij Mitsubishi, geen 3-serie met zescilinder bij BMW, geen 3 MPS (maar wel één -groene aaaarg- MX5) bij Mazda, geen IS F bij Lexus etc. te bekennen. Gelukkig stond er wel een Golf GTI. En een RS Combi, maar die kostte bijna € 40.000. Ook Opel toonde trots de OPC-modellen.

Mijn beeld over de Lexus CT200h is bevestigd. Ook in het echt vind ik hem niet mooi. Gelukkig voor Lexus leek ik een uitzondering te zijn. De Ford Focus bracht iets nieuws: voor het eerst een Focus waarin de je de stoel laag genoeg kunt zetten. Dat kon ik zelfs in de ST en de RS van het vorige model niet. Het design (met name de drukke achterkant met een brievenbus als achterruit) is erg wennen. Toch jammer dat de vijfcilinder weg is (en ook bij Volvo op zijn retour is). Ook in de Fabia RS kon de stoel overigens niet ver genoeg naar beneden, in de Polo GTI weer wel. Vreemd.

De Saab 9-5 ziet er prachtig uit: van buiten. Van binnen kom je harde plastics tegen (portiervakken) en lelijk plastic (met niet gelijklopende naden) om de video-schermpjes in de rugleuning van de voorstoelen. De graphics van de navigatie zijn erg eenvoudig/ouderwets. Door die buitenkant echter toch indrukwekkende auto.

Verder opvallend: in de meest auto's waarin in wilde zitten stond de stoel veel te hoog en het stuur te dichtbij, ook als de auto zojuist door een volwassen lijkend persoon was verlaten. Dan krijg je toch geen indruk?

Bovenaan Onderaan