Autorai 2009

Fabia

† In Memoriam
AutoRAI 2009: verrassend anders
(12/9/2008)
AutoRAI 2009 wordt verrassend anders: de auto’s staan niet per merk bij elkaar, maar vergelijkbare auto’s worden bij elkaar geëxposeerd. Dit is een compleet nieuw concept, dat volgend voorjaar in Amsterdam RAI voor het eerst in praktijk wordt gebracht.
De grote meerderheid van de automerken heeft zijn aanwezigheid toegezegd, zodat de toekomst van Nederlands grootste publieksevenement ook in deze voor de autobranche zo moeilijke periode is gewaarborgd. AutoRAI 2009 vindt plaats van 1 tot en met 11 april in Amsterdam RAI.In nauw overleg tussen RAI Vereniging,

Amsterdam RAI en de exposanten is een verrassend nieuw concept ontwikkeld, dat zowel voor de exposanten als voor de bezoekers aantrekkelijk is. Nog meer dan in andere jaren staat de autobeleving centraal: in plaats van de auto’s per merk bij elkaar tentoon te stellen, worden tijdens AutoRAI 2009 zeven aparte werelden gecreeerd, waar vergelijkbare modellen van verschillende merken naast elkaar worden getoond. Voor de consument betekent dit een ideale manier om zich te kunnen orienteren op vergelijkbare modellen.

Indeling in zeven werelden
De werelden waarin de auto’s zullen worden tentoongesteld, zijn ‘Luxury’, ‘Family & Travel’, ‘Cabrio’,‘Sportscars’, ‘Adventure’, ‘City & Compact’ en ‘Green’. De indeling van de auto’s over deze zeven werelden wordt bepaald door het toelatingscomite, waarin naast vertegenwoordigers van RAI Vereniging en Amsterdam RAI de toonaangevende publicaties AutoTelegraaf, AutoWeek en Carros een adviserende rol hebben.

De grootste hal van Amsterdam RAI, de Europahal, wordt ingericht als AutoRAI Arena: hier worden dagelijks live shows aan het publiek gepresenteerd rond concept cars, primeurs, nieuwe auto’s en sportauto’s: elk merk krijgt hier elke dag de mogelijkheid zich in de Arena aan het publiek te presenteren. In de Europahal zal ook het Autovisie Supercar Paddock worden ingericht, waar de snelste en mooiste auto’s van de wereld worden getoond.

Internationale belangstelling
“Nederland is veel vaker een testland als het nieuwe concepten betreft. Het is niet zo gemakkelijk vaste conventies overboord te gooien, maar samen met de totale auto-industrie lopen wij nu voorop”, aldus Fernand Molenschot, beursmanager van Amsterdam RAI. “Voor het nieuwe concept bestaat ook vanuit andere landen veel interesse: tegen lagere kosten voor de exposanten presenteren wij een interessantere autoshow, waarbij de beleving voor de bezoeker onverminderd groot blijft. Bovendien mogen kinderen tot en met 14 jaar gratis naar binnen, en ook voor hen is van alles te beleven. Zo richten we in samenwerking met Disney het Duckstad paviljoen in.”

Omdat het 110 jaar geleden is dat door RAI Vereniging de eerste autotentoonstelling werd georganiseerd, worden uit de periode vanaf 1899 tot nu auto’s tentoongesteld. Dit bijzondere jubileum krijgt tijdens de komende AutoRAI extra aandacht. Daarnaast zijn er buitenevenementen gepland, waar de bezoekers bijvoorbeeld ervaring kunnen opdoen met Innovatief Rijden. De toegenomen aandacht van de auto-industrie voor duurzaamheid laten de merken zien onder de noemer ‘Green & Alternative Power’. Voor het eerst sinds vele jaren wordt AutoRAI gecombineerd met een expositie van motorfietsen, onder de noemer ‘GoMotor!’. Deze is voor bezoekers van AutoRAI gratis toegankelijk.

Eén extra publieksdag
Het publiek kan een dag extra van het nieuwe concept van AutoRAI 2009 genieten: de tentoonstelling is geopend van woensdag 1 april tot en met zaterdag 11 april. Op dinsdagavond 31 maart bestaat voor de grootste liefhebbers zelfs de mogelijkheid in een exclusieve omgeving van al het moois te genieten tijdens de Exclusive Preview.

Fabia

† In Memoriam
Honda was de eerste officiële afvaller, maar er blijken nog veel meer merken die vooralsnog hebben besloten niet naar de AutoRAI te komen.
Na Honda hebben ook de volgende merken laten weten dat ze niet aanwezig zijn op de Autoshow volgend jaar: Renault, Dacia, Nissan, Peugeot, Citroën, Mitsubishi, Subaru, Daihatsu, Fiat en Lancia. Alfa Romeo staat er vooralsnog wel, net als het eerder afgehaakte BMW en Mini. Volgens een woordvoerder van de AutoRAI hebben veel merken echter nog te weinig tijd gehad te overleggen met hun hoofdkantoor over de nieuwe opzet van de RAI, dus kan het zijn dat een aantal van bovengenoemde merken alsnog meedoet. De voortekenen zijn echter niet positief, want veel merken die nog niet op bovenstaande lijst staan, kunnen daar nog bijkomen. Zo laat Ford weten meer tijd nodig te hebben om te overleggen met het Europese hoofdkantoor en zo snel mogelijk met een beslissing te komen.
Om voor bezoekers de AutoRAI aantrekkelijker te maken, wil de organisatie het prijsniveau op de beurs terugbrengen naar dat van 2007. “Daarmee moet het voor een gezin twaalf tot twintig procent goedkoper worden om de beurs te bezoeken,” aldus de RAI. Via de websites van meer dan twintig merken is een RAI-kaart met vijf euro korting te koop. Wie alleen voor bepaalde merken naar de beurs komt, is er voor elk merk een eigen route. Ook heeft elke fabrikant zijn eigen lounge. Verder heeft de organisatie besloten geen gala-avond te houden. Daardoor is er op 1 april een extra publieksdag. Op de avond van 31 maart is er de Exclusive Preview.
Opel en Chevrolet komen vooralsnog wel, verklaart directeur van GM Nederland, René Roggen. "Ik ben erg verbaasd over deze stap van veel collega-importeurs. De nieuwe opzet stelt duidelijk de klant centraal en houdt rekening met de huidige economische situatie. Dat de lijst met afvallers nu al zo groot is, daar sta ik toch erg van te kijken."

Bron: Autoweek

Hetzer

Forumguru
Ik ben toch wel benieuwt, em ik ga er zeer zeker wel weer heen, samen met m'n oudste dochter!!

KaleFietsbel

Actief lid
Ik ben vorig jaar geweest, vond er al niet veel aan, en met al die afwezigen laat ik dit jaar aan me voorbij gaan.

Dit jaar niet

Toen ik nog jong was, in de jaren zeventig / tachtig, ging ik altijd. Daarna waren er andere interesses. In 2005 ben ik nog eens geweest, met mijn destijds 10 jarige zoon, om mijn nieuwe leasebak uit te zoeken. Mijn zoon vond het prachtig en ik ook. Maar wat mij wel erg tegenviel is, dat je overal lange wachtrijen hebt en nergens bij kan. Is het niet van de drukte, dan wel van de onwil van de standhouders. Ik ga gewoon liever naar de showroom. Lekker rustig en de mensen daar hebben alle tijd voor je. Dit jaar sla ik dus gewoon lekker over. Overigens ben ik de komende jaren toch niet van plan om van auto te wisselen.

Fabia

† In Memoriam
The European Road Transport Show (TERTS) of BedrijfsautoRAI 2009 gaat niet door. De tentoonstelling is het volgende slachtoffer geworden van de wereldwijde financiële crisis.
Zoals overal gaat het ook in de transportsector momenteel erg slecht. Daardoor is de belangstelling voor bedrijfsauto’s de afgelopen tijd sterk gedaald. Aangezien er geen verbetering wordt verwacht voor volgend jaar, heeft de organisatie besloten de bedrijsautoRAI, die gepland stond van 29 oktober tot 5 november 2009, niet door te laten gaan. Dit meldt vakblad Automotive.
Wel kijkt de organisatie of het mogelijk is om een andere tentoonstelling te organiseren. Deze beurs zou zich moeten richten op aanhangers en opleggers. Hiervoor zou wel genoeg belangstelling bestaan binnen de transportsector.

JeeWee

Actief lid
Vooraf had ik de data van de AutoRAI al aangegeven in mijn agenda, om in ieder geval in deze periode een dag vrij te houden voor een bezoek. De nieuwe opzet lijkt mij persoonlijk, ondanks dat ik ook nog lang niet van plan ben mijn bolide in te wisselen, wel aantrekkelijker: kijken en vergelijken wordt veel eenvoudiger. Door het ontbreken van toch een aantal grote merken (o.a. de Franse producenten) ga ik ernstig twijfelen of een bezoek wel zinnig is. Wel jammer, want een bezoek aan de AutoRAI kost toch minder tijd dan een bezoek aan alle showrooms. Bovendien kun je op zo'n show rustig rondlopen zonder alle verkoopklets aan te moeten horen, je foldertjes verzamelen ;) en bijna alle modellen en uitvoeringen zien.

Falcon

Donateur
Wat ik interresant zou vinden (en wat verwacht je anders van dit forum) is Skoda aanwezig op de AutoRai?

LenK

Forumguru
AutoRai vorige keer weer eens geweest na een keer of 5 niet.
Was nog steeds hetzelfde liedje: te druk (behalve bij de minder interessante stands zoals Kia, Hyundai etc, ook Skoda had niet veel te doen) en er was weer te weining echt nieuws, maar ja daar kwam je door de drukte toch niet gemakkelijk bij.
En afzetterij natuurlijk bij het natje en droogje.

Fabia

† In Memoriam
Om dan nog maar te zwijgen van de parkeertarieven. Al met al een erg duur dagje voor alleen maar auto's kijken.

Hetzer

Forumguru
Om dan nog maar te zwijgen van de parkeertarieven. Al met al een erg duur dagje voor alleen maar auto's kijken.

klopt, het word erg duur allemaal, maar dat is de efeteling ook en daar kom ik ook per jaar een keer of 2 ( zomer en winter )..

Nee ik heb er als autoliefhebber echt zin in, ik ben benieuwt naar de nieuwe opzet

Porettuhcs

Senior Member

Welnee.... gewoon naar Amstelveen of Buitenveldert rijden.... strippenkaart meenemen .... In de buurt van de Beneluxbaan / Buitenveldertselaan parkeren... daar de sneltram lijn 51 nemen en bij station Rai uitstappen...:xyxthumbs:

MarcoO2

Forumguru
Welnee.... gewoon naar Amstelveen of Buitenveldert rijden.... strippenkaart meenemen .... In de buurt van de Beneluxbaan / Buitenveldertselaan parkeren... daar de sneltram lijn 51 nemen en bij station Rai uitstappen...:xyxthumbs:

Kijk! Daar hebben we wat aan! Jij gaat ook Hein, of niet?

Porettuhcs

Senior Member
Twijfel nog.... als ik iets moois zie wil ik het altijd gelijk hebben :grin:.....

Maar mochten jullie mijn tip gebruiken en je wilt weten waar je het best kan parkeren dan hoor ik het wel...

van inkel

Forumguru

En voordat je weer naar huis gaat, even shoppen bij JVC, Pioneer of een andere hifi leverancier, dan kun je op de terug weg ook naar de radio luisteren:D

MarcoO2

Forumguru
Nieuwe opzet AutoRAI

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]Vandaag in mijn mailbox:[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]Uw primeur![/FONT]

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]Geachte heer Weening,[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]AutoRAI 2009 heeft een vernieuwde opzet en geeft u de kans om als eerste hiermee kennis te maken... [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]U bent de eerste die dit ziet....[/FONT][FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif] AutoRAI 2009 biedt dit jaar een nieuwe ervaring! De nieuwste automodellen worden niet gepresenteerd in de bekende merkenstands, maar op type en model in zeven themawerelden: Family and Travel, Luxury, Cabrio, Sportscars, Adventure, City & Compact en Green Innovations.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]Hiernaast presenteren wij AutoRAI Life; een doorlopende show met spetterend entertainment en organiseren we ook een nieuwe motorshow: GoMotor! Hier kunt u de allerlaatste motor- en scootermodellen persoonlijk bewonderen.[/FONT]

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]Klik snel op deze links en u ziet als eerste een impressie van de nieuwe AutoRAI werelden![/FONT]

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]Als er nieuws is, hoort u dit als eerste van ons! [/FONT]

[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]AutoRAI 2009[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]A brand new experience[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]woensdag 1 - zaterdag 11 april 2009[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, verdana, sans-serif]www.autorai.nl[/FONT]

Denk toch dat ik er wel naar toe ga. Alleen, op de lijst van meewerkende automerken op de site van de RAI ontbreekt Skoda... er staat wel "onder andere", maar hoop toch dat ze meedoen! Klik hier voor meer info!

Bovenaan Onderaan