Autoradio blijft aan; handmatig aan/uit

  • Onderwerp starter Deleted member 2132
  • Startdatum
D

Deleted member 2132

Hoi,

Ik probeer een pioneer deh-p65bt autoradio in te bouwen in m'n Fabia, die ik sinds 5 september nieuw heb. Af-fabriek zat er geen radio in. Ik moet helaas de radio met de hand uit en aan zetten, met als gevolg dat ik al een keertje zonder stroom heb gezeten :mad: Het blok dat uit de radio-ruimte komt heeft in ieder geval geen aansluiting naar het contactslot, zo hoorde ik van de dealer. Dat is een of ander nieuw type. Iemand mee bekend?
Blijkbaar ondersteund de pioneer radio die aansluiting niet en moet er een aparte kabel getrokken worden naar het contactslot toe. Iemand daar mee bekend en weet hoe dat moet?
 

van_der_P

Senior Member
Hoi,

Ik probeer een pioneer deh-p65bt autoradio in te bouwen in m'n Fabia, die ik sinds 5 september nieuw heb. Af-fabriek zat er geen radio in. Ik moet helaas de radio met de hand uit en aan zetten, met als gevolg dat ik al een keertje zonder stroom heb gezeten :mad: Het blok dat uit de radio-ruimte komt heeft in ieder geval geen aansluiting naar het contactslot, zo hoorde ik van de dealer. Dat is een of ander nieuw type. Iemand mee bekend?
Blijkbaar ondersteund de pioneer radio die aansluiting niet en moet er een aparte kabel getrokken worden naar het contactslot toe. Iemand daar mee bekend en weet hoe dat moet?

Eerst welkom op dit gezellige forum.

Heb je dat blokje dat uit de radioruimte komt gecontroleerdt ? Dat kan met een spanningszoeker. Dan ben je er snel genoeg achter waar spanning op staat als het contact in is ingeschakeld, en waar geen spanning op staat als het uitgeschakeld is.
En als het noodzakelijk is kun je vanaf het contactslot toch een extra draad trekken zo moeilijke zal dat toch niet zijn ?
 

purk

Senior Member
welke type skoda heb je, stuur me jou cassisnr via pm door en dan kan ik het even voor je uitzoeken waar je een geschakelde + vandaan kunt halen en misschien wel ouderwets zodat je radio pas uitgaat als je je sleutel uit je contactslot haalt.

Dit kan namelijk nog steeds bij sommige type's.

Canbus en geschakelde en/of S contact wil nog wel eens een probleem zijn voor sommige monteurs.
 

bluskabouter

Forumguru
bij mijn nieuwe fabia II gat de radio uit als ik het contact afzet.
bij mijn fabia I was dit pas als ik de sleutel er uithaalde.
vindt dit wel jammer dat dit is veranderd, want als je even ergens moet wachten moet je altijd de auto op contact laten staan of de motor laten draaien.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb daar eigenlijk nog niet opgelet. Maar volgens mij gaat mijn Dance radio pas uit als ik de sleutel uit het contact haal. Misschien heeft het er mee te maken dat ik af fabriek radio heb?
 
D

Deleted member 2132

Wauw, dat is snel! :super: Bedankt voor de reacties

Het is een Fabia Combi 2 Sport 1.4 63KW/85PK.
@Purk: heb je daar genoeg aan?

Het blokje heb ik nog niet gecontroleerd; bij mijn vorige Skoda (Octavia Combi 1) kon ik mijn Pioneer radio meteen aansluiten met de ISO stekker en werkte het naar behoren. Diezelfde radio gaat in de Fabia niet uit (net als de nieuwe radio) bij het uitzetten van het contact of verwijderen van de sleutel.
@Bluskabouter: het leggen van een draadje tussen contactslot en stekker zal niet zo moeilijk zijn als je weet wat je doet :smirk: Daarom roep ik jullie hulp in

@Fabia: de fabriek of dealer zorgt er voor dat je radio wel uit gaat als je de motor uitzet of in ieder geval als je sleutel eruit is, lijkt me. Ik denk dat ze klachten krijgen als ze dat niet zouden doen. Al die accu's die spontaan leeglopen ...
 
bij mijn nieuwe fabia II gat de radio uit als ik het contact afzet.
bij mijn fabia I was dit pas als ik de sleutel er uithaalde.
vindt dit wel jammer dat dit is veranderd, want als je even ergens moet wachten moet je altijd de auto op contact laten staan of de motor laten draaien.
Dat vind ik dus ook jammer. Heb al lopen pielen met de sleutel een heel klein tikkie terug te draaien (niet een complete klik). Dan gaat de motor uit maar blijft de radio (VDO Dayton, achteraf ingebouwd door dealer) aan.

Overigens kun je de radio wel aanzetten met uitgeschakeld contact/verwijderde sleutel, maar ik weet niet of deze dan na een tijdje alsnog uitgaat.
 
D

Deleted member 2132

Ik heb het bewuste blokje doorgemeten: zowel op de continu draad als op de geschakelde staat 12 volt. Vanuit de auto komt een draad op de pin waar eigenlijk de geschakelde zou moeten zitten en van daaruit zit een draadje naar de pin van de continu-spanning. En dus heb ik op beide pinnetjes 12 volt, ook als de contactsleutel eruit is.

Heb absoluut geen idee hoe ik een draad vanaf het contactslot moet halen... Iemand anders misschien? Purk? Help :eek:

Eerst welkom op dit gezellige forum.

Heb je dat blokje dat uit de radioruimte komt gecontroleerdt ? Dat kan met een spanningszoeker. Dan ben je er snel genoeg achter waar spanning op staat als het contact in is ingeschakeld, en waar geen spanning op staat als het uitgeschakeld is.
En als het noodzakelijk is kun je vanaf het contactslot toch een extra draad trekken zo moeilijke zal dat toch niet zijn ?
 
D

Deleted member 2132

OKe, met de hulp van Purk de juiste zekering gevonden: nummer 19.
Wat er nu nog moet gebeuren is vanaf die zekering een draad naar de radio trekken en de vraag is dan hoe die draad daar aangesloten moet worden. Ik krijg het bakje met zekeringen nog niet achter het dashboard vandaan. En natuurlijk kan ik wel iets met plakband en klemmetjes doen ofzo, maar dat is dus echt niet de bedoeling.

De andere kant is gelukkig niet zo moeilijk: lusdraad (zoals eerder beschreven) doorknippen en verbinden met de nieuwe draad van de zekering. En even de continu draad en de geschakelde draad van de radio omwisselen.
 

Vacaro

Senior Member
Heb wel geen fabia maar bij mij gaat de radio uit als ik sleutel eruit haal.
Ik kan ook radio aanzetten als er geen sleutel inzit en dan gaat die vanzelf uit na een uur spelen. Doe ik steeds als ik auto poets, staat dan op oprit aan het straat, anders zou iemand met sllechte bedoelingen kunnen instappen terwijl ik water neem in de garage ofzo, er zo maar mee weg kunnen rijden als ik sleutel moet laten zitten voor radio.
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb zelf ook een pioneer in mijn fabia geinstaleerde en je moet de rode en de gele draad gewoon wisselen . Dan is alles in orde .
 
D

Deleted member 2132

Morgen meteen ff proberen ... ik zou het alleen niet logisch vinden, want de gele en de rode draad zijn aan elkaar doorgelust in de stekker die uit de radioruimte komt (dus van de auto).
 
D

Deleted member 2132

"Morgen" is wat later geworden, maar inderdaad, het werkt niet. De radio blijft gewoon doorspelen (was ook wel te verwachten). Zal toch de extra draad moeten leggen.
 
Bovenaan Onderaan