Automatische verlichting Skoda Fabia

Hallo allemaal,

Ik ben gegaan van een skoda fabia 1.2 TDI naar de Fabia III 1.4 TDI uit 2017.

Ik merk dat er meer mogelijkheden op zitten dan aanstaan. Zo ook de automatische verlichting, ik heb de knop niet maar zie WEL dat als ik mijn lampen uit of aan heb hij het knoppencluster meedimt met de omgeving. Is het dan zo makkelijk dat ik de nieuwe lichtdraaiknop kan installeren en hij dan wel automatische verlichting heeft?


Graag hoor ik jullie raad.

Fijne week!
 

Cordoba

Forumguru
Een Fabia uit 2017 en géén automatische verlichting? :shocked:

Overigens dat op het cluster kunnen zien, welke lampen aanstaan had ik al bij mijn Fabia I (zonder aut. verlichting).
 
Laatst bewerkt:
Ja ik vraag het me ook af, hij heeft wel amundsen met een mooie smartlink, achterpiepertjes, stuurwielbediening.

Hij heeft alleen geen automatische stoelen, spiegels en de normale lichtknop, daarnaast ook geen lane assist enzo maar wel front assist(alle sensoren lijken er wel te zitten.. misschien ene VCDS dingetje?)

@Cordoba, het is niet welke lampen er aan staan, maar als ik door een tunnel rijdt dan dimt mijn cluster automatisch naar omgevingslicht
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
het is niet welke lampen er aan staan, maar als ik door een tunnel rijdt dan dimt mijn cluster automatisch naar omgevingslicht

Ik wil je optimisme niet de kop in drukken, maar dat doet de VW Up van m’n vrouw ook gewoon.
Voor automatisch licht heb je toch allereerst een (regen- &) lichtsensor nodig in je voorruit…
 
Hmmm dan denk ik dat het er dus echt niet opzit. Heb geen regensensor/lichtsensor. Wel raar dat er dus wel ergens een lichtmeter inzit maar die niet gekoppeld is aan het systeem van de lichten
 

Tees

Donateur
Kan het zijn dat het dimmen van de lichten gebeurt op basis van de navigatiegegevens?

Als je een licht/regensensor hebt (die zitten meestal samen, dus als je automatische ruitenwissers hebt), dan kan automatische verlichting over het algemeen iig wel, maar hoe dat zit met front assist, of dat altijd gecombineerd gaat met een lichtsensor? Daar zal eea van af hangen.
 
Kan het zijn dat het dimmen van de lichten gebeurt op basis van de navigatiegegevens?

Zou kunnen maar hij dimt ook als ik in een tunnel of parkeergarage ben(het lijkt echt niet op nav gegevens te gaan want hij gaat niet altijd volledig dimmen en soms dimt hij wel helemaal).
 

jesse_s93

Donateur
@pwnypower , klopt het dat de auto climatronic ipv handmatige airco heeft? Dan is het in theorie wel mogelijk om automatische verlichting in te bouwen, maar niet simpel met enkel een andere schakelaar.

Indien je namelijk climatronic hebt, zit er in het midden vooraan in je dashboard een lichtsensor die ook de input voor de climate control bepaald. Hier zitten vanuit de climate control twee draden aan verbonden. Hier zitten nog twee aansluitingen die verbonden dienen te worden met de nieuwe lichtschakelaar en tevens dient er een draad te worden verbonden met de BCM. Niet heel eenvoudig, ook weer geen rocket science.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Dat doen heel veel VAG auto's ook zonder automatische verlichting. In het donker dimt het juist dus werkt andersom als met een lichtsensor voor de rijverlichting.
 
Hmmm wel raar dat die lichtsensor geen dubbele functie kan hebben. Naja dan maar kijken naar een aftermarket lichtschakelaar. Heb namelijk ook geen climatronic.
 

hemi24

Forumguru
Niks raars aan, je dashboardverlichting past zich gewoon aan afhankelijk van het omgevingslicht.
Sensor hiervoor zit wegens in de tellerunit.
 

bobracing

Forumguru
Voor de fabia2 en polo e.d. had je toen der tijd een losse knop met losse sensor, oude knop eruit, nieuwe erin, en de kabel en de sensor wegwerken en klaar. Dit had je met een minuut of 10 erin en werkt prima.

https://nl.aliexpress.com/item/3297...1;20.39;-1;-1@salePrice;EUR;search-mainSearch

Enkel even kijken welke stekker achter de knop zit. de fab 3 heeft een kleine stekker, als deze overeenkomt met deze van hierboven dan ben je dus snel klaar.

Heb deze toen der tijd ook in mijn fabia 2 gehad en dat werkte prima, kennis van mij rijdt nu nog steeds met mijn fabia 2 overigens waar deze knop nog steeds dienst doet na een jaar of 6/7 nu.

Dus meerdere opties, verwacht dat dit de goedkoopste is.
 

Chrisjemol

Forumguru
precies dit heb ik dus ook bij meerdere wagens ook gedaan, zo ook de F2, werkt perfect
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bobracing

Forumguru
@Chrisjemol klopt dit werkt prima en doet wat het hoort te doen, en binnen 5 minuten erin en weer eruit :)
Gewoon voor diegene die dit zou willen, oude knop eruit halen, indrukken en stukje draaien, dan komt die los.
Dan kijken welke stekker eraan zit, gok de kleine mini stekker en niet de brede. Dan de juiste knop bestellen en klaar.
 
Bovenaan Onderaan