Automatische noodstop uitschakelen.

NinYes

Lid
Af en toe gebeurt me dit:

Auto voor me wil rechts afslaan, ik wil hem voorbij rijden en m'n auto gaat vol op de rem!
Ik schrik me half dood en ben blij dat met mijn rijstijl meestal niemand achter me rijdt!

Kan ik dit uitzetten in VCDS?

Na 32 schadevrije jaren zou ik nog ongelukken gaan bouwen door deze ongeintjes :mad:
Ik kan zelf nadenken, dat hoeft mijn vervoersmiddel niet voor mij te doen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Heb je de vraag al bij de dealer neergelegd en wat was daarop hun antwoord. Lijkt me niet dat dit een product eigenschap is, waar je maar akkoord mee moet gaan.....
 

Monteurtje

Forumguru
Je kan front assist uitschakelen. Maar dat zal je dan elke rit moeten doen.
Bij de nieuwere modellen gaat dat vrij eenvoudig via knopje op stuurwiel.
En anders via het infotainment scherm
 

SuperBeeb

Forumguru
Kan dat dan? Die in m'n Golf is soms ook wat enthousiast. In de stad, vlak voor een bocht naar links, fietser rijdt stukje voor me (op t fietspad), aut denkt "HELP, fietser recht vooruit" en gaat op de rem. Al 2x daar gebeurd.
 

DaveW

Forumguru
Of misschien iets minder gevoelig instellen?
Dat zou wel fijn zijn, want ben ook al een paar keer rot geschrokken. Meestal bij auto die rechts afslaat, maar heel traag zodat hij (te) lang in zicht blijft (volgens het systeem)...

Maar of het kan? ik heb nog geen optie gevonden; enkel afstand ACC komt in de buurt.
 

NinYes

Lid
Gôh, zou het echt zo simpel zijn?

88864-21a78649cffc2b89461a101de241e892.jpg

Ik heb 'm uitgeschakeld.
Nu zal de waarschuwing dat mijn voorgangers aan het bumperkleven zijn ook weg zijn!
88862-ee5f6548a08d7028a33c923453353f95.jpg

RTFM zeg ik altijd tegen mijn collega's, nu doe ik het zelf niet!
Maar bedankt voor jullie tips!
 

NinYes

Lid
Misschien handig om de voormelding eerst op “laat” te zetten?
Daar stond hij al op.
Je kan front assist uitschakelen. Maar dat zal je dan elke rit moeten doen.
Bij de nieuwere modellen gaat dat vrij eenvoudig via knopje op stuurwiel.
En anders via het infotainment scherm
Gisteren reed ik er mee en stond front assist inderdaad weer aan.
Als ik hem dan weer uit zet, heb ik een gevarendriehoek in het display.
Schiet dus niet erg op...
Kan ik deze er uit coderen?
Heb je de vraag al bij de dealer neergelegd en wat was daarop hun antwoord. Lijkt me niet dat dit een product eigenschap is, waar je maar akkoord mee moet gaan.....
Na de verplichte beurten kom ik daar nooit meer.
Ik heb hen destijds ook gevraagd om de cruise control er af te laten springen bij intrappen van de koppeling, start/stop uit te schakelen ed. Konden\wilden\deden ze niet.
 

NooitAf

Nieuw lid
Je kan het systeem instellen wat je wil, wanneer de ACC sensoren “gevaar” zien grijpt ie gewoon in, tenzij front assist uitgeschakeld. Helaas werkt CC dan ook niet.
Ik heb het al een paar keer beleeft dat ik een vrachtwagen op de snelweg passeer en het systeem daar op reageert, trekt dus uit het niks aan de rem. Het systeem is niet perfect helaas.
 

hemi24

Forumguru
Meestal zit het grootste probleem tussen het stuur en de bestuurdersstoel…
Wil je kunnen gaan slapen, schijn je beter af te zijn bij een merk als Tesla.

Het systeem is wellicht niet perfect, maar je zult ook zelf bij de les moeten blijven!
Ik erger me zelf ook wel eens aan het systeem, maar als je dan rationeel de actuele situatie beoordeeld, kom je veelal tot de conclusie dat het 9 van de 10 keer met afstand of snelheid te maken heeft. Ik heb op de afgelopen 50k km met deze wagen hooguit 3 keer een ‘spookreactie’ van het systeem gehad.
Kan ik mee leven..!
 

Rallye

Forumguru
Hoeft geen spookreactie te zijn. Als jij weet dat een auto afslaat kun je met minder afstand toe. De sensor weet dat niet en gooit hem vol op de rem. Juiste beslissing? Vanuit de sensor: ja. Waanzinnig irritant? Zeker. Juist als je wel oplet grijpt de sensor dus in: dan neem je een gecalculeerd risico, dat de sensor niet kan overzien.
 

Timmer

Donateur
Ik heb dit ook, en om dit te omzeilen moet ik mijn voet op het gaspedaal houden. Er is ergens een optie (vcds of obd11, moet eens terug zoeken) waarmee je wel langs rechts kan inhalen. Ik ga even kijken welke dit nu weer was...

Edit; gevonden!
Onderstaande info is louter bestemd voor educatieve doeleinden, en ik ben niet aansprakelijk voor ongelukken, schade, garantieproblemen, oorlog met decepticons,... (je snapt hem wel)


In obd11 (niet getest op vcds, dan moest ik de laptop gaan zoeken) ga je naar module 13 Adaptive cruise control -> Long coding -> Overtaking_right_prevention -> die zet je op Deactivated.

opslaan, en gaan testen.

je wagen gaat nu geen rekening meer houden met wagens links van je (ook niet op een autostrade of in de file), en je zal dus niet meer remmen als er een wagen voor je afdraait.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Het systeem is wellicht niet perfect, maar je zult ook zelf bij de les moeten blijven!
Ik erger me zelf ook wel eens aan het systeem, maar als je dan rationeel de actuele situatie beoordeeld, kom je veelal tot de conclusie dat het 9 van de 10 keer met afstand of snelheid te maken heeft.
Nee, oneens.

Het probleem zit 'm erin dat het systeem dingen als gevaarzettend beoordeelt, terwijl ze dat gewoon niet zijn. Drie simpele voorbeelden, naast degenen die al gegeven zijn:
- een noodingreep dankzij een bord in de middenberm binnen de bebouwde kom;
- een noodingreep dankzij een boom in de berm van een flauwe bocht op een N-weg;
- een noodingreep dankzij een kliko langs de weg op een N-weg.

Alle drie de situaties was er niets aan de hand, ook niet qua snelheid. Het systeem is gewoon nog niet goed genoeg.

Gelukkig heeft het me ook al een keer behoed voor een een ongewenste intimiteit met mijn voorligger toen ik wél de verkeerde kant op keek ;)
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij klopt je verhaal niet @MarcoO2 en kan het ACC-systeem (radar) niet reageren op stilstaande of voorwerpen met negatieve snelheid (tegenliggers).

Enkel als een voorwerp zich precies in de breedte bevind die overeenkomt met de richting en de stuurhoek, zal het noodremsysteem een ingreep doen.
 

Janora

Nieuw lid
Je kan het systeem instellen wat je wil, wanneer de ACC sensoren “gevaar” zien grijpt ie gewoon in, tenzij front assist uitgeschakeld. Helaas werkt CC dan ook niet.
Ik heb het al een paar keer beleeft dat ik een vrachtwagen op de snelweg passeer en het systeem daar op reageert, trekt dus uit het niks aan de rem. Het systeem is niet perfect helaas.

Dat is bij mij nu ook het probleem en alleen met vrachtwagens. Enig idee hoe het komt en hoe het te verhelpen?
 
Bovenaan Onderaan