Automatische lichtregeling

Hallo allemaal,

Onlangs mijn koplampen moeten vervagen en er achter gekomen dat hier normale lampen in moesten (H4) ipv de xenon. De koplampen bevatten wel een stelmotor maar de lampen staan veel te laag en worden niet omhoog geregeld.
Iemand een oplossing?

hemi24

Forumguru
H4? Ik denk dat je H7 bedoelt…?

Werkt het aanpassen van de (handmatige) hoogteregeling beide kanten op niet, of enkel naar boven niet?

Ik neem aan dat je de auto aan/ op contact had staan.

Jezelf (en je auto) even kort introduceren in het Meet & Greet topic wordt door de meesten hier ook gewaardeerd… ;)

Laatst bewerkt:
Inderdaad H7 .
Kwam er achter dat er een sensor bij de binnenspiegel zit .bij het vervangen alles uit gehad weliswaar (accu niet losgekoppeld).
Maar blijkbaar werkt deze sensor niet lekker samen met de nieuwe koplampen .

PizzaPieter

Donateur
Zoals @hemi24 al vertelde, neem even de moeite je voor te stellen in de meet&greet en geef dan meteen even aan welke TYPE Skoda je hebt (Octavia, Fabia oid).

De sensor bij je binnenspiegel: welke bedoel je precies?

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat díé sensor in 2008 mogelijk je ruitenwisser regelde (als aan de voorkant/kant van de voorruit) of misschien je binnenspiegel dimt (als aan de achterkant/onder het spiegeltje) maar niks regelt met je koplamphoogteverstelling.

Dat zal, zo vermoed ik, óf een wieltje zijn bij je lichtschakelaar óf een automatische regeling via een 'heveltje' bij je achteras.
Afstelling van de basis (als het daar aan ligt) zou moeten kunnen via 2 stelknoppen op de koplamp zelf. 1tje voor links/rechts en 1tje voor hoog/laag.

Maar goed, allemaal speculatie.
Stond het licht vóór het vervangen van de lampen wèl goed? Je zou niet de eerste zijn die de lampjes zelf niet goed monteert in het huis, waardoor het licht niet goed geprojecteerd wordt.

Antera

Donateur
Als eerste word voorstellen wel gewaardeerd :-)

Als tweede de sensor bij de spiegels is alleen voor CH en LH en eventueel de ruitenwissers en verder geen functie mocht er een sensor zitten

Als derde zijn jouw koplampen vermoed ik niet in hoogte verstelbaar mits een scrol wiel links naast het stuur.

hemi24

Forumguru
Sensor bij de binnenspiegel…

Bedoel je die licht-/ regensensor in de voorruit, of de sensor voor het dimmen van de binnenspiegel onder of in de binnenspiegel zelf…?

Beide doen in ieder geval niks voor de hoogteregeling van je koplampen!

Foto’s zeggen vaak meer dan 1000 woorden…

Hoi allemaal .
Zal me alsnog even voorstellen.
Ik ben Corné en al een aantal jaren rijden we een oktavia van 2008.(vooral mijn vrouw)
Zelf rijd ik een woon-werkverkeer auto een vw polo van 1999 lekker oldscool zonder irritante electronica.
Heb hier al een aantal zaken voorbij zien komen maar het heveltje op de achteras had ik nog niet eerder gevonden dus zal ik eens naar gaan kijken. Ok heb geen wieltje op het dashboard.
De lampen hebben inderdaad wel beide een wieltje om te verstellen (inbus of 6kant )
Maar denk dat ik daar iets meer aan moet draaien dan dat ik nu gedaan heb.
Zal zeker het resultaat hier delen.

hemi24

Forumguru
Ik weet niet waar je die H7 lampen gestopt hebt, maar als ik het plaatje van je auto zo zie heb je een pre facelift met Xenon?
Dan heb je waarschijnlijk je grootlicht vervangen…

hemi24

Forumguru
Nee .heb de complete koplampen vervangen .
En de nieuwe zaten h7 lamphouder in
Vraag me serieus af waar je het haakje dan achter hebt gehaakt om de lamp op z’n plek te houden?!?

Open map Documenten.jpeg.png

prefacelift met H7:

prefacelift met Xenon:

let vooral op het binnenwerk.

Lijkt mij beter dat je even naar een garage gaat waar men weet wat ze doen…
Dan kunnen ze het Frankenstein armatuur eerst even weer in originele vorm terugbouwen!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
De foto die ik gedeeld heb zijn de oude xenonarmaturen.
De nieuwe zitten inderdaad stalen veerklemmen om de lamp op zijn plaats te houden.
Zo dom zijn we nu ook weer niet.
En de afdekkap zoals in het boekje bevatte bij de oude situatie de xenon trafo's .bij de H7 armaturen is dat een blindkap.

hemi24

Forumguru
Tja, maar weken gaat het niet, want de Xenon heeft de automatische hoogteregeling, dus je mist het afstelwieltje op het dashboard…

Best is dat me op zoek gaat naar een stel goede koplampunits met xenon, die passen op jouw wagen.

Halogeen units plaatsen is geen optie en formeel zelfs APK afkeur!

hemi24

Forumguru
Omdat je een werkende hoogteverstelling moet hebben om te hoge stand bij belading te kunnen compenseren.
Enige stelmogelijkheid die TS nu nog heeft is de stelmoeren op de koplampunit zelf.

Tees

Donateur
Gelukkig hebben we het APK Handboek altijd nog. Artikel 114, lid 2 en 3:
2. Indien het voertuig is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, moet tijdens de controle deze afstelinrichting staan op de stand die overeenkomt met de beladingstoestand.

3. Indien het voertuig is uitgerust met een automatische niveauregeling, wordt de controle uitgevoerd met stationair draaiende motor. Een eventuele bedieningsmogelijkheid moet in de normale rijstand staan.

Beiden indien: het is dus geen verplichting. Als het erop zit moet het werken, als het er niet op zit niet. De vraag is alleen wat betekent 'uitgerust' in dit geval? Ik denk dat de keurmeester kijkt of er een draaiwieltje is, zo nee: controleren en afstellen met draaiende motor. De werking wordt niet gecontroleerd tijdens de APK.

Wat niet wegneemt dat het wel zo sociaal en veilig is als je wel een werkende hoogteverstelling hebt...

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan