ertromp
Forumguru
Hier het verschil in compressoren en de ontwikkeling door de jaren:
Bovenstaand een aircopomp uit een Octavia 1. Die was nog met magneetkoppeling en daarvoor het draadje met stekker naar de poelie
Dit is de pomp van een Octavia 2 bj. 2011 daar zit een "vaste" poelie op en alles wordt elektronisch geregeld middels die stekker achterop de compressor
Dit is de compressor uit een Octavia IV de hybride variant die heeft al helemaal geen riemaandrijving meer maar wordt elektrisch aangedreven.
Jij @Eltjo hebt betreffende principe dezelfde compressor als de O2
Die wijzigingen door de jaren heeft natuurlijk meerdere doelen:
Efficiëntie
Gewicht
Kosten
En hier een filmpje wat ik bedoel met kantelplaat en zuigertjes. Met die plaat regel je de slag van de zuigers en daarmee de hoeveelheid koelmiddel
En nog een stuk toelichting op zo'n compressor zonder magneet koppeling blijkbaar scheelt het weer ca. 1 kg aan gewicht:
Extern geregelde compressoren zonder magneetkoppeling Bij de extern geregelde compressor wordt het regelventiel niet door de zuigdruk gestuurd maar door een computergestuurde PWM-magneetklep (regelstroom tussen de 100 en 600 mA). De zuigdruk blijft echter in het regelproces een rol spelen. De airco-computer ontvangt diverse signalen zoals de gewenste airco-mode (ontvochtigen, koelen), de gewenste resp. de werkelijke temperatuur en de buitentemperatuur. Uit deze gegevens berekent de computer de gewenste instelling van het regelventiel en derhalve de opbrengst van de compressor. Indien gewenst kan nu ook de zuigdruk varieren. In de praktijk ligt de zuigdruk tussen de 1,0 en 3,5 bar. Een lage zuigdruk biedt als voordeel een verbeterde koelcapaciteit bij een laag compressortoerental. Een hogere zuigdruk dan gemiddeld bij lage warmtebelasting zal een efficientere werking dus een lager brandstof verbruik opleveren. De zware magneetkoppeling kan nu ook verdwijnen. Dit scheelt ongeveer 1 kg aan gewicht. In de meeste gevallen is de koppeling wel uitgevoerd met een trillingsdemper en een slipmechanisme.

Bovenstaand een aircopomp uit een Octavia 1. Die was nog met magneetkoppeling en daarvoor het draadje met stekker naar de poelie

Dit is de pomp van een Octavia 2 bj. 2011 daar zit een "vaste" poelie op en alles wordt elektronisch geregeld middels die stekker achterop de compressor

Dit is de compressor uit een Octavia IV de hybride variant die heeft al helemaal geen riemaandrijving meer maar wordt elektrisch aangedreven.
Jij @Eltjo hebt betreffende principe dezelfde compressor als de O2
Die wijzigingen door de jaren heeft natuurlijk meerdere doelen:
Efficiëntie
Gewicht
Kosten
En hier een filmpje wat ik bedoel met kantelplaat en zuigertjes. Met die plaat regel je de slag van de zuigers en daarmee de hoeveelheid koelmiddel
En nog een stuk toelichting op zo'n compressor zonder magneet koppeling blijkbaar scheelt het weer ca. 1 kg aan gewicht:
Extern geregelde compressoren zonder magneetkoppeling Bij de extern geregelde compressor wordt het regelventiel niet door de zuigdruk gestuurd maar door een computergestuurde PWM-magneetklep (regelstroom tussen de 100 en 600 mA). De zuigdruk blijft echter in het regelproces een rol spelen. De airco-computer ontvangt diverse signalen zoals de gewenste airco-mode (ontvochtigen, koelen), de gewenste resp. de werkelijke temperatuur en de buitentemperatuur. Uit deze gegevens berekent de computer de gewenste instelling van het regelventiel en derhalve de opbrengst van de compressor. Indien gewenst kan nu ook de zuigdruk varieren. In de praktijk ligt de zuigdruk tussen de 1,0 en 3,5 bar. Een lage zuigdruk biedt als voordeel een verbeterde koelcapaciteit bij een laag compressortoerental. Een hogere zuigdruk dan gemiddeld bij lage warmtebelasting zal een efficientere werking dus een lager brandstof verbruik opleveren. De zware magneetkoppeling kan nu ook verdwijnen. Dit scheelt ongeveer 1 kg aan gewicht. In de meeste gevallen is de koppeling wel uitgevoerd met een trillingsdemper en een slipmechanisme.
Laatst bewerkt: