Automatische achterruitenwisser uitschakelen?

Fortissimo

Senior Member
Als de ruitenwisser aan de voorzijde een aantal keer gewist heeft, gaat de wisser aan de achterzijde ook een keer wissen.
Vaak is deze ruit veel te droog waardoor hij lekker piept.
Dit lijkt me ook niet zo goed voor het rubber.

Kan dit uitgeschakeld worden?

Fortissimo

Senior Member
Al getest, werkte alleen op de voorruit.
Die ging vervolgens op interval stand.
Ruitenwisser voor op normaal aan, achter ging toch mee.

mauricemauzzz

Actief lid
Aha, nou dan weet ik het ook niet meer...:rolleyes:

Ik heb een Kodiaq I (FL) Sportline uit 2022 en dan heb jij waarschijnlijk een oudere en/of andere uitvoering...

Canon-Eye

Forumguru
Ik neem aan dat je dit ook al gecheckt hebt, maar voor alle zekerheid gooi ik 'm er toch maar in: de ruitenwisserhendel staat toch niet toevallig in de "onderste" stand (dus net voordat je doordrukt om de achterruit fe sproeien)? Bij ingeschakelde wissers gaat dan de achterwisser op een helaas niet instelbaar intervaltempo meedoen.

Fortissimo

Senior Member
De onderste stand is bij mij de interval van de voorruit.
Ik heb :
Trekken (sproeien voor), rust, klik naar voor (achteruit aan), doorduwen (achter sproeien).

De hendel stond in de russtand als je van voor naar achter kijkt.
Gisteren een paar keer getest met de verschillende standen van de wissers voor. Het is geloof ik na 25x wissen dat achter ook een keer wist.
Zou mooi zijn als dat in een software update ook bij oudere auto's kon.

hemi24

Forumguru
Heel vreemd, want bij mijn 2020 Kodiaq zag het menu er exact zo uit…

En wat @Canon-Eye bedoelt is of je de hendel niet van het stuur af hebt gedrukt, zodat de achterruitenwisser in de intervalstand staat.

Fortissimo

Senior Member
Dat vinkje bij 'Automatisch wissen bij regen' werkt alleen voor de voorzijde. Die automatische stand werd een interval stand. Achter ging nog steeds mee. Gisteren beide uitgezet om te testen. Makkelijk als je passagiert :D

Bovenaan Onderaan