Automatisch verstelbare stoel MY20 - niet ergonomisch

Beste mede forumleden,
Sinds een week of 3 heb ik een modeljaar 20 Karoq Edition Business. Met daarin een elektr verstelbare stoel.

Ik krijg het niet voor elkaar om de stoel zo in te stellen dat ik comfortabel zit. Mijn benen zijn vrij lang, waardoor ik redelijk ver naar achteren zit. Waarna ik eigenlijk het gevoel heb dat ik te ver van het stuur af zit. Het stuur kan niet verder uitgetrokken worden.
Daarbij merk ik dat er, doorzet de rugleuning uit twee helften bestaat, ik het gevoel heb dat ik mijn rug niet kan ontspannen. Het lijkt of er halverwege de rug, waar de stiknaad zit, een uitstulping zit die me voorover duwt. Ik heb het dan niet over de instelbare steun voor de onderrug. Maar het gedeelte net daarboven. Mijn rug zit gevoelsmatig in een kronkel.

Hebben meer van jullie daar last van? In mijn oude Octavia met sportstoelen zat ik prima.

bedankt!
 

johndoe

Forumguru
Ik herken het zelf niet. Ik ben 2m07 en zit echt heerlijk in de Kodiaq. Ik vermoed dat de stoelen inde Kodiaq gelijk zijn aan de Karoq, maar dat weet ik niet zeker. En heb je de normale stoelen of de sportstoelen? Ik heb zelf de normale stoelen. We de geventileerde leer uitvoering, maar ik verwacht niet dat de pasvorm anders is afhankelijk van de bekleding.
 

DannyF

Lid
Ik ben 1.98 m en heb in beide gezeten. De Kodiaq is een stuk groter en dat zit, zeker als je lang bent, net iets relaxer. Ik heb trouwens voor de Karoq gekozen en ik kan prima zitten in de sportstoelen van de Sportline Business.
 
Ik herken het zelf niet. Ik ben 2m07 en zit echt heerlijk in de Kodiaq. Ik vermoed dat de stoelen inde Kodiaq gelijk zijn aan de Karoq, maar dat weet ik niet zeker. En heb je de normale stoelen of de sportstoelen? Ik heb zelf de normale stoelen. We de geventileerde leer uitvoering, maar ik verwacht niet dat de pasvorm anders is afhankelijk van de bekleding.

ik heb de normale stoelen, elektrisch verstelbaar
 

tasi1988

Nieuw lid
Ik volg.
Pharan ik heb precies dezelfde klachten 1.94m. Ook het gevoel dat het stuur te ver is, en als ik de stoel naar voren verzet dan is het weer te dichtbij. Het zit nooit goed. Ik heb het inmiddels geaccepteerd.
 

JeSko

Forumguru
@Pharan en @tasi1988

Misschien zijn jullie erg lang maar hebben jullie niet de langste armen? Zelf heb ik dit ook wel, ik ben 1.80 maar heb kortere armen dan wat een man van 1.80 gemiddeld heeft, en dat is vrij lastig ja om een goede zithouding te vinden. Dus als ik mijn stoel instel op een lengte van iemand van 1.80, kom ik ook niet makkelijk aan het stuur.
 

Jeroen83

Nieuw lid
Hier juist hetzelfde probleem met de comfort zetels van de style.
Heeft al iemand een oplossing gevonden?
 

brepus13

Forumguru
Lijkt me vrij lastig om een oplossing te vinden voor te korte armen (of te lange benen...)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
@Pharan : de lendenstuk in de rugleuning bestaat uit twee afzonderlijke zones toch, die zich afzonderlijk laten instellen?
 
Laatst bewerkt:

Fabia 123

Forumguru
Vreemd dat je op auto's heel veel opties kan bestellen, maar de keuze in stoel vormen is vaak twee. Gewoon en sportstoel. Verschil in lichaamsbouw van bestuurders kan heel groot zijn.
 

leon-cupra

Forumguru
De oplossing van een op maat gemaakte stoel kan aangeboden worden door andere aanbieders, dus waarom zou een merk er zich dan mee bezig houden. Daarnaast zullen veel kopers niet geneigd zijn om een fors bedrag op te leggen voor de quasi perfecte zetel.
 

Fabia 123

Forumguru
Daarom is het juist zo vreemd dat je geen stoelen kan bestellen die een iets andere maat hebben. Iets grotere kleinere zitting, of leuning. Hoeft niet veel te kosten.

Maatwerk is wel duur, vaak te duur.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maatwerk is wel duur, vaak te duur.
Dat valt wel mee als je bedenkt dat zo'n maatwerkstoel vaak meerdere auto's mee kan, zonodig met een montagebasis die aan de auto is aangepast. Het is wel een flinke uitgave, maar die kun je over een behoorlijk lange tijd afschrijven.
Je moet alleen wel opslagruimte hebben voor de standaardstoel...
 

leon-cupra

Forumguru
Daarom is het juist zo vreemd dat je geen stoelen kan bestellen die een iets andere maat hebben. Iets grotere kleinere zitting, of leuning. Hoeft niet veel te kosten.
Denk dat je je daar in vergist. Een stoel een klein beetje laten aanpassen door de klant zorgt voor een veel grotere kost (ontwikkeling, productie, logistiek, ...). Kom je dus eigenlijk uit bij maatwerk.
 
Bovenaan Onderaan