Automatisch portier sluiten

Pistolpete

Nieuw lid
Hoi,

Klopt het dat de Kodiaq niet automatisch portieren sluit bij het verlaten van de auto? Of zijn dit opties?

Pete

hemi24

Donateur
Voor zover ik weet bij de Kodiaq 1 nooit een leverbare optie geweest…
Van welk bouwjaar is jouw Kodiaq?

Rallye

Forumguru
De opvatting van Skoda bij Kessy is inderdaad lang geweest dat je de handgreep moet aanraken voor je wegloopt. Niet zoals Renault bijvoorbeeld, waar het weglopen voor vergrendelen zorgt. Pas het laatste jaar of zo kun je dat laatste ook bij sommige Skoda’s instellen.

hemi24

Donateur
Helaas, dan moet je toch (terug) naar het merk met het wybertje, óf jezelf aanwennen even je vinger over het de uitsparing op de deurgreep te laten glijden...

hemi24

Donateur
Ach die Mazda zal ook wel iets niet gehad hebben, wat de Skoda wel heeft...
Voor nu misschien even wennen, maar er zijn zaken waar moeilijker overheen te komen is, lijkt mij? ;)

Antera

Donateur
Kan je coderen dat bij sluiten van de bestuurdersdeur de auto op slot gaat. Let wel je spiegels klappen dan niet in. Tevens is het niet handig want dan moet iedereen echt uit de auto zijn en de deuren gesloten hebben alvorens je de bestuurdersdeur dicht gooit anders zijn die deuren niet op slot

Wullum

Actief lid
In OBD11 is dit een optie die je kunt coderen met een app: "Auto Lock upon Exit".
Staat standaard uit.
Is volgens mij niet eens per sé een KESSY functie, ik meen me te herinneren dat ik dit op mijn O3FL van 2018 zonder KESSY ook heb kunnen activeren.

Dit is één van de opties die ik bij m'n andere auto (Renault Zoe) wel heb en echt mis bij de Skoda: auto-lock bij weglopen.
In een ander topic hier had ik gezien dat het bij sommige versies blijkbaar wel te activeren is via het infotainment-systeem, maar net gecheckt: bij de mijne staat die mogelijkheid er niet.

Is dit iets dat wel toe te voegen is?
Ontgrendelen bij naderen van de auto doet ie wel, dus in de basis zit er volgens op wat hiervoor nodig zou zijn.

Canon-Eye

Donateur
Ik ben juist blij dat mijn auto dat niet heeft - en mocht een volgende auto dit wel hebben, dan MOET het uitgeschakeld kunnen worden. Dit vanwege het feit dat autolock automatisch ook zorgt voor autoUNlock als je je binnen een bepaalde afstand van je auto bevindt. En precies dát wil ik nou juist niet. Ik wil soms de auto op slot hebben terwijl ik er naast sta, bv. tijdens het tanken (c.q. het aan- of afkoppelen van de laadkabel).

Dit om te voorkomen wat goede kennissen is overkomen: terwijl ze bezig waren de boodschappen uit het karretje in de achterbak te laden, trok er iemand een achterportier open en graaide een tas met fotospullen mee.
Ik heb mijn fototas c.q. computertas ook nog wel eens achter me staan, dat is voor mij nu eenmaal de makkelijkste plek ervoor. Ook al sla ik doorgaans de draagriem om de hoofdsteun heen als extra beveiliging, ik wil de wagen dan gewoon op slot hebben.

Zover ik kan zien is dit niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Je kunt het een aanzetten en het andere uit.

Openen bij naderen auto is gemakkelijk uit te schakelen, dat heb ik er wel op zitten.
Zelf vind ik dat wel makkelijk, maar zo niet dan is dat één druk op de knop en het is uit.

Staat los van afsluiten bij weglopen, dit heb ik er niet op zitten, maar volgens de handleiding zou je dat (bij modellen die dat wel hebben) los van die andere optie kunnen in- of uitschakelen.

Voor het openen bij naderen van de auto kun je ook nog kiezen of dan alles geopend moet worden, of alleen het bestuurdersportier of "wagenzijde" (dat zal dan waarschijnlijk voor- en achterportier zijn aan de kant waar je staat).

Eltjo

Forumguru
Ik begrijp jou wel een beetje. Ik loop nu met Kessy soms weg van de auto en doe niets waarmee de auto blijft openstaan.

Foutje, fase tussen altijd gewone Ab en huidige Kessy van mijn S3 dat ik van beperkt nut vind.

Het huis sluit ik af met de huissleutel die aan een ring met de autosleutel zit. Bij terugkomst heb ik de sleutel(s) weer nodig.
Na uitstappen geef ik de autodeur een zet om te sluiten. Dan kan ik of direct weglopen en de Ab gebruiken of terug met de vinger naar de klink om te vergrendelen.
Waarschijnlijk kan men ook nog steeds het signaal opvangen en versterkt doorsturen om je auto je kunnen jatten.
Dus sleutel in een blikje bewaren ipv in mijn broekzak? Hopelijk is vanwege de leeftijd mijn auto minder in trek bij het gilde.
Ik heb in >10 jaar nog geen ab batterij vervangen bij de S2 die bijna 16 jaar was. Maar mijn collega heeft zijn kessy van zijn lease Golf uitgeschakeld omdat hij naar zijn zin te vaak uit "mijn" werkvoorraad de batterij moest wisselen.

Weinig voordeel...
Net zoals de elektrisch bedienbare achterklep en het panoramadak die op mijn S3 occasion zitten. Tja, andere S3's met minder opties waren duurder....

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan