Automatisch lichten weer uit werkt slecht

Tallguy

Forumguru
Ik heb een Yeti Elegance met het Vision pakket (Xenon, dagrijverlichting, meedraaiende koplampen enz)

Ik heb de schakelaar van de lichten op AUTO staan zodat de Xenon aangaat als het te donker wordt (denk ook aan tunnels).
Gisteren reed ik met standje AUTO over de A15, ging door een tunnel, de Xenonlampen gingen netjes aan, maar...toen ik de tunnel uitkwam bleven ze aan!
Het was iets na 18:00u, licht zat (moest zelfs m'n zonnebril op) en toch reageerde de sensor niet.
Ook na de schakelaar op standje OFF gezet te hebben (waardoor ik dwing dat alleen de dagrijlichten nog branden) en even 15min wachten, bleven de Xenon lampen aanspringen zodra ik de schakelaar weer op stand AUTO zette.
Pas na contact uit en aan leek de sensor zich weer te resetten.

Wie herkent die euvel? Ik ga de dealer ook nog even mailen...misschien is de sensor beter af te stellen?

PS: ruitenwissers gebruiken hielp niet.
 

Michel

Forumguru
Een suggestie:Zou het misschien kunnen dat je na het uitkomen van de tunnel voor langere tijd aldan niet ongemerkt 140 km/u of harder reed? Dan blijven de lampen in mijn Octavia ook langere tijd branden. Misschien rare samenloop van omstandigheden.
 

Tallguy

Forumguru
nee, ik heb een 1,2TSI en die gaat niet zo hard :) Ik had de cruisecontrol erop met 128km/h. Toen ik het 15min later opnieuw probeerde reed ik op de A16 richting Brienenoord en daar mag je maar 100. Ook toen wilde de auto per se de Xenon's aandoen :icon_smile_dead:

Ik heb trouwens nooit gemerkt dat mijn Xenon aangaat als ik >140km/h ga.
 

buramu

Nieuw lid
Bij mijn Audi kan ik via de boordcomputer instellen of standje AUTO de lampen snel of pas vrij laat inschakelt (als het al bijna helemaal donker is). Wellicht kan dit bij de nieuwe Skoda's ook?
 

FredV

Banned
Dit zegt de handleiding:
Wanneer de automatische rijverlichting ingeschakeld is, wordt het licht met de lichtsensor
in de houder van de achteruitkijkspiegel geregeld. Als de lichtintensiteit terugloopt
tot onder de ingestelde waarde, bijv. bij het overdag binnenrijden van een
tunnel, gaan automatisch het dimlicht en het stadslicht alsmede de kentekenplaatverlichting
branden. Als de lichtintensiteit weer is opgelopen tot boven de ingestelde
waarde, wordt de verlichting automatisch uitgeschakeld.
Snelwegverlichting
Als de automatische rijlichtregeling is ingeschakeld en de snelheid minimaal
10 seconden boven de 140 km/h ligt, wordt automatisch het stads- en dimlicht ingeschakeld.



Plak voor de lichtsensor geen sticker, om te voorkomen dat de werking wordt beïnvloed
of dat deze wordt uitgeschakeld

Aangezien je niet harder reed dan 140, zou dus de sensor in de achteruitkijkspeigel de boosdoener kunnen zijn.
En hij staat toevallig ook niet op touristisch licht ivm de automatische regeling rijverlichting?
Wat dat betreft staat er nog dit:
Als de snelheid minimaal 2 minuten lager is dan 65 km/uur, wordt de verlichting weer

uitgeschakeld.

Verlichting bij regen​
Als de ruitenwisserschakelaar langer dan 5 seconden in de stand langzaam wissen
staat, wordt automatisch het stads- en dimlicht ingeschakeld. De verlichting wordt
uitgeschakeld als de ruitenwisserschakelaar niet langer dan 4 minuten in de stand voor
langzaam of intervalwissen staat.
Wanneer u de ruitenwisser in de stand regensensor* voor langer dan 10 seconden of
in de stand voortdurend wissen (stand 2 of 3)​
bladzijde 77 voor langer dan 15
seconden inschakeld, wordt het stads- en dimlicht automatisch ingeschakeld. De
verlichting schakelt uit, wanneer voor langer dan 4 minuten de ruitenwisser in het

gebruik regensensor* of in het gebruik voordurend wissen niet ingeschakeld is.

Dat verklaart wellicht dat je licht langer blijft branden?
 

Tallguy

Forumguru
]Aangezien je niet harder reed dan 140, zou dus de sensor in de achteruitkijkspeigel de boosdoener kunnen zijn.
En hij staat toevallig ook niet op touristisch licht ivm de automatische regeling rijverlichting?

Toeristisch licht? Wat bedoel je hiermee?
 

Michel

Forumguru
nee, ik heb een 1,2TSI en die gaat niet zo hard :) ....

Ik heb trouwens nooit gemerkt dat mijn Xenon aangaat als ik >140km/h ga.

Was geen waardeoordeel van mijn kant, hoor :) Heb bij mijn auto wel gemerkt dat boven de 140 km/u de verlichting automatisch aangaat. Ja... ik kan soms de verleiding niet weerstaan om een tikkie harder te rijden. En ik me in eerste instantie maar afvragen waarom die verlichting opeens aanfloepte en het vertikte om weer uit te gaan. Vandaar mijn suggestie.

Zit er op de voorruit der hoogte van de sensor geen vuilligheid of zo?
 

FredV

Banned
Toeristisch licht? Wat bedoel je hiermee?
Blz 67 van de handleiding:
Aanpasbare koplamp (AFS)* inschakelen​
– Draai de schakelaar​
bladzijde 64, afb. 47 in stand .
Systeem AFS* wordt geactiveerd wanneer:

​
de lichtsensor het lage lichtintensiteit herkent,

​
achteruitversnelling niet ingeschakeld,

​
de uitrusting ’touristisch licht’ niet ingeschakeld is.

De lichtsensor schakelt bij lage lichtintensiteit de volledige buitenverlichting aan.

Blz 27 van de handleiding: instellen touristisch licht. In t informatiedisplay kies je light & Vision:
Verlichting en zicht​
Hier kunt u instellen hoe lang de verlichting bij de functie Coming/Leaving-Home aan
moet blijven. Verder kunt u hier de functies dagrijlicht, automatische achterruitwisser,
comfortknipperen en reismodus in- resp. uitschakelen.
Na het selecteren van het menu​
Factory setting (Instelling af fabriek) wordt de
fabrieksinstelling opnieuw ingesteld.
Na het selecteren van het menupunt
Reismodus kan u de modus ’Toeristisch licht ’
activeren/uitschakelen. Deze modus maakt het mogelijk, in landen met tegenovergesteld
verkeerssysteem, links/rechts, te rijden zonder het tegemoetkomende verkeer te

verblinden. Zie voor meer informatie
bladzijde 67, ’Touristisch licht’.
 

Michel

Forumguru
Hoi Kensei,

Heb n.a.v. jouw vraag vanochtend eens extra op het gedrag van lichtsensor in mijn Octi gelet.
Mijn auto staat 's nachts in een parkeergarage. Die is wel verlicht, maar dit is niet voldoende voor de lichtsensor om de verlichting uit te laten. Als ik op klaarlichte dag de garage binnenrijd gaat de verlichting bij wijze van spreken al aan als mijn auto met zijn voorwielen over de drempel van de Speedgate is gereden.
Vanochtend reed ik rond 6:30 uur weg. Het was buiten allang niet meer schemerig, slechts wat sluierbewolking. Maar gedurende de hele rit naar mijn opdrachtgever (+/-35 km, +/- 25 minuten reistijd) bleef de verlichting aan staan.

Naar alle waarschijnlijkheid blijft in mijn geval de verlichting langer branden, omdat de auto ruim 12 uur "in het donker" heeft gestaan. Volgens mij kent de sensor een soort geheugeneffect: hoe langer hij in het donker heeft gebivakkeerd, hoe langer hij er weer over doet dat hij zich "realiseert" dat het allang weer licht buiten is. Heb je voordat de rit van jou aanving de auto wellicht een tijd in een garage oid gestaan?

Groet,


Michel
 

Tallguy

Forumguru
nee, auto staat braaf buiten geparkeerd, dus ik snap er niks van. heb wel inmiddels mijn dealer gemailed. Vanochtend was het nl weer raak en dat om 07:45u, dus licht zat! Reed 125km/h over de A12, niks aan het handje en lampen gingen aan en gingen niet meer uit totdat ik contact uitdraaide.

Misschien is sensor beetje brak?
 

adjego

Actief lid
@ Michel,

De lichtsensor wordt gewoon uitgeschakeld nadat het contact uitgezet wordt. Er wordt niks bijgehouden hoe lang de auto wel of niet in het donker staat.

@ TS,

De lichtsensor is redelijk gevoelig ingesteld.
Ik merk dat bij mijn eigen auto ook (Seat Leon 2010).

De gevoeligheid is helaas alleen maar nog gevoeliger te zetten met Vag-Com.
Het enige wat je kan doen, is de schakelaar op standje '0' zetten zodat alleen je dagrijlichten branden.

Grts,

Ad
 

Erkens

Lid
nee, ik heb een 1,2TSI en die gaat niet zo hard
gaat prima merkte ik vanochtend (ik zag dat mijn dimlicht aan ging :tongue: )

Soms heb ik overigens ook last dat de lampen langer aanblijven dan nodig, vooral 's ochtends vroeg, wellicht speelt de tijd ook een rol hierin?
 

Michel

Forumguru
Offtopic: Volgens mij bestaat de lichtsensor uit een lichtgevoelige weerstand (LDR) of een fotodiode of een variant hierop. Het feit dat je middels het contact de lichtsensor uitschakelt, wil daarmee niet zeggen dat je daarmee ook de eigenschappen van het weerstandsmateriaal in de sensor reset. Dat ligt nu eenmaal vast in de samenstelling van het gebruikte materiaal (silicium/cadmiumsulfide).
Ik zal er mijn studieboeken van 20 jaar geleden weer eens op na moeten slaan, maar volgens mij heeft zo'n lichtgevoelige weerstand de eigenschap dat hij bij een langere periode van donkerte ook weer langer over doet alvorens zijn weerstandswaarde weer minder wordt. Dit is dan afhankelijk van de samenstelling en het type materiaal dat in de sensor wordt gebruikt.

Maar goed, hiermee is Kensei helaas nog niet geholpen bij het oplossen van het probleem met de lichtsensor in zijn Yeti.
 

Tallguy

Forumguru
Ik ga vanmiddag even langs bij de dealer. Deze gaf aan dat het misschien via de boordcomputer in te stellen is. We zullen het merken. Ik koppel wel terug als er iets te fixen valt.
 

Tallguy

Forumguru
Goed, ik ben bij de dealer geweest en heb meer info.

1. De lichtsensor zit NIET in de achteruitkijkspiegel. Die sensor is alleen voor het dimmen van de spiegel(s)
2. De lichtsensor zit in dezelfde behuizing als waar de regensensor zit, dus tegen de voorruit aan.
3. Er werd geen storing gevonden, maar ze gaan het wel melden bij PON en die meldt het weer bij de fabriek zodat er toestemming komt om de sensor te vervangen (dat hoopt men en heeft men ook het volste vertrouwen in dat die toestemming komt).

Het uitgaan van de Xenon na een poos erg hard gereden te hebben (bij mij 145km/h) gebeurde pas nadat ik 3min stil stond voor een stoplicht en daarvoor een km of 3 niet harder dan 60km/h gereden te hebben.
 

hemi24

Forumguru
Voor wat betreft de snelwegverlichting werkt het dus aardig volgens het boekje:​

Snelwegverlichting
Als de automatische rijlichtregeling* is ingeschakeld en de snelheid minimaal​
10 seconden boven de 140 km/uur ligt, wordt automatisch het stads- en dimlicht ingeschakeld.

Als de snelheid minimaal 2 minuten lager is dan 65 km/uur, wordt de verlichting weer
uitgeschakeld.​


Verlichting bij regen
Wanneer u de ruitenwisser in de stand regensensor* voor langer dan 10 seconden of
in de stand voortdurend wissen (stand 2 of 3) voor langer dan 15
seconden inschakeld, wordt het stads- en dimlicht automatisch ingeschakeld. De
verlichting schakelt uit, wanneer voor langer dan 4 minuten de ruitenwisser in het​
gebruik regensensor* of in het gebruik voordurend wissen niet ingeschakeld is.


Persoonlijk heb ik af en toe het idee dat de lichtinval ook een rol speelt en dan met name de invalshoek: zo kun je bij schemering zo nu en dan een hele poos zonder licht rijden, terwijl als je de auto 180° de andere kant op laat rijden de lampen spontaan aanfloepen...

Vanzelfsprekend zit er ook een overlappend gebied in geprogrammeerd wat ervoor zorgt dat het niet een kerstboom wordt met continue aan en uit knipperende lampen.
 

Michel

Forumguru
Dat over die lichtinval zou best weleens kunnen kloppen. Vanochtend reed ik de garage uit en binnen twee minuten ging de verlichting uit. Onderweg kom ik op de A10 altijd een klein viaduct tegen waar je onderdoor rijdt. De lampen floepten toen weer aan....... en bleven aan totdat ik mijn bestemming (ruim 30 km verder) had bereikt. En ik ben ruim onder de 140 km/u gebleven. Het was gewoon helder weer met redelijk veel zon, al scheen het zonlicht niet rechtstreeks op de voorruit/sensor.
Bij mijn auto reageert de lichtsensor dus ook niet altijd even consequent.

Ik meen wel dat men bij de laatste onderhoudsbeurt van mijn auto een modificatie heeft doorgevoerd op de lichtsensor, maar de exacte details weet ik daar niet van.
 

RogerS

Forumguru
Ik rij nu nog tot morgenochtend 11 uur een Peugeot 407 SW met automatische verlichting. Als de zon erg laag staat en toch licht is dan gaat bij mij de automatische verlichting ook aan. Eigenlijk alleen in de zomer is dit het geval in de ochtend (7.20 op de auto bij vliegveld MAA) en 's avonds (17:30 op dezelfde plek) . In de winter heb ik dit "probleem" niet. Ik zie het zelf niet als een probleem omdat bij laagstaande zon het toch verstandig is om de lichten aan te hebben zodat andere autorijders je dan goed, tegen de zon in, kunnen zien. Dus de hoek van lichtinval speelt wel degelijk een rol.

Geen Bug maar Feature.
 

wimv

Actief lid
@Kensei: Ik had vandaag precies hetzelfde. Reed bij een lekker zonnetje een viaduct onderdoor (niet echt donker), de koplampen gingen aan, maar daarna niet meer uit. Ook ik hou het FF in de gaten.
 

wimv

Actief lid
Dinsdag deed alles het weer gewoon perfect. Alles ging netjes aan en ook weer uit. Ik denk dat het inderdaad (deels) aan de lichtinval ligt. Er was wat minder felle zonneschijn. Anyway, ik kan er goed mee leven.
 
Bovenaan Onderaan