Automatisch licht aan > 150 km/uur ?

berzan

Nieuw lid
Het valt mij op dat als ik boven de 150 km/uur ga rijden en de lichtschakelaar op "auto" staat ingesteld dat de verlichting automatisch aan gaat. Is dat ook jullie opgevallen ? Is dus met klaarlichte dag en zonneschijn.

Kan dat automatische eventueel worden uitgeschakeld ? want het display van mijn navi wordt dan uiteraard ook donker en dat is overdag niet handig. Natuurlijk kan ik de lichtschakelaar op "o" zetten maar het lijkt me ergens een vinkje aan/uit ?

Het betreft een Superb 1.6 Greenline , feb. 2011

M.vr.gr. Bert
 

Rosinfield

† In Memoriam
zie je manual

Neem aan dat je het niet kunt uitschakelen, omdat het een veiligheidsmaatregel betreft
 

skodaboy

Forumguru
idd,het is een veiligheidsmaatregel..mijn 02 doet ook het licht 'aan' bij snelheden boven de 150km/u.
m'n lichtschakelaar staat altijd op 'auto',dus ik weet ook niet of hij het licht 'aan' doet als je de schakelaar op '0' zet (rij zelden zo hard)
of je het kunt uitzetten,weet ik ook niet zo van buiten.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij wordt de Amundsen+ niet donker boven de 140 (is het volgens mij). Er zit een sensor op de Amundsen die bepaald of het donker is of niet..
De Amundsen staat bij mij op auto dag / nacht
 

mikehotel

Actief lid
Het valt mij op dat als ik boven de 150 km/uur ga rijden en de lichtschakelaar op "auto" staat ingesteld dat de verlichting automatisch aan gaat. Is dat ook jullie opgevallen ? Is dus met klaarlichte dag en zonneschijn.


Het betreft een Superb 1.6 Greenline , feb. 2011

M.vr.gr. Bert

150?? Dat hoor je helemaal niet met zo'n "zie-mij-eens-lekker-politiek-correct-goed-voor-het-miljö-auto" te rijden! ;)
 
Het is inderdaad 140 en vaak bepaald de amundsen/columbus zelf of hij meeschakelt met de koplampen ofniet. Als het licht genoeg is iig niet!
 

MarcoO2

Forumguru
je kunt bij de columbus en naar ik aanneem ook bij de amundsen zelf kiezen of'tie qua dag- en nachtinstellingen mee moet doen met de auto-lichtstand, of dat je het zelf bepaald.
 
Automatische dag/nacht schakeling bij de columbus is volgens mij de combi van gekoppeld zijn aan de lichtschakelaar, maar heeft ook een eigen wil. Als ik overdag de lampen aanzet en het is behoorlijk licht, dan gaat de columbus niet mee..deze blijft dan in de dag stand, terwijl hij op automatisch staat. Ook als ik overdag boven de 140 kom, gaat de columbus niet mee! Volgens mij een beetje afhankelijk van hoe licht het is..
 

darkprojectx

Forumguru
van internet:

Autosnelweglicht​
Voor auto’s met licht sensor of handbediende schakelaar en Xenonplus,​
Dimlicht gaat automatisch aan, bij een snelheid hoger dan 140 km/h

VAG COM Longcode
[09 – Cent. Elect.]​
[Coding - 07] --> Long Coding Helper --> Selecteer submodule 2 [Rain/Light Sensor (RLS)
Selecteer Bit 0 om Highway Light te activeren of te deactiveren
 

Zwapp

Forumguru
Vond toevallig een draadje in het VAGCOM gedeelte, pagina 3, het is dus uit te schakelen via vagcom:

In/uitschakelen lampen automatisch aan boven de 140

* Byte 00: Rain Sensor Correction (Infrared Transperency at 880nm)
* Byte 01: Light Sensor Correction (Transperency)
* Byte 02: Options
o +1 = Highway Light
o +2 = Rain Light
o +4 = Rain Closing


* Example
o Coding is "00217165" (dec) = "03504D" (hex)
o Byte 00 = 4D (hex) = 77 (dec) = Rain Sensor Correction value is 77%
o Byte 01 = 50 (hex) = 80 (dec) = Light Sensor Correction value is 80%
o Byte 02 = 03 (hex) = 03 (dec) = 01+02 = Options 01 (Highway Light) and 02 (Rain Light) set
 

RobPG

Lid
Ja, alleen jammer dat je de snelheden niet aan kan passen. Het aangaan > 140 km/h is niet zo'n punt, maar dat-ie pas weer uitgaat bij <65 km/h voor ten minste 2 minuten wel. Betekent dus in de praktijk dat tot je weer in stadsverkeer zit met je dimlichten rijdt ipv DRL. Erg onlogisch.
 

tammagotchie

Nieuw lid
Even iets heel geks.....

Maar als mijn lampen aan gaan gaat mijn interieur ook op lichten en mijn radio word lichter...

Is dat met een amundsun anders?

dat zal toch wel in te stellen zijn?
 

berzan

Nieuw lid
Allemaal bedankt voor de reacties. Toch voortaan maar eerst mijn handleiding lezen ..... Ik heb overigens een Pioneer Navi erin met automatische dag/nacht schakeling , die gaat gewoon mee met de verlichting. Verder niet in te stellen. Dat overdag bij hard rijden de verlichting aangaat is geen probleem maar dat de navi op donker gaat is lastiger. Maar goed , is mee te leven. Overigens na 50.000 km nog steeds super tevreden over de auto. Net terug uit Frankfurt , een rustig stuk autobahn voor de boeg, als je dan ziet met welk gemak (en stilte) de 180 km/uur wordt aangetikt : echt goed. Daarna is de fut er wel uit maar ik vind het ruim voldoende.
 

Antera

Donateur
staat inderdaad in vagcom maar dit is inderdaad veiligheid en dat 80% zonder licht rijd overdag is omdat tegenwoordig de lichtsensor het overneemt. Daarintegen ben ik een voorstander altijd met licht aan te rijden ook overdag onder alle weersomstandigheden.
 

Canon-Eye

Forumguru
voorstander altijd met licht aan te rijden ook overdag onder alle weersomstandigheden
:super: Zéér mee eens! (geldt ook bij alle snelheden)

Dat heb ik dan ook ruim 45 jaar gedaan - beviel me prima: goed zichtbaar voor tegenliggers, die daardoor nog wel eens een inhaalmanoevre afbraken. Daarom heeft dat "automatisch lichten inschakelen" op basis van een sensor mij nooit kunnen bekoren.

De huidige DRL neemt die functie overigens prima over, ook onder zwaarbewolkte omstandigheden. Daarom, alsook vanwege tunnels e.d., wil ik er echter ook de achterlichten bij aanhebben. Jammer genoeg schijnt dit dan weer niet te kunnen zonder dat ook de parkeerlichtjes ("stadslichten") voor mee aangaan. Nou ja, dat zal dan wel...
 
Bovenaan Onderaan