Automaat wordt duurder

Tallguy

Forumguru
De automaat op de Citigo wordt €700 duurder per 1-1-2013. Ding is net op de markt en dan nu al de prijs van met €700 verhogen is :icon_smile_dead:
 
Ligt dat niet aan het feit dat de regels m.b.t. uitstoot veranderen, en daarom de BPM stijgt?
(Ik weet het, dit is een beetje een reactie met een klok en een klepel)
 

Tallguy

Forumguru
Het schijnt dat Skoda zelf die prijs omhoog gaat gooien en dat het niets te doen heeft met emissienormen. En ook al zou dat wel zo zijn dan is 700eur nog een hele klap geld op het geheel en niet in verhouding.
 
Ik vond sowieso de automaat nogal duur, daarom heb ik er niet voor gekozen.. Achteraf geen spijt van.

Laatst reed ik in een Citroën DS5 met een gerobotiseerde handbak en die auto was onvoorstelbaar vervelend. Vreemde schakelmomenten, weigeren terug te schakelen: kom je van een rotonde af in de 4! Dan kun je gas geven was je wilt, maar vooruit kom je niet meer. Op de snelweg: vanaf 150-160 km/u staat de auto in z'n 6. Zelfs als je volgas geeft, dus je komt nooit aan de topsnelheid. Ik vond het maar niks :crazy:
 

van_der_P

Senior Member
Dan is de DSG ook geen automaat. Want de DSG is ook een gerobotiseerde handbak. Doordat die twee koppelingen (en de nodige electronica) heeft merk je die vertraging niet. En schakelt daardoor pijlsnel.
 

Chatslet

Forumguru
Gerobotiseerde handbak? Hoe moet ik dat zien? heb je dan gewoon een handgeschakelde auto die je door een knopje om te zetten op automatisch kunt zetten?
 

Fabia

† In Memoriam
Nee hoor, je hebt gewoon een pook die je in D,R,N en P kan zetten alleen de techniek erachter is ander. Je merkt heel duidelijk dat de bak eerst moet nadenken en dan pas schakelt. Mijn automaat is een echte automaat en die schakelt vloeiend. Maar de bediening is dus helzelfde.
 
Een gerobotiseerde versnellingsbak is technisch gezien eigenlijk gelijk aan een handbak. Het enige verschil is dat jij nu niet op de koppeling hoeft te duwen en de pook hoeft te bewegen, maar dat door een computer wordt gedaan.
 

Sparkie

Forumguru
Dat houd ook in dat je gevoel moet ontwikkelen wanneer de versnellingsbak over wil gaan schakelen. Om het soepel te laten verlopen moet je dan je voet van het gas halen (op dezelfde manier als bij een handbak). Ik heb ermee proefgereden in een Citroen C4 Picasso (waar het een EB6V heet) en vond het vreselijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] voet moet liften. Dit kan toch elektronisch gedaan worden?
Als je het geheel aan de automaat overlaat, zal dat ook zeker electronisch gebeuren.
Maar bij de meeste - zo niet alle - automaten kun je het moment van opschakelen wel beïnvloeden door de voet ietsje te liften.
Een soort omgekeerde kick-down, als het ware.
 
Ik heb alleen ervaring met de automaat van een DS5, maar als je je voet op het gas houdt voel je een behoorlijke schok door de auto..
 

Sparkie

Forumguru
Je hoeft niet te liften, maar het maakt het schakelmoment een heel stuk comfortabeler.
Je kan gewoon doorgassen, maar als je niet met je kop door de voorruit en daarna dwars door de hoofsteun wilt rossen zou ik je dat niet aanraden.
 
:worshippy: Ik moest smakelijk lachen om je reactie Sparkie.

Er zijn hier een aantal Citigo Automaat-rijders. Wat vinden jullie van de versnellingsbak?
 

bert44

Senior Member
Ik heb er mee proefgereden en vind hem wel ok
Hij is gelukkig beter als de smart42 en als je er dan vanuit gaat dat hij helemaal computergestuurd is en dus te updaten als er veel klachten komen :super:
Dus als hij niet helemaal naar wens schakelt gewoon zeuren totdat er een update is, werkt bij de smart netzo :winkie:
Als je veel in de stad rijdt is schakelen geen optie dus vind het wel goed zo :worshippy:
 

bert44

Senior Member
Omdat het in de stad zo vaak moet gebeuren ivm stoplichten en kruispunten ed :rolleyes:
en de aandacht die dat nodig heeft kan ik beter gebruiken
zoals bijv in de zomer met al die meisjes op de fiets :tongue:
 
Bovenaan Onderaan