Automaat citigo ervaringen gevraagd

Een paar weken geleden heeft t Parlement...lees mn vrouw....een Citigo automaat uit 2017 gekocht bij de Skoda dealer. Ze heeft daar met dochter een proefrit gemaakt en daarbij viel toen niets op qua rijgedrag etc. Nou bleek de proefrit later filerijden en een stukje stad dus dat gaf geen goed beeld bleek later. Nu...een week of 2 later en wat meer door de Tholense polders en Hellevoetsluis gaf mn vrouw te kennen dat de automaat een soort van inhield bij t doorschakelen. Ook als je denkt ik geef ff gas bij om snel ergens voor te schieten zakt ie eerst in voordat ie snelheid neemt. Natuurlijk aangekaart bij de dealer en deze gaf iig aan om er naar te laten kijken en indien nodig bij een andere dealer in de buurt (3 mnd wachttijd????). Vanuit mn werk rij ik grotere autos met automaat en die lopen vloeiend over en reageren feilloos als ik t pedaal intrap. Ik heb er ff in gereden en nu charcheer ik......maar als ik optrek dan lijkt t alsof je eerst met je hoofd naar voren gaat en dan naar achteren. Ik merk wel dat als ik op t schakelmoment mn gas ietsie loslaat dat ie wat vloeiender lijkt te gaan. Dus.....wie heeft ook een Citigo met automaat en kan mij vertellen over de ervaringen? Thnx...Edwin
 

Japanese Power

Donateur
De automaat (zoals ze hem noemen) is eigenlijk geen automaat maar een gerobotiseerde handbak. En daar hoort dit gedrag inderdaad bij. Is net zoals bv. bij Toyota met de MMT-bakken. Ze schakelen voor je maar ze houden wel even het gas in bij het schakelen. Heel vervelend rijden.
 
Bedankt voor de snelle reacties. Is dit software matig aan te passen of heeft deze robotbak niks met software te maken. Als dit t gedrag is dan bespaar ik mijzelf de rit om t na te laten kijken. Ik ga nog wel ad bel bij de verkoper. Raar dat ie geen duidelijk antwoord kan geven terwijl ik precies hetzelfde vertelde als op dit forum.
 

JeSko

Forumguru
Dat is echt gewoon het gedrag van zulke gerobotiseerde bakken, ik dacht niet dat daar veel aan aan te passen valt, zowel softwarematig als hardwarematig niet. Dit is ook een motorisatie die ze hier althans links laten liggen, net door de matige schakel eigenschappen, de bak zelf heet officiële ASG en heeft ook geen kruip functie zoals een echte automaat, en dat is net wat automaat rijden handig maakt, de ASG bak moet je echt duwen qua gas geven en dan schokt die plots weg.
 
Laatst bewerkt:

gerardhein

Actief lid
Ik heb ook zo’n “automaat” gehad. Inderdaad een robot schakelbak. Wettelijk gezien ook geen automaat. Tenminste wanneer je net als in de C1 kan schakelen. Deze heeft wel een lerend vermogen, dus is de software mogelijk ook aan te passen en mogelijk ook te resetten naar fabrieksinstellingen.
Ik vond het wel fijn rijden destijds. Al is het niet te vergelijken met de automaat van de Citigo-e
 

hemi24

Forumguru
Een elektromotor met één enkele overbrenging, zou ik geen automaat noemen, maar dat terzijde.

:arghh:
 

Captain Hook

Forumguru
Oké, da's in ieder geval duidelijk.
De Citigo EV heeft GEEN automaat. D'r zit eenvoudig gezegd een stroompedaal in en een elektromotor die daarop reageert. Met een vaste overbrengingsverhouding. Van 0 --> max toerental = van 0 --> max snelheid. Simpel. Er wordt niks geschakeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan