Autogids test de 1.6 tdi

flip

Lid
gisteren mijn nieuwe 1.6 tdi afgehaald - meteen onder de indruk van de trekkracht - toch al enkele malen gesmoord - zien wat het wordt morgen, als ik er wat autostrade mee doe - al bij al heel tevreden over de eerste indruk: stil, goed afgewerkt, netjes afgeleverd, staat potig op zijn wielen - zoon heeft wat ervaring met concurrenten op zijn werk, en zegt dat deze O2 aardig zijn mannetje zou staan op de bedrijfsparking - eerste indruk altijd heel belangrijk, toch?
 

joergarms

Senior Member
Ik heb afgelopen vrijdag mijn Octavia met deze 1.6 Diesel opgehaald..
De eerste km's had ik er best de balen van dit blok...

Maar goed zaterdag direct de duitse snelweg op gegaan en ff 600 km gedraaid.. Ook een aantal bergweggetjes genomen van 11% stijging..

De motor begint steeds mooier te lopen en steeds meer te bevallen..
Op dit moment staat er iets meerd an 1000km op de klok en loopt kom ik in de stad lekker mee..

Op de snelweg in de 4de versnelling tot de 140-150 gaat het aardig..
Alleen vanaf dat moment wordt het drama..

Tot de 190 lijkt dat uren te duren haha..
Maar goed.. ff afwachten en kijken wat de motor gaat doen na een paar extra's km's

Al met al een redelijke motor voor een 1.6

Is dat het nieuwe inrijden??
Hoe vernieuwd de techniek ook is, elke motor zal je met enig beleid moeten inrijden. Gelijk al planken lijkt me niet de juiste manier, dat gaat later mogelijk problemen geven; olieverbruik, slechte prestaties.
Het is maar een tip, maar ik zou zeggen, rij de eerste 4 a 5000 wat rustiger, dan heb je er later meer plezier van.
 

VEEJAY

Forumguru
Daar zijn meningen over verdeeld, sommige zeggen dat je juist goed moet planken in het begin. Had er ooit een discussie over gevolgd op internet. Waar men het wel over eens is is dat je de auto eerst heel goed warm moet rijden voordat je hem heftig gaat 'inrijden'.
 

Vacaro

Senior Member
Wagen die je inrijdt moet je inderdaad eerst goed warm rijden, en dan veel variabele snelheid doen. Niet ineens 500km tegen 120km/h maar veel van snelheid veranderen en ook optrekken maar niet plankgas. zo krijgt men een soepelere motor dan wanneer men altijd konstante snelheden aanhoudt. En ook een rustigere vrijloop tov een motor die vanaf de eerste km al zwaar aan de bak moet. Zo heb ik ze ook altijd ingereden en heb nooit een noemenswaardig volieverbruik gehad en rij toch ook al van 1992 op diesel met een jaargemiddelde van +/-30000km.
 

flip

Lid
Voor de volledigheid even bijvermelden dat de Autogids nu ook de Golf Bluemotion testte, en raar-maar-waar nu wèl te spreken was over de motor, die zelfs in deze versie meetbaar sneller en vlotter leek te rijden dan bij de Audi. Het feit dat je zonder zelfkastijding heel zuinig en vlot kon rijden maakte bij de journalist een heel positieve indruk.
 

flip

Lid
Mijn O heeft er nu trouwens 500 km op zitten. De eerste indruk wordt bevestigd: het is een heel fijne auto om mee te rijden! Hij is verbazend stil, je kan er heel lekker mee cruisen, en toch blijkt hij verrassend weg te kunnen schieten (alles is relatief, OK!) alsof het helemaal geen inspanning vraagt van de motor. Mijn verbruik is voorlopig 5.87 l/100 km, vlotjes mee in het verkeer (veel start-stop) met airco (wat een genot, leve de gesloten ruiten!) aan. Cruise-control valt heel goed mee als het verkeer niet te druk is. Geen piepje, geen rammeltje, alleen de doffe dreun af en toe van de banden. De auto is wel duidelijk smaller dan mijn vorige (Passat), maar de koffer is dan weer hoger. Je herkent me aan mijn héél brede glimlach achter het stuur...
 

MGouma

Nieuw lid
Is dat het nieuwe inrijden??
Hoe vernieuwd de techniek ook is, elke motor zal je met enig beleid moeten inrijden. Gelijk al planken lijkt me niet de juiste manier, dat gaat later mogelijk problemen geven; olieverbruik, slechte prestaties.
Het is maar een tip, maar ik zou zeggen, rij de eerste 4 a 5000 wat rustiger, dan heb je er later meer plezier van.


Ga me aub nix vertellen hoe ik een motor moet behandelen..
Weet je wat er gebeurt als jouw auto van de band af komt rollen.

Die staat meteen volop te janken op een testbank...

Ik rij elke motor netjes warm en laat mijn motor even nadraaien zodat de turbo weer kan afkoelen en netjes kan krimpen als die lekker rood is geweest...

Elke goeie dealer zal je ook vertellen dat je tegenwoordig zo moet rijden als je dat met elke auto doet..
Ik heb de motor dan gewoon direct in verschillende omstandigheden gebracht.. Normaal rijden op de duiste autobahn, maar ook meteen het pedaal naar de bodem toen de OLIE op de juiste temp was... Dus niet je koelwater temp... want dan is je olie echt niet warm...

Ook meteen 11% stijging en daling en nu naar 7200 km heeft de motor amper een halve liter olie verbruikt.... Motor is nu echt ingereden en heeft nu een leuke koppel en vermogens kromme..

Ik mis alleen bovenin wat op de snelweg.. Dus de software aanpassing moet er maar een keer van komen...

Om ff terug te komen op het inrijden.. Ook mijn race motor wordt niet ingereden.. Als die klaar is netjes warm draaien en kijken of er geen lekkages zijn en vervolgens de testbank op voor een complete afstelling a 2 dagen.... :regels:
 

MGouma

Nieuw lid
Mijn O heeft er nu trouwens 500 km op zitten. De eerste indruk wordt bevestigd: het is een heel fijne auto om mee te rijden! Hij is verbazend stil, je kan er heel lekker mee cruisen, en toch blijkt hij verrassend weg te kunnen schieten (alles is relatief, OK!) alsof het helemaal geen inspanning vraagt van de motor. Mijn verbruik is voorlopig 5.87 l/100 km, vlotjes mee in het verkeer (veel start-stop) met airco (wat een genot, leve de gesloten ruiten!) aan. Cruise-control valt heel goed mee als het verkeer niet te druk is. Geen piepje, geen rammeltje, alleen de doffe dreun af en toe van de banden. De auto is wel duidelijk smaller dan mijn vorige (Passat), maar de koffer is dan weer hoger. Je herkent me aan mijn héél brede glimlach achter het stuur...


Dit verhaal herken ik ook wel hoor..
Alleen qua rammeltje, toevallig de radio eens goed opengedraaid en dat je dan het kapje van de luidspreker in de passasiersdeur hoort trillen / bewegen? heel irri hahaha
 

flip

Lid
Nu (al of nog maar) een goeie 2000km. Ik blijf onder de indruk van de bedrieglijke rust waarmee de auto kan accelereren. Laatste tankbeurt 5.09l/100km. Mijn glimlach wordt alleen breder. Nu begin ik af en toe wat meer op dat rechter pedaal te duwen (Mijn glimlach wordt er alleen breder door!). Zien wat het verbruik nu doet.
In elk geval lijkt die schakelindicator toch wat overijverig. Als je motor amper 1100 toeren draait, heeft hij het mijns inziens toch niet gemakkelijk...
 

MGouma

Nieuw lid
Nu (al of nog maar) een goeie 2000km. Ik blijf onder de indruk van de bedrieglijke rust waarmee de auto kan accelereren. Laatste tankbeurt 5.09l/100km. Mijn glimlach wordt alleen breder. Nu begin ik af en toe wat meer op dat rechter pedaal te duwen (Mijn glimlach wordt er alleen breder door!). Zien wat het verbruik nu doet.
In elk geval lijkt die schakelindicator toch wat overijverig. Als je motor amper 1100 toeren draait, heeft hij het mijns inziens toch niet gemakkelijk...


dat valt me af en toe ook op..
50 in de 5 is niet wat :D
mijn verbruik ligt over het algemeen wel wat hoger, nou gebruik ik dat rechterpedaal ook goed.. En toch valt het me dan mee...
 

flip

Lid
Vandaag eens de test gedaan: aan een onredelijk laag toerental en constante snelheid blijkt het momentaan verbruik inderdaad lager. Is dat de truuk om lage CO-waarden en -verbruik te noteren bij de officiële tests? En hoe zit dat dan met de soms toch extreme belasting en slechte smering van de onderdelen bij lage toeren? Las ik vorig jaar niet dat met dat 'nieuwe rijden' de ANWB vorig jaar véél meer oproepen kreeg van Noorderburen annex sleurhut die hun auto zo naar de verdoemenis reden?
 
Bovenaan Onderaan