Autobild: Skoda vs Kia

sitechris

Donateur
Markenvergleich Kia gegen Skoda - Bilder - autobild.de

Een aantal Skoda's vs vergelijkbare Kia's: and the winner is?.......

Kia Picanto - Skoda Citigo 0-1
Kia Rio - Skoda Fabia 1-1
Kia C'eed - Skoda Octavia 2-1
Kia Venga - Skoda Roomster 2-2
Kia Sportage - Skoda Yeti 2-3
Kia Optima - Skoda Superb 2-4

Conclusie, uiteindelijk wint Skoda met 2-4. Alleen de Fabia en Octavia verliezen hun test. Waarbij aangetekend moet worden dat de Octavia de betere auto was, maar op basis van prijs toch niet won.
 
Tussen de sportage en yeti kan ik bevestigen.
Hebben de twee uitgebreid getest kort na elkaar en de sportage voelt als een tank aan na de yeti.
 

EdK

Forumguru
Jammer dat de Roomster niet zoveel mensen hun hart kan overwinnen..!

Tsja dat zal niet veranderen ook ben ik bang voor !
Maar als oud RR rijder ben ik het volledig met je eens...........prachtig wagentje en multi functioneel en kind vriendelijk !
 
rij nu 2 1/2 jaar in een kia sportage 4x4 en heb zoals elders al geschreven nu een yeti ambition arctic besteld. het is in ruim 40 jaar autorijden de eerste echte miskoop. je loopt leeg op die auto, nu bijna 7 jaar oud. het laatste jaar ruim 4 duizend euro aan verspijkerd, nieuwe riemen bij 60 000 km omdat de auto toen 6 jaar oud was, nieuwe aircopomp met alles eromheen, 4 nieuwe banden en nieuwe schijven en blokken op de voorremmen en gruwelijk dure onderhoudsbeurten. daarnaast een benzineverbruik van 1 op 6 in de stad en 1 op 9 op de grote weg oftewel daar ging mijn berekende voordeel t.o.v. mijn nissan patrol diesel 5-deurs van 10 jaar oud die gemiddeld 1 op 10.5 reed maar wel 2200 kg woog. had ik die maar nooit weggedaan. de yeti gaat het bij mij dus duidelijk winnen van de kia.
 

sitechris

Donateur
Vorige model Sportage was ook geen toppertje, huidige model schijnt wel wat beter te zijn. En de Yeti is natuurlijk top. Maar ja....als je leest over de problemen met de tsi motoren, zijn er ook veel VAG rijders die spijt hebben/gaan krijgen van hun aanschaf. Dus je kunt het altijd slecht treffen.
 

IBV

Senior Member
@haco26:
Heb 13 jaar Kia gereden en geen moment spijt gehad. Heerlijke auto's. De eerste 7 jaren twee Kia Carnivals 2.9 diesel die met een gewicht van 2 ton gewoon 1:13 deden, waarbij ik me echt niet ingehouden heb. Met een caravan van 1400 kilo met 110 km/u de Appenijnen over kostte wel 1:6 maar da's logisch. Daarna een Sportage 2.0 2wd op gas met 1:9 en op benzine 1:13. De laatste een Sportage 2.0 4WD op gas 1:7,5 en benzine 1:10,5.

Perfecte auto's, perfecte dealer, perfecte garantie (als er al eens iets was). Was de Sportage sneller leverbaar geweest dan was er weer een gekomen i.p.v. de Superb, waar ik overigens ook zeer over te spreken ben hoor!
 

Rallye

Forumguru
Je kunt wel altijd kijken naar de vergelijkbaarheid. Zo zou ik de Octavia 2.0TDI niet vergelijken met een 1.6 Ceed, hoewel de 1.6 in de Ceed wel 128 pk heeft. Ik zou twee qua prijs vergelijkbare auto's nemen (dus waarschijnlijk een 1.6 Octi) en de eigenschappen van die auto's vergelijken. Op deze manier maak je het wel heel makkelijk om de Octavia het op prijs te laten verliezen, in plaats van op eigenschappen. Terwijl niemand de beide auto's die hier getest zijn beide in zijn afweging betrekt. Tenminste, zo denk ik: wat kan/wil ik betalen en welke auto bevalt mij bij die prijs, give or take 1000 euro, het best.
 
@ IBV en Sitechris,
ik heb tot de aanschaf van de kia altijd grijskenteken diesel gereden. door de versobering van de regeling en het niet hebben van een inschrijving kamer van koophandel, gign de wegenbelasting van 395 euro naar 1600 euro per jaar. dat werd de laatste jaren ong. 100 euro per jaar meer. toen ben ik gaan rekenen en heb verbruikcijfers opgevraagd. kia nederland gaf aan dat 1 op 13,5 op de weg en 1 op 10 in de stad voor de benzine uitvoering makkelijk haalbaar zou zijn. de hogere brandstofprijs, de lagere wegenbelasting en het lagere verbruik en de lagere allriskverzekeringspremie voor beide auto's nast elkaar gezet gaf aan dat de kia aanmerkelijk lagere jaarlasten zou betekenen. dus keuze snel gemaakt. het verbruik heb ik boven al aangegeven, is zonder aanhanger en geen duitse autobahn snelheden. ben vele malen bij de dealer geweest maar die zeggen dat dit normaal verbruik is en dat het niet zuiniger kan. ook de vaste onderhoudskosten van kia zijn vele malen hoger als bij nissan. kleine en grote beurt ong. tweederde duurder. had nog nooit bij 60000km al nieuwe riemen nodig en nieuwe schijven en blokken voor had ik zelfs nog nooit bij 100000km. vandaar dus de yeti.
 

laagvlieger

Forumguru
Als je de test leest, dan lees je dus dat de Fabia - net als de Octavia - de eigenlijke favoriet is en dat de Kia Rio 'wint' vanwege de gunstigere prijs (1690 € goedkoper), en dan zeker de 7 jaar garantie. Rijeigenschappen (motor & wegligging) en kofferruimte blijven in het voordeel van de Skoda. Daarnaast blijft de Fabia mijn favoriet. Leuk om te weten dat zelfs een model uit 2007 van Skoda het goed doet tegen de allernieuwste van Kia.

Het is wel zo dat Kia aan een ongelooflijke opmars bezig is. Ze hebben het design al voor elkaar. Kijk eens naar Kia van 10 jaar terug ... (kijk ook eens naar Skoda's van 20 jaar terug)
 

Skoody Boo

Actief lid
en ik heb het idee dat een Fabia met het vermogen van de 63 kw maar met het prijskaartje van de 77 kw vergelijken, waarmee het "nadeel" dus wegvalt....
 
E

Ex-lid 2926

Ik ben stapelgek op mijn Octavia TDI, maar zou ik voor een benzineauto gaan en ik moest kiezen tussen een Fabia of Rio of een Octavia of C'eed dan werd het wel de Kia.
Ik heb nu al zoveel gelezen over problemen met de TSI motoren dat ik ondanks de mindere prestaties kies voor een turboloze motor van aziatisch fabrikaat.
En 5 jaar extra garantie zou voor mij als privérijder ook een belangrijk aankoopargument zijn. En qua design zijn de nieuwe Kia's in mijn ogen helemaal bij de tijd.
Ik neem aan dat VAG er alles aan doet om de betrouwbaarheid van de TSI's op een hoog niveau te brengen, want veel klachten over de kwaliteit doen uiteindelijk de verkopen geen goed. Renault weet nauwelijks nog een Laguna te slijten omdat het vorige type van een belabberde kwaliteit was.
 

jalex_h

Forumguru
Ik heb nu al zoveel gelezen over problemen met de TSI motoren dat ik ondanks de mindere prestaties kies voor een turboloze motor van aziatisch fabrikaat.

Als Kia/Hyundai net zo veel motoren zouden verkopen als het VAG-concern doet, zou je ongetwijfeld ook meer klachten over de motoren van Kia/Hyundai op internet vinden.....

Daarbij, van alle TSI-motoren is er eigenlijk maar één waar structureel klachten over zijn en dat is de 1.4 met zowel de turbo als de compressor. Begin maar eens in google te typen "tsi 1." Het eerste wat dan (bij mij althans) aangevuld wordt, is "tsi 1.4 problemen". Deze variant wordt door Skoda alleen toegepast in de Fabia RS.

Voor wat betreft de garantie kan ik je echter geen ongelijk geven, dat is gewooon een sterk punt, zeker voor particulieren.
 

Volvo940

Nieuw lid
Als 'verse' Skoda fan vind ik wel dat Kia een véééél frisser, dynamischer design heeft ivm Skoda. En mensen kopen (meestal) in de eerste plaats een wagen die de buren mooi vinden...

(mij kan het geen bal schelen)
 
Als Kia/Hyundai net zo veel motoren zouden verkopen als het VAG-concern doet, zou je ongetwijfeld ook meer klachten over de motoren van Kia/Hyundai op internet vinden.....


Ik denk het echt niet, Hyundai heeft technisch een enorm hoge standaard qua betrouwbaarheid.

Hyundai/ Kia verkoopt wereldwijd ongeveer de helft van de aantallen die VAG nu verkoopt. Maar over kwaliteitsproblemen met Hyundai/kia motoren lees je bar weinig, en over de TSI vag motoren staat het internet helemaal vol. Vag heeft een kwaliteitsprobleem (gehad?) en blijkbaar hebben ze dat niet snel kunnen oplossen.
Ik heb net een fabia 2 aangeschaft en ben met een boog om de tsi motoren heen gelopen omdat ik het risico niet durf te lopen, mede door de onduidelijke communicatie door VAG op dit gebied.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, het is dat het zo super rijdt!
Ook weer niet overdrijven hoor. Deel dat aantal waarover je leest maar eens door het totaal aantal verkochte auto's.
Ik heb met mijn vorige auto (Yeti 1. 2 tsi) een ratelende distributie ketting gehad (garantie) en het bougiekabel probleem. Beide spelen nu niet meer. Heb nog wel andere merken overwogen en proefgereden, maar die tsi, zeker met dsg, rijdt gewoon veel te lekker en het risico is acceptabel
 
Ik denk ook wel dat je grotendeels gelijk hebt, maar doordat VAG niet duidelijk communiceert over wat er precies aan de hand is (was?) blijft er onduidelijkheid bestaan en dat vind je direct terug op het internet.
 
Bovenaan Onderaan