Auto wassen: wasstraat, wasbox, of met het handje

mister9

Actief lid
Hoi,

Hoe kan ik het beste mijn hagel-nieuwe O2 wassen. Wij hebben hier een wasstraat die geen gebruik maakt van borstels maar van lappen. Is dat helemaal ok. Of is zo'n wasbox het beste waar je zelf kan boenen en spuiten, of toch gewoon met een spons en emmer aan de gang?

De meningen lopen nogal uiteen hierover. Wat is jullie mening om de auto zo lang mogelijk mooi (krasvrij) te houden?
 

MarcoO2

Forumguru
Ah, ik voorzien weer een eindeloze discussie...

In ieder geval: ik heb nog nooit één van mijn auto's, privé of lease, met de hand gewassen. Ik ga altijd naar de wasstraat, liefst met voorspuitmogelijkheid en lappen, maar als dat niet lukt net zo makkelijk door de borstels.
 

___JC___

Forumguru
Ik rij tegenwoordig in Leiden door de wasstraat, H2O geloof ik. Erg goed. Geen strepen en je velgen mooi schoon. Daar ga je (zeker met dit weer) niet tegenop kunnen met je handwas.
 
Ik ben zeker positief over wasstraten, maar dan moet je wel goed zoeken om er een goeie tussen te vinden. Er kan ook veel misgaan door slecht onderhoud.
De nieuwste in jouw buurt misschien ? Hier zijn er twee hele grote in de buurt, beide nog minder dan een jaar oud en die doen echt perfect hun werk. Veel voorspoelen en water gebruiken, zodat de borstels schoon blijven.
Met de hand wassen kan alleen maar beter zijn als je daar ook heel goed en nauwkeurig in bent. Ook bij een handwas kun je flinke krassen maken, die dan ook nog eens niet mooi regelmatig zijn. Bij de wasstraat kun je lichte krassen krijgen na vele bezoeken, maar die kun je ook bijna altijd wel met een goede (jaarlijkse) polijst beurt weer wegkrijgen.

Greetz,
Marciemarc
 

Fabia

† In Memoriam
Altijd met het handje. We hebben in Krimpen nieuwe wasboxen waar je goed met de hand je auto kan wassen. Mij zien ze niet in de wasstraat. Die pakt trouwens ook niet altijd alles mee.
 

Eduardo

Forumguru
Een test vd ANWB van wasstraten een paar jaar geleden gaf duidelijkheid:
Regelmatig onderhoud aan de wasstraat is belangrijk, dus geen smerige borstels/lappen.
Dus niet vlak na die Landrover gaan die de hele middag in het terrein is wezen ploegen... :-)

Lappen is veel beter dan borstel.
Maken microscopisch gezien veel minder krassen en allemaal 1 kant op.
Met de hand wassen maakt meer microscopische krassen en willekeurige kant op, waardoor op den duur eerder zichtbaar.
Met de hand wassen is veel slechter voor het milieu, omdat wasstraten altijd met gerecycled water werken.
 

bobby45

Actief lid
Uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek door de Technische Universiteit München
Men denkt nog steeds dat het wassen van de auto met de hand beter voor de lak is dan
machinaal wassen. Ook zou de auto dan schoner worden. De Technische Universiteit
München heeft een aantal jaren onderzoek gedaan naar de gevolgen van hand- en
machinaal wassen voor de autolak.
Wie zijn auto met de hand wast, legt de basis voor roest!
Met het blote oog is het niet te zien, onder een microscoop wel.Wanneer de auto met de
hand gewassen wordt, verandert de mooie gladde lak snel in een klein kraterlandschap.
Door het vuil, en dan met name zeer fijn zand, ontstaan makkelijk krassen in de lak.
In afbeelding 1 en 2 ziet u een sterke microscopische vergroting van autolak die regelmatig
met de hand gewassen is. De auto was steeds erg vuil en er is weinig water gebruikt tijdens
het wassen.
Lak van een auto die met de hand gewassen is, gezien door een microscoop.
Afbeelding 1 Afbeelding 2
Hoe vaker u de auto met de hand wast, hoe meer krasjes in de lak ontstaan. Alleen met een
heel goede wax, die de krasjes opvult, kunt u de lak weer laten glanzen.
Wanneer een auto machinaal gewassen wordt, komen deze problemen niet voor. Zelfs na 25
wasbeurten in de wasstraat, zijn onder een microscoop geen diepe krassen in de lak
zichtbaar.
Het grote gevaar bij het wassen van de auto met de hand, schuilt in eerste instantie in het
gebruik van ondeugdelijke reinigingsproducten. In een spons blijven al gauw zandkorreltjes
hangen. In afbeelding 3 ziet u een micro-opname van een nieuwe spons. Afbeelding 4 laat
een gebruikte spons zien die goed uitgespoeld is en door de testers als schoon werd
ervaren.
Afbeelding 3 Afbeelding 4
De onderzoeker: “Bij het wassen met de hand gebruikt men bijna nooit genoeg water.
Bovendien zit in een spons - ook na intensief naspoelen – veel scherp zand. De spons wordt
vergelijkbaar met schuurpapier.”
Bij het machinaal wassen van de auto is dit heel anders. Er wordt veel water gebruikt en de
borstels of doeken zijn voorzien van een speciaal profiel, waardoor die de lak niet
beschadigen. De lak wordt hooguit langzaam gelijkmatig verwijderd. Na 25 wasbeurten is
ééntiende van de deklaag weg, handwassers bereiken dit al met 1 wasbeurt met de eerste
krassen.
Volgens de wetenschappers is er een oplossing tegen de slijtage van de lak door machinaal
wassen: in de wasstraat het programma kiezen met ‘hotwax’.
Afbeelding 5 laat een autolak zien die 25 maal met de hand gewassen is. U ziet een netwerk
van krassen. Hier helpt alleen nog een goede wax. In afbeelding 6 ziet u een autolak die 25
maal door de wasstraat is gegaan. U ziet een gelijkmatige verwijdering van de
beschermingslak en geen diepe krassen.
Afbeelding 5 Afbeelding 6
De uitkomsten op een rijtje:
o Automobilisten moeten zich realiseren dat wassen met de hand de lak beschadigt.
o Voortdurende afwisseling van wassen met de hand en machinaal wassen is niet goed,
omdat er dan twee verschillende soorten lakslijtage onstaat: diepe krassen en een
gelijkmatige slijtage.
o Stoppen met handwassen en overgaan naar machinaal wassen biedt grote voordelen:
geen diepe krassen meer in de lak.
o Het beste is om de auto regelmatig in de wasstraat te laten reinigen én daarbij hotwax
aan te laten brengen. Hierdoor wordt het afslijten van de lak tot een minimum beperkt.
En de wax beschermt de lak tegen vogelpoep en agressieve chemische stoffen uit de
lucht.
o Niet wassen is geen alternatief. Vuil vormt geen beschermlaag! De lak raakt beschadigd
en de auto kan gaan roesten.
o Het wassen met een emmertje en spons is het ergste! Het verruïneert de lak en
bevordert juist de roestvorming.
 

joergarms

Senior Member
Zo dat is nog eens een onderzoek, en de uitkomst is nog verrassender. Ik doe eigenlijk beide, wanneer het uitkomt met de hand, wanneer het niet uitkomt, of na de winterperiode het complete programma van 13 euro, inclusief bodemreiniging. Hier in Arnhem Rijkerswoerd hebben we een gloednieuwe ANACwasstraat, die onder andere voorzien is van lappen. Over de nauwkeurigheid ben ik behoorlijk tevreden, maar een echte "poetser" zal altijd wel wat vinden na dit bezoek.
Maar ik denk dat ik vanaf nu wel stop met het thuis wassen. Een mooie tussenstap vind ik de wasbox, die bij de ANAC geven ruim voldoende schuim uit de borstel, een goede krachtige spuitlans en je kan zelf net iets nauwkeuriger te werk gaan dan machinaal.
Vandaag maar weer eens een bezoekje brengen.
 

Antera

Donateur
dat onderzoek neem ik maar met een korreltje zout me auto is er nog nooit slechter van geworden in al die jaren door deze steevast met het handje te wassen. Mijn auto's hebben nog nooit 1 wasstraat gezien. Daarnaast door het met de hand te wassen kunnen gebreken eerder opgemerkt worden als je het grondig doet.
 

djmshell

Senior Member
Voooraf grondig met weel water ergste vuil eraf spoelen. Daarna gewoon met de hand en 2 emmer systeem. Daarna drogen, Kleien, machinaal waxen en sealen.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik vind het onderzoek discutabel. Kan me echt niet voorstellen dat je auto er slechter van wordt als je die met de hand grondig wast. Ik spoel 'm eerst heel goed af in de wasbox en daarna grondig wassen.
 

Joaker

Nieuw lid
Regelmatig effe snel met de emmer (veel water) en spons.
Eens in de zoveel tijd (of als'ie heel erg vies is) de Anac-straat in Tilburg. Die hebben naast de reguliere wasstraat (met lappen), ook een poetsstraat.
Dus wassen, drogen, poetsen en tot slot stofzuigen...
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vind het onderzoek discutabel. Kan me echt niet voorstellen dat je auto er slechter van wordt als je die met de hand grondig wast. Ik spoel 'm eerst heel goed af in de wasbox en daarna grondig wassen.
Dus omdat jij het je niet kunt voorstellen, is het onderzoek discutabel? De argumenten waarom wassen met emmertje en spons zo slecht is, worden erbij genoemd (en klinken mij erg plausibel in de oren). Ik heb overigens wel vaker soortgelijke conclusies gelezen na tests.
 

djmshell

Senior Member
lijkt mij dat het aller belangrijkste is zowel met de hand als in wasbox als was straat. om niet als te veel lak beschadigingen op te lopen. is water water water. Veel Water. om vuil weg te spoelen.

en niet zoals mijn buurman 1 emmertje water en dan eerst zijn de onderkant van de auto wassen en vervolgens met zelfde water het dak e.d. Bedoel beetje gezond verstand lijkt me ook handig.
 

Fabia

† In Memoriam
Dus omdat jij het je niet kunt voorstellen, is het onderzoek discutabel? De argumenten waarom wassen met emmertje en spons zo slecht is, worden erbij genoemd (en klinken mij erg plausibel in de oren). Ik heb overigens wel vaker soortgelijke conclusies gelezen na tests.

Dat van het emmertje en spons ben ik helemaal mee eens. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat het slechter voor een auto zou zijn om uitgebreid met de hand te wassen. Ik spoel mijn auto altijd eerst grondig af en was 'm daarna. En zo kom ik ook op alle plekken die een wasstraat niet doet. En dat zou dan slechter voor de auto zijn? En dat vind ik dus discutabel.
 
Bovenaan Onderaan