Uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek door de Technische Universiteit München
Men denkt nog steeds dat het wassen van de auto met de hand beter voor de lak is dan
machinaal wassen. Ook zou de auto dan schoner worden. De Technische Universiteit
München heeft een aantal jaren onderzoek gedaan naar de gevolgen van hand- en
machinaal wassen voor de autolak.
Wie zijn auto met de hand wast, legt de basis voor roest!
Met het blote oog is het niet te zien, onder een microscoop wel.Wanneer de auto met de
hand gewassen wordt, verandert de mooie gladde lak snel in een klein kraterlandschap.
Door het vuil, en dan met name zeer fijn zand, ontstaan makkelijk krassen in de lak.
In afbeelding 1 en 2 ziet u een sterke microscopische vergroting van autolak die regelmatig
met de hand gewassen is. De auto was steeds erg vuil en er is weinig water gebruikt tijdens
het wassen.
Lak van een auto die met de hand gewassen is, gezien door een microscoop.
Afbeelding 1 Afbeelding 2
Hoe vaker u de auto met de hand wast, hoe meer krasjes in de lak ontstaan. Alleen met een
heel goede wax, die de krasjes opvult, kunt u de lak weer laten glanzen.
Wanneer een auto machinaal gewassen wordt, komen deze problemen niet voor. Zelfs na 25
wasbeurten in de wasstraat, zijn onder een microscoop geen diepe krassen in de lak
zichtbaar.
Het grote gevaar bij het wassen van de auto met de hand, schuilt in eerste instantie in het
gebruik van ondeugdelijke reinigingsproducten. In een spons blijven al gauw zandkorreltjes
hangen. In afbeelding 3 ziet u een micro-opname van een nieuwe spons. Afbeelding 4 laat
een gebruikte spons zien die goed uitgespoeld is en door de testers als schoon werd
ervaren.
Afbeelding 3 Afbeelding 4
De onderzoeker: “Bij het wassen met de hand gebruikt men bijna nooit genoeg water.
Bovendien zit in een spons - ook na intensief naspoelen – veel scherp zand. De spons wordt
vergelijkbaar met schuurpapier.”
Bij het machinaal wassen van de auto is dit heel anders. Er wordt veel water gebruikt en de
borstels of doeken zijn voorzien van een speciaal profiel, waardoor die de lak niet
beschadigen. De lak wordt hooguit langzaam gelijkmatig verwijderd. Na 25 wasbeurten is
ééntiende van de deklaag weg, handwassers bereiken dit al met 1 wasbeurt met de eerste
krassen.
Volgens de wetenschappers is er een oplossing tegen de slijtage van de lak door machinaal
wassen: in de wasstraat het programma kiezen met ‘hotwax’.
Afbeelding 5 laat een autolak zien die 25 maal met de hand gewassen is. U ziet een netwerk
van krassen. Hier helpt alleen nog een goede wax. In afbeelding 6 ziet u een autolak die 25
maal door de wasstraat is gegaan. U ziet een gelijkmatige verwijdering van de
beschermingslak en geen diepe krassen.
Afbeelding 5 Afbeelding 6
De uitkomsten op een rijtje:
o Automobilisten moeten zich realiseren dat wassen met de hand de lak beschadigt.
o Voortdurende afwisseling van wassen met de hand en machinaal wassen is niet goed,
omdat er dan twee verschillende soorten lakslijtage onstaat: diepe krassen en een
gelijkmatige slijtage.
o Stoppen met handwassen en overgaan naar machinaal wassen biedt grote voordelen:
geen diepe krassen meer in de lak.
o Het beste is om de auto regelmatig in de wasstraat te laten reinigen én daarbij hotwax
aan te laten brengen. Hierdoor wordt het afslijten van de lak tot een minimum beperkt.
En de wax beschermt de lak tegen vogelpoep en agressieve chemische stoffen uit de
lucht.
o Niet wassen is geen alternatief. Vuil vormt geen beschermlaag! De lak raakt beschadigd
en de auto kan gaan roesten.
o Het wassen met een emmertje en spons is het ergste! Het verruïneert de lak en
bevordert juist de roestvorming.