Auto uit het buitenland

van_der_P

Senior Member
Als je een gebruikte auto koopt in het buitenland (nieuw is vaak duurder dan in Nederland ?), hoe gaat dat dan in zijn werk? Een auto uit welk land is het voordeligst? Is het moeilijke, het invoeren van een auto ?
Hoe kun je je huidige auto op een veilige en vluggen manier verkopen ? Zonder dat je bedondert wordt. ( dat vind ik nog het aller moeilijkst )
Dat invoeren zou ik toch wel eens willen proberen.

Moeilijk te zeggen welke landen de auto's het goedkoopste zijn. Voor Duitsland geldt in ieder geval dat de Duitse merken daar goedkoper zijn. En over het algemeen geldt, hoe voller en duurder de auto, hoe groter het prijsverschil met NL.

Importeren zelf stelt niet zo veel voor. De auto moet in DLD op je naam gezet worden, je hebt bij zelf rijden naar NL een export kenteken nodig (bij vervoer met een autoambulance niet). Zorg dat je een CVO hebt, soort Europese typegoedkeuring. In NL ga je dan naar de RDW voor de "keuring" en BPM afdracht.

Als je bij een garage in DLD koopt kun je ook inruilen, de inruilprijs zal wat lager zijn dan in NL, maar je kunt tegenwoordig rest BPM terugvragen bij de douane/belastingdienst (wanneer eerste toelating in NL oktober 2006 of later is). Particulier verkopen is eigenlijk alleen via Marktplaats te doen en mijn ervaring is dat dat vooral goed werkt bij auto's tot €10.000 daarboven willen mensen blijkbaar toch wat meer zekerheid en kopen ze niet graag particulier.

cvegreen

Forumguru
Hier in België klagen ze steen en been dat het hier allemaal te goedkoop is. Aan de ene kant komen fransen in België kopen omdat het hier goedkoper is , ook liggen de uurlonen bij de garage hier lager dan in frankrijk waardoor het onderhoud hier in ons apenlandje ook goedkoper uit komt als in Frankrijk. Aan de andere kant van het land komen de Nederlanders vaak hun auto in België kopen om dezelfde reden als de Fransen, echter voor mercedes, bmw ,VW en opel koop je als Nederlander beter in Duitsland . Hoe het zit met Skoda , dat weet ik niet , gaat dit mee met de Duitse wagens of wordt dit gerekend als een Tsjechische wagen . Dus ff in duitsland navragen en dan in ons apenlandje ook eens langskomen , de wegen liggen er hier super bij echt , je hobbelt van de ene put naar de andere en daartussen liggen nog eens bulten.

nomad

Senior Member
Ik heb afgelopen jaar ook een auto uit Duitsland geimporteerd en het is werkelijk een fluitje van een cent en de 3000 euro winst die ik daarmee behaalde zorgt ervoor dat ik over 2 jaar ongeveer hetzelfde bedrag terugkrijg bij inruil of verkoop. Je rijdt dus een paar jaar voor niks.

higgy

Forumguru
[moderatorbreak]alle off-topic zooi even opgeruimd. Blijf bij het onderwerp aub[/moderatorbreak]

van_der_P

Senior Member
Het verkopen van je huidige auto via marktplaats of speurders, daar zie ik als een berg tegenop. Je kunt natuurlijk ook proberen om je auto via Autorola te verkopen. Maar daar krijg je ook niet de hoofdprijs.
En je auto inruilen in het buitenland ? Zit men daar wel te wachten op een auto uit Nederland ?
Dat zijn zo van die haken en ogen die mij toch wat huiverig maken om een auto in het buitenland te kopen.

Desperado

Forumguru
Via autorola moet je ook een percentage afdragen als je hem verkoopt.
Voordeel is wel dat dat pas hoeft als de door jou gevraagde minimumprijs wordt geboden.

higgy

Forumguru
De vorige Arosa van mijn vrouw verkocht via Marktplaats is ons erg goed bevallen. We waren, dat moet gezegd worden, ook erg zeker van de auto die we aanboden. Die was top. Vraagprijs was daar ook naar. Heb elke keuring toegestaan (is geen gebruik van gemaakt) en de geinteresseerde (1 daadwerkelijk langsgeweest, werd ook de koper) een royale proefrit (met mij erbij) toegestaan. Verder heb ik voor aflevering de auto zelf een klein beurtje gegeven en hem laten reinigen door de buurman (autopoetsbedrijf). Was investering waard: bijna vraagprijs gehad en nieuwe eigenaar (sprak hem laatst nog even) is nog steeds erg tevreden.

Maar dan zit je nog steeds met je eigen auto he....En werkelijk waar, importeren is zo makkelijk, daar heb je echt geen (betaalde ook nog) hulp bij nodig.

joergarms

Senior Member
ik heb nog nooit geimporteerd, m'n ouders wel de camper, maar dat hebben we mooi via de zaak laten doen die de campers verkoopt, die deden er meerdere per week.
M'n vader had geen zin in die papierhandel;)
En ja, je eigen auto moet je gewoon via internet zien te verkopen, soms lukt het heel makkelijk, soms lijkt het alsof je er nooit vanaf komt.

een betere optie, ga in Duitsland wonen, gaan mijn ouders ook doen, dan hoef je niets te importeren, goedkopere brandstof, lagere wegenbelasting, daar lijkt autorijden nog leuk te zijn.

higgy

Forumguru
Heb vanmorgen eens zitten kijken wat een Volvo V70 Summum diesel full-options, uit 2005, met 160.000 km, kost in Duitsland, en voor welk bedrag je hem dan in NL voor je deur hebt staan. Voor € 22.000 staat 'ie er! Nog geen kattendrek, maar scheelt (afhankelijk van hoe scherp je shopt) toch gauw 10 a 13 mille met een vergelijkbare auto in NL!

nomad

Senior Member
Heb vanmorgen eens zitten kijken wat een Volvo V70 Summum diesel full-options, uit 2005, met 160.000 km, kost in Duitsland, en voor welk bedrag je hem dan in NL voor je deur hebt staan. Voor € 22.000 staat 'ie er! Nog geen kattendrek, maar scheelt (afhankelijk van hoe scherp je shopt) toch gauw 10 a 13 mille met een vergelijkbare auto in NL!
Wou je overlopen dan ?

SkodaMan

Actief lid
Verkopen via Marktplaats is mij goed bevallen. De Ford Ka van mijn vrouw was binnen een week verkocht en maar net onder de vraagprijs. De kosten voor de Marktplaatsadvertentie zijn ongeveer € 25, dat valt dus mee.

Hugo1973

Actief lid
Dat is inderdaad heel erg snel. Zelf koop ik ook wel eens iets (meestal boeken) via marktplaats, maar zelf zaken verkopen - zoals een auto - heb ik er nog nooit gedaan.
Het idee dat je dan allerlei vaag volk aan de deur kunt krijgen om naar je auto te kijken houdt mij toch altijd weer tegen... Gelukkig is het bij jou allemaal goed gegaan!

van_der_P

Senior Member
Zo denk ik er ook over. Je kunt kopers wel voor hoofd kijken maar er niet in.
Ben altijd bang dat ik voor de gek gehouden wordt. Van de andere kant ken ik ook mensen die zweren bij deze methode van verkoop.
En die doen goed zaken.
Dat is het probleem als ik die Roomster goed kon verkopen bijvoorbeeld, dan kocht in Duitsland een Fabia Combi 1.2 HTP in sportuitvoering.

van_der_P

Senior Member
Bevalt de Roomster niet goed dat je een FII Combi wilt?

O jawel maar je kijkt toch ook af en toe eens wat verder (dromen). Als niets aparts gebeurt wil ik er toch nog ongeveer 2 jaar mee rijden. Of ik moet wel zo'n goed inruilbod krijgen, dan gaat die er natuurlijk uit.
Begin van het jaar was het wel anders maar nu rijden we bijna niets meer, van januari tot nu +/- 5000 km. Ik denk dat we nu ongeveer 7500 km per jaar rijden.

Bovenaan Onderaan