Auto stottert en valt uit

ralph.jr

Nieuw lid
Beste lui, onze octavia 1 met een 1,6mpi heeft wat moeite met starten na een koude nacht en loopt stationair met een koude motor helemaal niet lekker. De auto stottert ook dan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
 

Bakkertje

Forumguru
Sja dat kan werkelijk van alles zijn. Ik zou beginnen met even uitlezen en kijken welke meldingen er te vinden zijn. Hoe zit het qua onderhoud aan de auto? Wanner zijn zaken als bougies en filters (brandstof en lucht) voor het laatst vervangen?
Zitten er ergens scheuren in de vacuümslangen?
Gasklephuis kan wel eens vervuild zijn..
etc.
 

ralph.jr

Nieuw lid
Beste bakkertje,
een kennis van ons heeft een universeel uitlees apparaat en we weten dat het probleem bij de koeling ligt. De temp sensor heb ik reeds vervangen maar kan het zijn dat het aan de thermostaat ligt? ik weet niet welk van de twee informatie doorgeeft aan het motormanagement en dus voor de brandstoftoevoer zorgt
 

leo442

Forumguru
De informatie word doorgegeven door de koelwater temp.sensor en niet door de thermostaat. Het beste is een originele sensor te monteren daar deze dikwijls problemen geeft, maar een slecht contact of kabel breuk of door gesleten bedrading behoren ook tot de mogelijkheden.
 

leo442

Forumguru
Lijkt me verstandiger om eerst wat metingen te doen, voordat je zomaar wat gaat vervangen.
 

ralph.jr

Nieuw lid
Heb contact opgenomen met de dealer en hem de situatie voorgelegd, de meting geeft nnog steeds hetzelfde resultaat de monteur gaf aan dat gezien het feit dat de sensor nieuw is, het of de kabel of het management moet zijn. Het eerste leek hem het meest waarschijnlijke en dat zouden ze dan ook doen. Is het lastig om deze kabel te vervangen zelf? Of is dit met wat tijd en handigheid wel te doen? gr, ralph
 

leo442

Forumguru
De kabel van de sensor zal waarschijnlijk een complete draadboom zijn. Maar meet eerst eea eens door voordat je klakkeloos draadbomen gaat vervangen. Het is toch simpel te meten tussen stekker en stuurapparaat! Je kan toch ook eerst de actuele koelvloeistoftemperatuur uitlezen en de sensorweerstand controleren aan de stekker van het stuurapparaat!
 
Bovenaan Onderaan