Auto stottert bij lage snelheid in deellast

pverm

Lid
Hallo,

Ik heb mijn distributieriem en waterpomp vervangen op mijn skoda superb 1.9 tdi 105 pk BXE motor.
Tijdens proefrit is onderste turboslang losgeschoten met behoorlijke knal. Auto begon toen ook te stotteren.
Dit was zo'n 200 meter van huis dus terug in garage en ik zag dat de onderste turboslang los was geschoten, deze was losgemaakt tijdens vervangen distributie. Ik heb deze terug gemonteerd, maar het stotteren bij langzaam optrekken was niet verdwenen. Ik heb dezelfde dag de EGR klep losgekoppeld door vacuumslang los te maken en af te doppen, waarna stotterend optrekken verdwenen was. Ik kreeg hierna wel storingsmelding van de EGR is dashboard uitgelezen met eigen OBD scanner; foutcode 01025 of P0401: uitlaatgasrecirculatiestroom onvoldoende herkend, dit is blijkbaar wel normaal bij losgekoppelde EGR.
Daarna heb ik EGR klep uitgebouwd en schoongemaakt en weer ingebouwd en aangesloten, probleem was enkele dagen verholpen of niet opgemerkt, maar keerde weer terug. Na uitlezing kreeg ik ook foutmelding P0101; Massa van volume luchtstroom A Circuit Bereik/Prestatie.
Ik heb hierop besloten om EGR klep en luchtmassameter te vervangen met nieuwe exemplaren, in eerste instantie leek het probleem verholpen te zijn bij eerste korte proefrit, maar tijdens langere rit merkt ik toch weer stotteringen tijdens deellast bij traag rijden in stadsverkeer, en toch blijkbaar weer foutmelding P0101 na uitlezen. In stilstand komt soms het toerental niet boven 3000 rpm uit bij gas geven, en vervolgens lukt het weer wel om goed gas door te geven. Blijkbaar is er iets niet in orde met de regeling van de motor, aan luchtzijde. Bij vertrekken uit stilstand is er wel een zwart rookpluimpje zichtbaar aan uitlaat, maar dat is misschien wel normaal voor deze diesel
Ik heb de timing van nokkenas meermalen gecontroleerd met afstel gereedschap voor vervangen distributieriem, dat lijkt perfect in orde, de motor draait ook netjes stationair en rijdt goed bij doorrijden.
Is het mogelijk dat de losgeschoten turboslang iets heeft ontregeld in het motor regelsysteem door de plotselinge drukval in de turboleiding ??? Wellicht is het regelsysteem van de aansturing van EGR klep ontregeld, waardoor teveel uitlaatgassen binnen komen tijdens deellast ?

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe te verhelpen ?? Wellicht best naar Skoda dealer voor diagnose ? Of iemand in de buurt van Zoersel (Belgie)die raad weet of kan uitlezen.

Elke reactie is welkom.

Gr Peter
 

pverm

Lid
Vandaag nog es naar de turboleiding gekeken die was losgekomen, er was wat olielekkage zichtbaar.
Blijkbaar was de rubberen afdichtring van de connectie weggeblazen maar lag gelukkig nog op afschermplaat onder de motor. De ring teruggeplaatst en proefrit leek normaal, nog even afwachten. Door de ontbrekende afdichtring was er dus een lek in de turbo leiding naar de intercooler. De luchtmassameter registreert een grotere luchtflow dan er werkelijk in de motor terecht komt, waarschijnlijk geeft de EGR klep dan relatief teveel uitlaatlucht in het inlaatspruitstuk, gebaseerd op de metiing van de lmm.
 

React

Actief lid
Hallo ik denk dat t net andersom is; valse lucht aanzuigen door de ontbrekende rubberen afdichting is nooit goed. De LMM meet dus MINDER lucht dan er verderop daadwerkelijk aangezogen werd en dan krijg je idd rare dingen. Ik denk een te arm mengsel in deellast.
 

Maggy

Forumguru
Ts heeft het bij het rechte eind m.i. De lmm zit voor de turbo, de onderste slang naar de ic zit na de turbo. Mede door de zwarte pluim( overfuelling).
Dikke kans dat je probleem nu weg is. Leer voor de volgende keer; als je iets weer monteerd, even checken of het ook echt vast zit, in dit geval dus aan de turboslang trekken/wrikken.
 

React

Actief lid
De LMM heeft niet gemeten wat er na de turbo nog mee aangezogen werd of aan druk verloren werd, In het geval van drukverlies krijg je idd een te rijk mengsel. Anyways, het aanzuigen van valse lucht of verliezen van turbodruk geeft rare dingen!
 

pverm

Lid
Bedankt voor reacties, probleem blijkt opgelost te zijn na langere rit vandaag.
De turboslang wordt op zijn plaats gehouden door een borgveer, deze heeft bij terug monteren waarschijnkijk niet goed op zijn plaats gezeten, waardoor de slang is losgeraakt. Bij terug monteren had ik niet opgemerkt dat de rubberafdichting ook weggeblazen was. Gelukkig lag deze nog op de beschermplaat.
Iedereen prettige jaarwisseling gewenst.
 
Bovenaan Onderaan