pverm
Lid
Hallo,
Ik heb mijn distributieriem en waterpomp vervangen op mijn skoda superb 1.9 tdi 105 pk BXE motor.
Tijdens proefrit is onderste turboslang losgeschoten met behoorlijke knal. Auto begon toen ook te stotteren.
Dit was zo'n 200 meter van huis dus terug in garage en ik zag dat de onderste turboslang los was geschoten, deze was losgemaakt tijdens vervangen distributie. Ik heb deze terug gemonteerd, maar het stotteren bij langzaam optrekken was niet verdwenen. Ik heb dezelfde dag de EGR klep losgekoppeld door vacuumslang los te maken en af te doppen, waarna stotterend optrekken verdwenen was. Ik kreeg hierna wel storingsmelding van de EGR is dashboard uitgelezen met eigen OBD scanner; foutcode 01025 of P0401: uitlaatgasrecirculatiestroom onvoldoende herkend, dit is blijkbaar wel normaal bij losgekoppelde EGR.
Daarna heb ik EGR klep uitgebouwd en schoongemaakt en weer ingebouwd en aangesloten, probleem was enkele dagen verholpen of niet opgemerkt, maar keerde weer terug. Na uitlezing kreeg ik ook foutmelding P0101; Massa van volume luchtstroom A Circuit Bereik/Prestatie.
Ik heb hierop besloten om EGR klep en luchtmassameter te vervangen met nieuwe exemplaren, in eerste instantie leek het probleem verholpen te zijn bij eerste korte proefrit, maar tijdens langere rit merkt ik toch weer stotteringen tijdens deellast bij traag rijden in stadsverkeer, en toch blijkbaar weer foutmelding P0101 na uitlezen. In stilstand komt soms het toerental niet boven 3000 rpm uit bij gas geven, en vervolgens lukt het weer wel om goed gas door te geven. Blijkbaar is er iets niet in orde met de regeling van de motor, aan luchtzijde. Bij vertrekken uit stilstand is er wel een zwart rookpluimpje zichtbaar aan uitlaat, maar dat is misschien wel normaal voor deze diesel
Ik heb de timing van nokkenas meermalen gecontroleerd met afstel gereedschap voor vervangen distributieriem, dat lijkt perfect in orde, de motor draait ook netjes stationair en rijdt goed bij doorrijden.
Is het mogelijk dat de losgeschoten turboslang iets heeft ontregeld in het motor regelsysteem door de plotselinge drukval in de turboleiding ??? Wellicht is het regelsysteem van de aansturing van EGR klep ontregeld, waardoor teveel uitlaatgassen binnen komen tijdens deellast ?
Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe te verhelpen ?? Wellicht best naar Skoda dealer voor diagnose ? Of iemand in de buurt van Zoersel (Belgie)die raad weet of kan uitlezen.
Elke reactie is welkom.
Gr Peter
Ik heb mijn distributieriem en waterpomp vervangen op mijn skoda superb 1.9 tdi 105 pk BXE motor.
Tijdens proefrit is onderste turboslang losgeschoten met behoorlijke knal. Auto begon toen ook te stotteren.
Dit was zo'n 200 meter van huis dus terug in garage en ik zag dat de onderste turboslang los was geschoten, deze was losgemaakt tijdens vervangen distributie. Ik heb deze terug gemonteerd, maar het stotteren bij langzaam optrekken was niet verdwenen. Ik heb dezelfde dag de EGR klep losgekoppeld door vacuumslang los te maken en af te doppen, waarna stotterend optrekken verdwenen was. Ik kreeg hierna wel storingsmelding van de EGR is dashboard uitgelezen met eigen OBD scanner; foutcode 01025 of P0401: uitlaatgasrecirculatiestroom onvoldoende herkend, dit is blijkbaar wel normaal bij losgekoppelde EGR.
Daarna heb ik EGR klep uitgebouwd en schoongemaakt en weer ingebouwd en aangesloten, probleem was enkele dagen verholpen of niet opgemerkt, maar keerde weer terug. Na uitlezing kreeg ik ook foutmelding P0101; Massa van volume luchtstroom A Circuit Bereik/Prestatie.
Ik heb hierop besloten om EGR klep en luchtmassameter te vervangen met nieuwe exemplaren, in eerste instantie leek het probleem verholpen te zijn bij eerste korte proefrit, maar tijdens langere rit merkt ik toch weer stotteringen tijdens deellast bij traag rijden in stadsverkeer, en toch blijkbaar weer foutmelding P0101 na uitlezen. In stilstand komt soms het toerental niet boven 3000 rpm uit bij gas geven, en vervolgens lukt het weer wel om goed gas door te geven. Blijkbaar is er iets niet in orde met de regeling van de motor, aan luchtzijde. Bij vertrekken uit stilstand is er wel een zwart rookpluimpje zichtbaar aan uitlaat, maar dat is misschien wel normaal voor deze diesel
Ik heb de timing van nokkenas meermalen gecontroleerd met afstel gereedschap voor vervangen distributieriem, dat lijkt perfect in orde, de motor draait ook netjes stationair en rijdt goed bij doorrijden.
Is het mogelijk dat de losgeschoten turboslang iets heeft ontregeld in het motor regelsysteem door de plotselinge drukval in de turboleiding ??? Wellicht is het regelsysteem van de aansturing van EGR klep ontregeld, waardoor teveel uitlaatgassen binnen komen tijdens deellast ?
Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe te verhelpen ?? Wellicht best naar Skoda dealer voor diagnose ? Of iemand in de buurt van Zoersel (Belgie)die raad weet of kan uitlezen.
Elke reactie is welkom.
Gr Peter