Auto start niet automatisch met laden als hij op slot staat

Dag,
Ik heb de volgende issue met mijn Enyaq. Ik heb een thuislader die staat ingesteld om te laden tussen 10u en 16u om zo optimaal gebruik te maken van mijn zonnepanelen.

Als ik de dag ervoor netjes mijn laadkabel aansluit, de auto op slot doe dan start hij de volgende dag niet automatisch met opladen om 10u.

Pas als ik de auto van het slot doe, dan komt het signaal blijkbaar wel door en laad hij wel op. Daarna kan ik hem uiteraard weer op slot doen en blijft hij laden.

Het probleem is dus dat de auto, wanneer op slot, niet het signaal krijgt om te gaan laden.

Ervaart iemand anders dit probleem?

Het is natuurlijk totaal niet wenselijk om mijn auto van het slot te hebben, zodat die signalen om te laden wel doorkomen.

Jessedew

Forumguru
Heb je Skoda Connect op je telefoon gekoppeld aan de auto? Is er nog een bepaald minimum accu percentage ingesteld, heb je een vertrek schema? Het lijkt me eerder dat je het ergens in die instellingen moet zoeken dan dat de auto niet op slot staat.

Ohja, er zijn forum deelnemers die je nu gaan verzoeken je voor te stellen bij de meet en greet. :D

Dank, ik zal me straks even voorstellen op de meet en greet pagina.

Situatie is als volgt

Ik heb wallbox laadpaal bij huis
In de wallbox laadapp ingesteld dat hij tussen 10u in de ochtend en 16:30u in de middag moet laden met 6a (zodat hij mooi 4.4kw energie trekt gelijk aan mijn zonnepanelen)

Als de auto is aangesloten en niet op slot staat dan reageert hij hier heel mooi op en begint om 10u met laden
Maar... als de auto op slot staat voor die tijd dan start hij dus niet het schema

mvg
Lammert

Tees

Donateur
Ik heb geen Enyaq of ander EV, maar volgens mij is dit probleem vaker langs gekomen hier. Ik herinner me dat de auto na een bepaalde tijd in een slaapstand gaat, en in dit geval blijkbaar niet door de laadpaal gewekt kan worden.

Ik denk dus dat het advies van @Jessedew om dit via de app te regelen een stuk kansrijker is. Dan wordt de auto vanzelf wakker op de ingestelde tijd om vervolgens aan de laadpaal te vragen om te gaan leveren. Dus ergens in de hoek van een laadschema in de auto instellen.

Wat fijn dat jullie zo snel reageren. Dank!
Wel jammer, want dit maakt het niet makkelijk om dergelijk systemen op elkaar af te stemmen. En de skoda biedt in hun eigen app nu niet laadschema's aan.
|
Ik ben in ieder geval geholpen en ga zoeken naar alternatieve oplossingen.

Jessedew

Forumguru
juist wel, althans, ik kan het wel instellen bij de Octavia, dus bij jou kan dat vast ook. Zie screenshot.

Je vind dit in de Skoda app, onder kopje auto (auto klaar om:) klik hierop en dan rechter tabblad schema's. Daar kan je een schema instellen.

Zelf laad ik i.v.m. goedkopere stroom, meestal in de nacht. Als het salderen eraf is ga ik overdag laden.

Bijlagen

• Screenshot_20250514-133321_Mykoda.jpg
    Screenshot_20250514-133321_Mykoda.jpg
    227,7 KB · Weergaven: 9
Werkt idd perfect, ik kon het eerst ook niet vinden maar je moet dan je thuislader toevoegen als laadlocatie dan kan je dit vervolgens wel instellen.

Vorige week wilde ik ivm dynamischcontract in de middag laden. Echter voor de ochtend nog beetje extra bereik nodig. Dus in kunnen stellen starten met laden na 1uur in de nacht en tot maximaal 40%. In de ochtend had hij dit keurig gedaan.

Vorige week wilde ik ivm dynamischcontract in de middag laden.
Bij wie heb je een dynamisch contract? Bij o.a. Frank Energie, Tibber en ANWB kan je via hun app hun backend server toegang geven tot je My Skoda account. Dat betekent dat jouw energieleverancier, op basis van de voorkeuren die je in hun app instelt, zelf "slim" kan gaan laden. Of je kan de generieke Stekker.com app gebruiken.

Ik zit bij Frank Energie en bij mij werkt het (na wat kinderziektes) perfect. Wel twee vereisten:
- Je moet de auto vooral dom houden, dus geen laadlocaties, voorkeurstijden of wat dan ook. Idem voor de laadpaal.
- Je moet de Skoda Connect service actief hebben, zodat de auto de parkeerpositie doorgeeft aan de Skoda backend servers. Alleen dan weet je energieleverancier namelijk dat je "thuis" bent en dus slim kan gaan laden. Op een andere locatie sta je namelijk bij een openbare laadpaal en moet er vooral dom en onmiddelijk geladen worden.

Mocht je gaan experimenteren, zorg dan dat je na afloop van een experiment niet alleen de desbetreffende app verwijdert. Da's niet voldoende: jouw instellingen worden op een server bewaard en die server blijft jouw auto aansturen. Een tijdje geleden hadden we hier iemand op het forum die maar liefst vier verschillende apps had geprobeerd en verwijderd, zonder de instellingen in de backend van die vier apps te wissen. Er waren dus vier partijen tegelijkertijd zich met het laadproces aan het bemoeien. Geen wonder dat hij gillend gek werd.

JJ te G

Donateur
Ik heb zelf de Wallbox Copper in combinatie met een dynamisch contract van Tibber. In de app van Tibber kan je een “domme” Enyaq èn de Wallbox koppelen. Tibber regelt dan direct en slim laden, dat werkt perfect.

Hiervoor had ik de Eneco-versie van Jedlix (sommige mensen hier krijgen nachtmerries van de gedachte aan Jedlix )
Daarbij moest ik altijd na het koppelen en vergrendelen van de auto het laadstation apart “ontgrendelen” via de app of met mijn laadpas/druppel. Het SlimLaden werkte goed maar minder slim dan de Tibber app.

De indruk die ik op deze site krijg is dat er veel combinaties mogelijk zijn die net weer iets anders kunnen werken. Mijn advies: probeer de mogelijkheden stapje voor stapje uit.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb mijn dynamische contract bij de ANWB en laadpaal van Easee. Ik was al blij met de optie uit de skoda maar ga ook via de anwb testen, alleen al omdat ik dat leuk vind!

Ik heb zelf een domme laadpaal (geen druppel, geen pincode en niet op afstand uit te lezen/aan te sturen, dus feitelijk een type-2 stekker waar altijd spanning op staat) dus ik heb geen ervaring met het aansturen van een "slim" laadproces via de laadpaal.

Maar ik heb de indruk (van de reacties op dit forum) dat dat soms fout gaat omdat de auto op enig moment in een "deep sleep" terecht komt, en als de laadpaal dan ineens stroom gaat leveren, de auto dat niet opmerkt en het laadproces niet start. Klopt dit, zijn daar oplossingen voor?

EdK

Forumguru
Is dat zo @Jessedew ??
Heden ten dagen kun je per app zoveel aanzetten dat het er op lijkt dat je thuis bent.........
Maar uiteindelijk zit je gewoon op de Bahama's met twee dames van 25 op het strand...... :koffie:

Jessedew

Forumguru
Snap ik, maar heeft weinig zin om je er tegen te verzetten. Wat denk je dat ze allemaal weten van je, alleen al je smartphone..

Bovenaan Onderaan