Auto rijdt weer goed, dealer zegt: motor eruit. Advies?

Selwin

Nieuw lid
Dag allemaal,
Wij hebben een motorstoring gehad in onze Golf Variant uit 2001, 2.0 B 85 kW. Auto hield in bij koude motor (1e 10 minuten) en stottert. Gele lampje op instrum.paneel ging *knipperen*. Probleem aanwezig zelfs bij heeeeel rustig optrekken. Cylinderoverslag vlg. het storingsgeheugen. Problemen enkel bij koude motor... Na 10 minuten was het steeds over en rijdt de auto als vanouds. Geen getril, geen gestotter, ruim vermogen (echt flink doorgetrokken in 2 en 3).
Al gecheckt bij dealer:
- 1 bougie (cyl 1) vervangen (hielp niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- bougiekabels vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- lucht temp.meter vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend ging lampje *permanent* branden en liep de auto nog veel slechter).
Weer naar dealer:
- compressieverlies geconstateerd (cyl.1 goed, cyls.2+3 30%, cyl.4 slecht: nihil)

Dealer zegt nu: compressie is heel slecht, oorzaak meestal in blok, dus "waarschijnlijk een nieuwe motor nodig". "Of: kop eraf halen en hopen dat het een zuigerveer is".

Maar:
- Sinds de volgende dag (nu al 4 dagen geleden) rijdt de auto weer als 'n zonnetje, ook bij koude start.
- Geen lampjes meer gezien.
- Geen excessief brandstofverbruik
- dealer zegt desondanks dat de problemen zeker weer terug zullen komen en blijft erbij dat het probleem in het blok zit.
- En zegt: "doorrijden onverstandig: kan elk moment weer fout gaan en *zal* ook snel weer fout gaan". Baseert dit op de slechte compressie.

Dilemma:
- Wij voelen ons niet op ons gemak in deze auto (bedrijfszekerheid)
- Maar: waarom je motor uitelkaar laten halen als deze goed rijdt?

Mijn overwegingen (let op ik ben een leek):
- Als compressie permanent nul zou zijn op cylinder 4 dan zou de auto nu toch continu op 3 cylinders lopen? En dat doet hij echt niet.
- Dus compressieverlies soms wel / meestal niet en nu helemaal niet meer.

Nog gevonden door een kennis in dit forum:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=7783
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8793
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6031

Mogelijke oorzaken, met dank aan de discussie van Salvolin:
1. Bobine
2. Bougie (onwaarschijnlijk)
3. Bougiekabels (al vervangen)
4. Luchtmassa meter
5. Carter ventilatie ???
6. Defecte injectiemotor
7. Verstopping midden- en achterdemper

En op problemcar: "is het een fsi dan kan de inlaatregelklep wel eens verkeerd zitten dan krijg je ook compressie verlies zo lijkt het alleen blijft de klep open staan en loopt hij niet goed"

Ik heb geen fsi, maar zo te zien kan een defectie/verkeerd ingestelde klep ook zorgen voor compressieverlies. Klep afstellen is minder ingrijpend dan kop eraf.....

Nou ja wel even genoeg info zo lijkt me. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet Selwin
 

guitar_billy

Senior Member
hallo, ik zou het ook eens hier vragen :
http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/
http://vw-golf.startpagina.nl/prikbord/
ene VWMonteurke daar is een VAG monteur en is erg goed. kan natuurlijk niet alles via internet oplossen, maar geeft dat dan ook wel aan.

een aantal zaken die bij mij opkomen na bovenstaand verhaal : als de garage echt compressie heeft gemeten, kan een bougiekabel, luchtmassameter oid dat toch niet veroorzaken. wel een gebroken zuigerveer oid. maar ja kan die de ene dag goed en de andere dag slecht afsluiten? ik ben ook geen monteur...
klinkt ook als een gevalletje : we hangen de auto aan de computer, lezen storing uit en vervangen maar wat in de melding voorkomt. een beetje monteur luistert goed naar de klant, maakt indien nodig zelf een proefrit en denkt na voor zomaar vanallerlei onderdelen te vervangen. als je al een bougie, kabels en LMM hebt mogen betalen en het probleem is nog steeds hetzelfde vindt je de garage natuurlijk niet meer zo tof...

succes met het oplossen van dit probleem !
 

EdK

Forumguru
Wil je hier echt niet wegsturen ofzo maar heb je al eens op http://skoda.startpagina.nl/prikbord/ gekeken of gezocht ?
Indien je hier niets kunt vinden dan een vraag stellen aan vw monteurke , en als die het niet weet dan ...........

mmmmmmmmm je bent me net voor !!!!
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt me toch een beetje onwaarschijnlijk: "variabel compressieverlies" , nog nooit van gehoord. Cyl. 2+3 op 30%, cyl.4 =0?? Dan moet ie op 3 poten lopen, en stationair op 2-3. Wanneer de inlaatregelklep(= gasklep) iets openstaat dan kan de hoeveelheid vacuum in het inlaatspruitstuk iets lekken, echter nooit de cylinder compressie beinvloeden lijkt me, dit geeft echter een storingsmelding! Is de gasklep al eens in de basisstand afgesteld? Nu de motor weer goed loopt zou ik het toch op z'n beloop laten, mocten de problemen zich weer voordoen dan zou ik eens bij een andere dealer gaan kijken!! (Is het een VAG dealer?)
 

Selwin

Nieuw lid
Hij loopt nu echt 100% perfect, voor zover ik dat als bestuurder kan aanvoelen. Zeker niet op 3 poten, dat voel je meteen.
Dealer is VAG dealer. Gasklep hebben ze niet aangezeten, althans daar hebben ze het niet over gehad.
Ik kan nu wel gaan doorrijden met de auto, maar ik wil natuurlijk voorkomen dat ik verder iets stuk maak. Is het nu zo dat zolang ik geen getril of gestotter voel en ik geen vermogensverlies constateer, dat er dan ook niets stuk kan?
Ik had al de neiging om een apk te laten doen aangezien onverbrande brandstof de katalysator kan vernielen. Hij is nu ook toe aan een apk.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou er gewoon mee doorrijden, APK erop, wanneer de 4e cylinder nul compressie heeft is de kat toch al naar z'n grootje omdat er dan in de 4e cyl. wel brandstof gespoten wordt en deze dus niet verbrandt. Ik zou het persoonlijk meer zoeken in de BDP/toerentalsensor op de krukaspoulie of het vliegwiel.
 

Exciter

Administrator
ik had soortgelijke problemen met de 1.8. Het was uiteindelijk de luchtmassameter, deze vervangen en nu heb ik een vliegtuig... Kosten - 80 euro voor de meter, inbouw zelf gedaan in 10 minuten.
 

EdK

Forumguru
ik had soortgelijke problemen met de 1.8. Het was uiteindelijk de luchtmassameter, deze vervangen en nu heb ik een vliegtuig... Kosten - 80 euro voor de meter, inbouw zelf gedaan in 10 minuten.


wel dan ga ik morgen ook maar een luchtmassameter kopen en erin zetten
Vlieg ik daarna over de file's heen !! :24:
 

Selwin

Nieuw lid
Ik hoop eigenlijk dat de kat. nog goed is. We hebben uiteindelijk slechts ca. 10 km gereden met licht stotterende motor (3x naar garage op en neer) en zo'n 250 km met goed draaiende motor, waarbij ik ervan uitga dat wanneer ik merk dat de motor geheel soepel loopt, er ook in elke cyl. goede ontbranding plaatsvindt.

Maar goed: pas bij een apk weet ik het zeker....

De LMM kost voor deze auto 225 euro volgens de dealer. Als ze de ene dag roepen dat er een LMM in moet en de volgende dat dat er een nieuwe motor in moet, dan ga ik geen 225 euro + arbeid uitgeven voor een LMM. Ik vind het een teken dat de dealer geen idee heeft waar hij moet beginnen.
 

MarcoO2

Forumguru
Is het een idee om eens naar een andere VAG-dealer te rijden? Kan me voorstellen dat je vertrouwen in deze dealer een beetje gedaald is!
 

Selwin

Nieuw lid
Da's zeker een optie ja. Maar kunnen VAG dealers niet alles van elkaar zien wat ze aan een auto doen?
 

Wasmachineman

Forumguru
Misschien kunnen ze niet alles zien of wel ? Ze kunnen je kenteken "inkloppen" en zo wat historie zien via hun online-systeem genaamd GIDS.
Ze zullen zeker elkaar bellen als ze twijfels hebben. Meestal een actie van de chef werkplaats die ziet waar de auto in onderhoud was. Hij belt daar dan naar toe en vraagt naar de chef werkplaats daar.

Postitief is dan dat ze weer niet hetzelfde opnieuw bekijken. :1884:
Negatief is dan dat ze weer niet hetzelfde opnieuw bekijken.:1884:
 

Selwin

Nieuw lid
Hallo allemaal,
De auto doet het nog steeds goed en is inmiddels APK gekeurd tot feb 2011. Ik begin steeds meer te twijfelen aan de noodzaak er verder nog iets aan te doen. Er zijn 2 flesjes Forte in gegaan en we hebben er zo'n 200km mee gereden (100 heen, volgende dag 100 terug). Ik heb niet 1 keer meer iets gevoeld van gestotter en de motor start ook prima met deze winterse omstandigheden. Ik zou bijna denken dat het wat aangekoolde motoronderdelen zijn geweest die nu wat schoongereden zijn. Misschien dat de lange ritten, waarbij de temperatuur lekker hoog wordt, ook hebben geholpen.

Zodra we een geschikte andere auto vinden gaan we deze inruilen. Dat was al het plan (kinderen worden nu echt te groot voor deze golf) alleen nu misschien wat sneller sinds dit gedoe.

Iedereen hartelijk dank voor de bijdragen!
 

Sand3r

Senior Member
Je kan natuurlijk altijd elders even een nieuwe compressie test uitlaten voeren.
Veel werk is het niet, bougie doppen eraf. 1 voor 1 de cilinders testen en klaar.

Nog geen kwartiertje werk als je het op je gemakje doet.
Elke (merkloze)garage kan dit wel voor je doen voor een paar tientjes.
 

Selwin

Nieuw lid
Je kan natuurlijk altijd elders even een nieuwe compressie test uitlaten voeren.
Veel werk is het niet, bougie doppen eraf. 1 voor 1 de cilinders testen en klaar.

Nog geen kwartiertje werk als je het op je gemakje doet.
Elke (merkloze)garage kan dit wel voor je doen voor een paar tientjes.
Goed idee! Heb ik ook even aan gedacht. Ik heb echter gezien dat je bij cylinders 2 en 3 niet zomaar erbij kunt. Moet eerst het inlaatspruitstuk erafgeschroefd en ik weet eigenlijk niet hoeveel tijd dat kost. :crazy: Maar het is inderdaad wel een idee om het eens na te vragen.....

Misschien eens bij de Skoda dealer vragen wat het kost :grin:

De vraag is dan wel wat het zegt als er geen afwijkingen uitkomen. Apparatuur van de VAG dealer niet goed? Monteur een slechte dag? Meter niet helemaal goed in de cylinder geschroefd? Kan het zijn dat druk soms goed is en soms niet? Oftewel: wat zou ik ermee winnen?
 

Ronnie

Forumguru
Motor loopt nu toch stabiel en rustig? Dan is compressie meten ook niet nodig, bij een lekke klep o.i.d. zal hij stationair op 3 poten gaan lopen. Ik heb hier een compressietester liggen van motometer, die met de kaartjes, daaraan zit een rubber voetstuk welk in de bougieopening moet.
Wanneer ik de tester iets scheef houdt dan lekt deze al, dus een foutje is al snel gemaakt!(vooral met de diepe schachten van tegenwoordig)
 

Sand3r

Senior Member
Huh?
Ze meten de compressie door er steeds 1 bougie uit te draaien. En dan draaien ze er een metertje. Dan starten ze de motor door om te kijken wat de compressie is.

Lijkt dit op jouw motor?
050820091687.jpg


De bougies zitten aan de voorzijde, de 4 rubber/metalen doppen, direct onder het rode kleppendeksel.

Het inlaatspruitstuk zit aan de andere kant, hier doen ze niets mee.
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt me geen 2.0 16V! (volgens mij is dit een 1,6-1.8 8v GTI met stroomverdeler van het oudere type) Spruitstuk loop dan met 4 alubuizen over het kleppendeksel.
Tussen de nokkenassen zitten de bougies.
 

Bijlagen

  • 2.0.jpg
    2.0.jpg
    3,2 KB · Weergaven: 19

Sand3r

Senior Member
Hij heeft ook nog de oude 2.0 85kw, dat is een 8-klepper.
De foto van mij is van een Golf GTI 8v, wat ook de 2.0 85kw is.
 

guitar_billy

Senior Member
ja maar die mooie motor met rode klepdeksel ziet er toch behoorlijk anders uit dan de 2.0 8v in mijn 2003 Octavia. kan me voorstellen dat dit voor de VW uit 2001 van de topicstarter ook geldt. de tijd dat dit blok een GTI blok was is in de jaren 90 ofzo :923: :super:
 
Bovenaan Onderaan