Auto loopt stationair slecht

rxr

Lid
Tijdje terug kwam ik er achter dat mijn auto stationair onrustig liep. Eerst dacht ik dat het mijn luchtmassa meter was. Na deze hebben doorgemeten bleek deze het inderdaad niet te doen. Vervolgens een andere gehaald en wat een verschil, heb in 1x veel vermogen terug gekregen maar het probleem bleef. Hij liep nog steeds onrustig.

Dus een stapje verder, zou het mijn gasklephuis zijn? Deze eruit gehaald en inderdaad deze was redelijk smerig. Dus ik heb hem schoongemaakt en de auto liep daarna een stuk slechter. Inmiddels het gasklephuis weer opnieuw ingeleverd maar het probleem is nog steeds niet verholpen.

Verder ook niet echt meldingen uit de ECU waar ik iets mee kan. Waar zou ik nog naar kunnen kijken. Op snelheid loopt de auto als een zonnetje
 

rxr

Lid
Wel foutcodes maar niet anders dan normaal. Heb mijn auto uitgelezen met vagcom. De meldingen die ik krijg zijn over mijn 2e lamdasonde en over mijn secondaire luchtpomp maar die heb ik al meer dan een jaar.

Heel af en toe krijg ik ook system to lean maar die heb ik ook wel vaker maar die krijg ik niet constant. Ik denk dat het ook komt omdat die van mij op lpg rijdt.

Kortom, geen nieuwe storingen maar wel een ander gedrag.
 

Joske

Forumguru
Ik denk dat het ook komt omdat die van mij op lpg rijdt.
heb je de mogelijkheid om enkel op benzine te rijden? Zo ja, heb je dan nog steeds dezelfde problemen? Of is het "oude" benzine dat er in de tank zit?
 

rxr

Lid
Op benzine loopt hij ook beroerd stationair ook als ik een tijdje op benzine heb gereden. Dat had ik inderdaad al uitgesloten. De opmerking sloeg meer op het feit dat ik af en toe de melding system to lean krijg.

Eerst was het vrij subtiel dat de motor onrustig liep maar nu ik mijn gasklephuis heb schoongemaakt loopt ie merkbaar slecht. Ik zie hem ook gewoon reffen en als ik het gas nu intrap en plotseling loslaat valt de auto nu ook soms uit. De nullast kan hij gewoon niet meer goed bijstellen. En dit doet hij nu de gasklep schoon is. Ik heb hem net opnieuw ingeleverd maar nu loopt hij nog steeds onrustig. Geen misfires maar wel net af en toe een trilling.

Ik weet het, het is een lastig verhaal maar is er een manier om uit te sluiten of mijn gasklephuis stuk is?
 

turboturbo

Forumguru
Heb je tijdens het schoonmaken van het gasklephuis de stekker los gehad?

Waar ik aan zit te denken is het gasklephuis opnieuw in te leren (basis afstelling instellen) Dit moet sowieso als de stekker los is geweest, maar mogelijk zou helpt het ook indien dat niet het geval is.

Door het vuil lukte het de klep misschien niet meer goed om de uiterste posities (maximaal open en maximaal dicht) te verkrijgen?
 

rxr

Lid
Ja, de gasklep is weer opnieuw ingeleerd. Nu ik goed luister hoor ik ook lucht sissen bij het gasklephuis. Alleen voel of zie ik het niet bij de slangen vanaf het gasklephuis. Als ik random met wat remreiniger spuit rondom het gasklephuis loopt de auto eventjes wat harder.

Kortom, hoe spoor je gemakkelijk een lek op is dan nu de vraag?
 

Joske

Forumguru
kan je niet even met twee? dat er 1 persoon het gaspedaal bedient en ondertussen (voorzichtig!) op zoek gaan naar het lek?
het feit dat de wagen reageert op de remmenreiniger wil toch zeggen dat ie valse lucht aanzuigt. Heb je alle pakkingen (goed) gestoken bij het opnieuw monteren?
 

Ronnie

Forumguru
Als je in het bezit bent van VCDS moet je bij de meetwaardeblokken even de 1e Lambdasonde nakijken,
ik vermoed dat dit de boosdoener is.
De 2e Lambdasonde is een z.g. "controlesonde" welke nagaat of de kat nog goed werkt. Deze 2e constateert dat de motor te mager loopt, dus wordt er te weinig brandstof ingespoten.
De 1e Lambdasonde is de "regelsonde" (breedbandsonde),
deze meet de hoeveelheid overgebleven zuurstof in de uitlaatgassen.
Aan de hand van deze gegevens wordt de injectiehoeveelheid bepaald.
Onder normaallast zal de Lambdawaarde plm. 1 zijn, bij warme motor en stationair 0,6-0,9
Verzeker je er eerst van dat je de uitlaat ABSOLUUT gasdicht hebt (voor de katalysator), dus het spruitstuk enz. op haarscheurtjes e.d. controleren.
Ook de carterontluchting (en de O-ring van de peilstok) moet luchtdicht zijn, dit in verband met valse lucht na de gasklep.
Als laatste dient de EGR klep en de leiding naar het inlaatspruitstuk dicht te zijn.
Is dit allemaal in orde dan kun je er van uit gaan dat de 1e Lambdasonde (dus voor de kat) de geest heeft gegeven.
Ik neem aan dat de motor in koude toestand wel goed loopt?
 
Bovenaan Onderaan