Auto lichtschakelaar inbouwen.

EdK

Forumguru
Ik vermoed dat we langs elkaar praten.
En in dit geval zou dan een foto duidelijker zijn.
Maar als ik voor de Fabia 3 en mijn caddy spreek dan zitten deze echt tegen voorruit aan achter de spiegel.
En dat is de licht en regensensor
 

jesse_s93

Donateur
Voor een foto, kijk even in het linkje dat ik heb gepost. En ik heb niet het idee dat we langs elkaar heen praten :pieker: jij geeft echter aan dat de lichtsensor maar op één plek kan zitten, het zijn er echter twee ;)

Òf de automatische verlichting maakt gebruik van de lichtsensor in het dashboard, die tevens voor de climatronic wordt gebruikt (zie voorgaand linkje), òf hij maakt gebruik van de lichtsensor die gecombineerd is met je regensensor. Die heb je zelf achter de spiegel, dus daar hoef ik geen plaatje van te sturen ;)
 

Skoda_plezier

Actief lid
Kosten noch moeite gespaard, maar het is gelukt om de foto’s te plaatsen: de Klimaat installatie, de spiegel houder en de licht sensor.. Nu is de vraag, is een juiste schakelaar en software aanpassing voldoende voor de functionaliteit van automatisch licht?
 

Bijlagen

  • dashboard info center fabia iii.jpg
    dashboard info center fabia iii.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 52
  • licht sensor fabia iii.jpg
    licht sensor fabia iii.jpg
    790,6 KB · Weergaven: 57
  • spiegel houder fabia iii.jpg
    spiegel houder fabia iii.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 48

Antera

Donateur
De sensor die in het dashboard zit kijkt naar de lichtintensiteit van de zon waarop de clima zich aanpast. Deze sensor is niet geschikt voor de auto lichtschakelaar lijkt mij dan. Je kan namelijk geen 2 sensoren hetzelfde laten doen op 2 modules zonder problemen te krijgen. daarnaast werkt die sensor anders dan die in de spiegelvoet lijkt mij.

kijk even naar het onderdeelnummer 6V0 907 451 A dat is namelijk een fotocel voor meting van zonnestralen en dus geen lichtsensor. Die zit namelijk in je dashboard.

Als je een sensor wilt plaatsen dan zit deze in je spiegelvoet en is dit te herkennen aan bv een gootje vanaf de spiegel naar het dak toe. deze zit er bijvoorbeeld ook als je een automatisch wisstand hebt ipv de intervalstand.

in de nieuwe Polo (aw/2G) bv zit de lichtsensor wel weer in het dashboard maar dat is pas in de laatste generatie en volgens etka is dit bij de fabia niet. Althans ik kan het niet vinden
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

jesse_s93

Donateur
Ik heb het niet zelf uitgevoerd, dus kan er verder ook niet meer over zeggen dan hetgeen ik erover heb gelezen. Uit de DIY van de Slowaakse site zie ik in de comments dat hij over een eenvoudige spiegel beschikt en climatic. Hij heeft de bovengenoemde sensor geplaatst, extra draden getrokken en in VCDS aanpassingen gedaan zodat hij beschikt over de automatische verlichting. De sensor zonder toevoeging is schijnbaar enkel voor de climatronic, de sensor met een A is ook geschikt als lichtsensor.

@Skoda_plezier heeft de schakelaar al. Nu enkel de draadjes en de fotosensor nog ;) Als je het doet, wil ik wel de aanpassingen in de BCM doen.
 

Antera

Donateur
Klopt als je een gootje hebt is het een RLS plaatsen met bekabeling en een lichtschakelaar en deze aansluiten en volledig coderen. Heb je meteen ook regensensor :-). Spullen kan je kopen b.v. bij kufatec als je ze zelf wilt monteren en kan dat ook doen indien je dat wenst.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Oke , dus samenvattend heb ik nog een licht en regen sensor + kabelnet nodig. Nadat die zijn ingebouwd kan iemand dus de BCM instellen. Zijn deze twee items de juiste items daarvoor (zie foto..)

Vraag: is dat inbouwen van die sensor wel te doen door een “leek”. Ik ben wel een beetje technisch, maar ben geen automonteur van huis uit. Of moet ik ook nog dan ook nog een aangepaste spiegel voet hebben?
 

Bijlagen

  • FAE49FF9-B321-4F42-8777-CB76033A67BB.png
    FAE49FF9-B321-4F42-8777-CB76033A67BB.png
    1.022,7 KB · Weergaven: 19
  • E4E06228-C32A-474C-A6C6-23AECF506584.png
    E4E06228-C32A-474C-A6C6-23AECF506584.png
    1,1 MB · Weergaven: 17

Skoda_plezier

Actief lid
Interessante film over de inbouw van de sensor en schakelaar
(Is Engels ondertiteld gelukkig)
Heb ik naast de regen sensor, en kabel set dus ook nog die gele draad nodig.
Heeft iemand een parttimer van die bedrading?
 
Bovenaan Onderaan