Auto kopen

liefska

Nieuw lid
Hoi allemaal,
Ik hoop zo dat jullie mij beetje op weg kunnen helpen in de wereld der tweedehands skoda. Ben aan het kijken voor octavia (combi). Mijn budget (ongeveer 3000 euro) maakt dat het er 1 uit ongeveer 2000 wordt.
De eerste ervaring met Autoverkoper (nee hoor mevrouwtje, deze auto heeft geen distributieriem..) was al niet heel dolletjes.
dit lijkt mij bijvoorbeeld wel wat:
http://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/1.8-slx-met-airco-1519535/details.html

Waar moet ik op letten? Tips?

(wist niet precies waar deze vraag onder hoort, ben nog nieuw ;))

Skodadude

Actief lid
Welkom op dit gezellige forum.
Van de foto's en de info op de site kunnen we niet heel veel afleiden.
Auto heeft nieuw rond de € 21.000,00 gekost en is lekker compleet uitgerust.
Kilometerstand is niet echt schokkend te noemen, ongeveer 13.000 km per jaar.
APK loopt tot eind juli 2012, misschien dat een van de andere forumleden ervaringen heeft met dit model.
Ik zou gewoon even wat reacties afwachten.

Succes met je zoektocht en keuze.

TurboBooster

Forumguru
Hallo,
Welkom op het skoda forum.

De Octavia 1 is een auto die over het algemeen weinig problemen kent.
Het voorbeeld dat u hebt ingevoerd is een O1 van de 1e generatie met al het dasboard van de 2e generatie, kortom het overgangsmodel.
Ook de motor, een 1.8 20 klepper zonder turbo is een fijne motor.
Wel controleren of bij deze auto de distributieriem en spanrolset vervangen is (kosten ongeveer 600 euro).
Indien dit nog niet is geschied dit bij de prijs inbedingen alsmede het vervangen van de waterpomp.
Controleer ook even de achterklep direct onder de ruit op roestvorming.
Lijkt mij verder een goede koop.

Succes, TurboBooster.

The bone collector

Senior Member
Over het algemeen zijn de Octavia's heel degelijke wagens. Ze kennen weinig problemen. Bij de eerste serie 1.8 motoren zijn de spanrollen, waterpomp en distributieriem wel een probleem geweest (ik dacht omwille van plastic onderdelen), ook de 1.6 versie heeft problemen gekend met de spanrollen dacht ik. Dat is het enige puntje waar ik zou op letten bij de aankoop. Maar éénmaal vervangen, gebeurt dat normaal met degelijkere onderdelen. Gezien de kilometerstand zou dit eigenlijk zeker moeten vervangen zijn. Bij de dieselversies zijn er wat problemen met de luchtmassameter (zoals bij andere VAG auto's), maar dat kost niet zoveel om te laten herstellen.

De auto's in de advertentie:

Zien er beiden nog goede auto's uit, geloof niet dat het afgetrapte auto's zijn. Maar dat moet je natuurlijk ook ter plaatse kunnen bekijken. Over de kilometerstand zou ik mij ook niet echt zorgen maken, zowel de 1.6 als de 1.8 motoren kunnen veel meer kilometers aan. Zijn natuurlijk wel al wat oudere auto's, en dan kan je al eens wat problemen krijgen met radiator of iets dergelijks. Ik zou er zelf durven voor gaan, kan je nog enkele jaren mee verder lijkt mij.

turboturbo

Forumguru
Bij de ene staat vermeld dat de auto aantoonbaar dealer onderhouden is. Dat zou ik persoonlijk wat waard vinden. Maar misschien heeft die andere dat ook.
EDIT: dat staat er niet, ik zag zeker spoken. Sorry. Toch wel, bij de 1.6 op de foto's te zien.

Als er een verse / nieuwe APK bij zit, vraag dan meteen even wat er de laatste beurt aan vervangen is.
Inderdaad op distributieriem etc. letten, wanneer die voor het laatst vervangen is. Als het niet bekend is (vanwege missen van onderhouds historie of wat dan ook) gewoon een nieuwe bedingen, of van de prijs aflullen en dan door je eigen garage / dealer laten doen.
En bij die eerste zie je op de foto's dat de matten weg zijn, dus houd een paar tientjes achter de hand voor een nieuw mattensetje (wel zo mooi, toch?)

Verder: ook al heb je er geen verstand van, doe net alsof. Maak de motorkap open, luister naar het starten en stationair draaien en zoek naar vocht- en olie vlekken. Het motorblok moet netjes droog (hoeft niet schoon) zijn. Verder even de bandjes bekijken natuurlijk - het standaard werk.

Succes!

snackbarry

Nieuw lid
Ik heb mijn O1 (1.9 tdi uit 2001) twee jaar geleden blind gekocht. Ik rij gemiddeld 25000 per jaar en heb nog steeds geen problemen gehad. Dus ik zou gewoon de gok wagen. het zijn gewoon beregoeie auto's

Bovenaan Onderaan