Auto-importeurs willen af van belastingvrije auto

Auto-importeurs willen af van belastingvrije auto

Uitgegeven: 9 februari 2011 08:50 Laatst gewijzigd: 9 februari 2011 08:50
AMSTERDAM - Een groot deel van de Nederlandse auto-importeurs wil van de huidige belastingvrijstelling voor zeer zuinige auto's af. Dat blijkt uit een voorlopig intern voorstel van de RAI Vereniging, dat AutoWeek onder ogen heeft gekregen.

Zie http://www.nu.nl/economie/2442520/auto-importeurs-willen-af-van-belastingvrije-auto.html

Daar gaat onze belasting vrije greenline..

van_der_P

Senior Member
Daar gaat onze belasting vrije greenline..

Zo'n vaart zal het niet lopen. Er zal wel een soort regeling getroffen worden voor mensen die reeds zo'n auto bezitten.
Van de andere kant het voordeel op de BPM kunnen ze toch niet terugschroeven, dat is al de eerste winst. En de tijd dat je belastingvrij gereden hebt neemt je ook niemand meer af.

Noord26

Forumguru
Ik herinner mij een verhaal van zo'n 6 maanden geleden waarin om duidelijkheid werd aangedrongen voor automobilisten met betrekking tot de vaste lasten. Begint daar nu eindelijk iets vorm in te nemen? Als GL bezitter ben ik wel bewust dat de GL vanaf circa 10.000km per jaar, bij de volle mep wegenbelasting, goedkoper rijden is als een 1.2 TSI..

De 4 a 5000 door BPM vrijstelling pakt de regering nooit meer terug.

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]Topic verplaatst naar ALGEMEEN, omdat het niet alleen betrekking zal hebben op een Fabia[/MODERATORBREAK]

Rare zet van de importeur... na jaren van zeuren over de belastingen nu opeens voor belastingen. Wat ik mij afvraag in hoeverre hier eigenbelang meespeelt. Op een skoda octavia zit natuurlijk meer marge als op een fabia...

Afgezien daarvan is het systeem natuurlijk wel raar dat je bij 96gr co2 plotseling de volle mep aan mrb betaald... een trapsgewijze constructie voor de mrb zou een optie kunnen zijn...

FabiaGL

Actief lid
@Lionheart, ik kan nergens uit ontdekken dat het de Skoda importeur is die om belastingen zeurt, jij wel?
Ik denk dat de importeurs die wel zeuren in een andere hoek gezocht moeten worden, zoals PSA, Renault, Ford, Kia, Subaru enz.

jos_br

Actief lid
Wanneer de testcyclus zouden kloppen moeten de importeurs niet zeuren. Het is echter zo dat er nu op een bepaalde manier met twee maten gemeten wordt en er wel belasting geheven wordt op auto´s die in de praktijk minstens zo schoon in de praktijk blijken te zijn.....

ik vindt het nu ook volksverlakkerij.

Jos.

peperskoda

Forumguru
@Jos_br: Dat de praktijk weerbarstiger is als de theorie mag als een vaststaand feit worden gezien. Iedere in Europa verkochte nieuwe auto wordt aan een theoretische verbruikstest onderworden om een mate van zuinigheid en CO2 uitstoot vast te stellen. Wanneer er een praktijkverbruik gehanteerd zou worden hou je altijd gezeur van fabrikanten die vinden dat net tijdens hun testcyclus de weersomstandigheden een negatieve invloed hadden. Dat lijkt me ook een niet werkbare situatie.

Overigens stond er wel in de tekst die ik heb gelezen dat o.a. PON tegenstander was van het MRB vrij zijn van zogenaamd "groene" auto's. Dus ze gebruiken het eerst als verkoopargument en proberen nu via een achterdeur hun eigen klanten in het zak te zetten, over boter op je hoofd hebben gesproken..... Verder maak ik me niet zo druk over dit soort zaken, voordat die lobby feitelijk wat gaat bereiken is dit kabinet al lang ter ziele en heb ik gewoon tot 2013 mijn MRB vrije auto's. Politiek werkt namelijk nooit zo snel......

Ik herinner mij een verhaal van zo'n 6 maanden geleden waarin om duidelijkheid werd aangedrongen voor automobilisten met betrekking tot de vaste lasten. Begint daar nu eindelijk iets vorm in te nemen? Als GL bezitter ben ik wel bewust dat de GL vanaf circa 10.000km per jaar, bij de volle mep wegenbelasting, goedkoper rijden is als een 1.2 TSI..

De 4 a 5000 door BPM vrijstelling pakt de regering nooit meer terug.

Ik heb dit ook eens doorgerekend en volgens mij ligt het zogenaamde keerpunt (als je rekend met realistische verbruikswaarden 1:23 GL en 1:16 TSI) toch eerder richting 20000km.
Ik heb in mijn berekening ook mee genomen dat ik 5000 km/jaar in het buitenland rij (verschil tussen benzine en dieselprijs veel kleiner) en de wat hogere onderhoudskosten voor de dieselversie.
Natuurlijk heb je je BPM voordeel wat ze je niet meer afpakken maar een TSI kost in een completere uitvoering dan de GL maar ±1000 euro meer en ik vind de TSI in rijervaring een veel prettiger motor dan de TDI.
Bij mij weegt ook mee dat ik verwacht dat de GL in restwaarde sneller zullen afschrijven zodra er weer de volle MRB betaald moet gaan worden.
Alles bij elkaar genomen is het maar de vraag wie er over een paar jaar goedkoper uit is.
Evengoed heel veel rijplezier met je GL, het belangrijkste is dat je voor jezelf de juiste keuze hebt gemaakt en er happy mee bent

van_der_P

Senior Member
Het heeft volgens mij ook te maken met het feit dat een importeur op een duurder model meer verdient/overhoudt. Dan op een relatief goedkope GL.
Door dat belastingvoordeel zijn er ook meer mensen die van een duurder model auto overstappen naar een kleinere en voordeliger GL.
Ook weer minder inkomsten. Daar wringt de schoen

@vstronjuan Quote: Bij mij weegt ook mee dat ik verwacht dat de GL in restwaarde sneller zullen afschrijven zodra er weer de volle MRB betaald moet gaan worden.

Ik denk dat dit laatst genoemde punt (Volle MRB betalen) niet snel zal gebeuren!
Massale weerstand van alle GL rijders. "Egyptische toestanden" zullen dan niet uitblijven.
Daarnaast is dit een directe dood voor alle kleine diesels, dus zullen de dealers zich ook roeren.

@vstronjuan Quote: Bij mij weegt ook mee dat ik verwacht dat de GL in restwaarde sneller zullen afschrijven zodra er weer de volle MRB betaald moet gaan worden.

Ik denk dat dit laatst genoemde punt (Volle MRB betalen) niet snel zal gebeuren!
Massale weerstand van alle GL rijders. "Egyptische toestanden" zullen dan niet uitblijven.
Daarnaast is dit een directe dood voor alle kleine diesels, dus zullen de dealers zich ook roeren.

Er was ook weerstand tegen het afschaffen van de grijs kenteken voordelen voor partikulieren maar uiteindelijk werd het gewoon afgeschaft en kon ik ook de volle mep MRB gaan betalen met mijn Berlingo bestel.
Het beleid is nu eenmaal zo dat als er veel mensen voordeel hebben bij een regeling..... de regeling gewoon word afgeschaft!!
Ik ben hier één keer mee gepakt (MRB betalen + lage restwaarde) en dat gebeurt mij niet nog een keer.

Erkens

Lid
Zo'n vaart zal het niet lopen. Er zal wel een soort regeling getroffen worden voor mensen die reeds zo'n auto bezitten.
Van de andere kant het voordeel op de BPM kunnen ze toch niet terugschroeven, dat is al de eerste winst. En de tijd dat je belastingvrij gereden hebt neemt je ook niemand meer af.

Alleen is je auto straks moeilijker te verkopen en dus minder waard.

[MODERATORBREAK]Gelieve ongevraagde feedback bestemt voor de Mod's niet op het forum te plaatsen, los van het feit dat dit off-topic is, is het ook nog eens in strijd met de forum-regels, stuur liever een pm , MVG[/MODERATORBREAK]

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK]Heb het bestaande draadje en de dubbel post inmiddels in elkaar samengevoegd[/MODERATORBREAK]

PMS

Nieuw lid
Ik durf wel een voorspelling te doen over officieel nieuws over het afschaffen van de vrijstelling:

Beatrix leest het voor op de 3e dinsdag in september 2011!

Polvo

Actief lid
Ik heb dit ook eens doorgerekend en volgens mij ligt het zogenaamde keerpunt (als je rekend met realistische verbruikswaarden 1:23 GL en 1:16 TSI) toch eerder richting 20000km.
Natuurlijk heb je je BPM voordeel wat ze je niet meer afpakken maar een TSI kost in een completere uitvoering dan de GL maar ±1000 euro meer en ik vind de TSI in rijervaring een veel prettiger motor dan de TDI.
Bij mij weegt ook mee dat ik verwacht dat de GL in restwaarde sneller zullen afschrijven zodra er weer de volle MRB betaald moet gaan worden.
Alles bij elkaar genomen is het maar de vraag wie er over een paar jaar goedkoper uit is.

Met de volle mep MRB belasting voor de TDI kom ik op een omslagpunt van 13000km bij een verbruik van 1:16 en 1:23.
Hier mee is rekening gehouden met de huidige benzine/diesel prijs, een iets hogere verzekering omdat de TSI volgens jou 1000 euro duurder is.
Geen rekening gehouden met een eventuele hogere afschrijving, want daar geloof ik niet zo in.
Als de BPM terugkomt in de vorm van een CO2 belasting worden de 2e hands naar rato ook duurder.
Afgezien daarvan is de gemiddelde Fabia TDI rijder geen echte diesel km vreter, en diesels met weinig km zijn nog altijd erg geliefd.
Op het punt van onderhoud heb je wel gelijk, dat zal iets hoger uitvallen, dit heb ik ook niet meegenomen in de berekening.

Het blijft natuurlijk gissen hoe het zal uitpakken, maar ook de BPM wordt CO2 afhankelijk, en dat zal gunstig uitpakken voor de TDI.
Dus ik geloof ook niet dat de volle MRB belasting op de auto terug zal komen.

Bovenaan Onderaan