Handleiding Auto importeren uit Duitsland....howto.

Kanerr

Forumguru
Goed, een korte how-to auto importeren uit Duitsland waarbij de auto direct wordt meegenomen en je hem zelf rijdend terug brengt naar huis!
In mijn mening staat er vrij weinig info op verschillende websites online en is het vooral algemene informatie. Je krijgt zaken te lezen als: neem je eigen kenteken mee, je kan de auto laten afmelden, een tijdelijke kenteken kan je zo halen bij de gemeente, je mag wel/niet rijden met een Duitse kenteken etc etc etc.

Goed, mouwen oprollen en onderzoekmodus aan en vooral, gewoon durven! We zien vanzelf wel waar het fout gaat.


Stap 1: Vind een auto in Duitsland!
Natuurlijk is het belangrijk om een auto te vinden. Dit doe ik persoonlijk via drie websites, namelijk Ebay Kleinanzeige, Mobile DE en Autoscout24.
Ebay Kleinanzeige en Mobile DE zijn uitsluitend Duitse websites en alles wordt in het Duits geschreven. Kan een tikkeltje intimiderend zijn, maar door het gebruik van bijvoorbeeld de Google Chrome webbrowser kan je met een rechter muisknop klik de complete website vertalen naar Nederlands. Dit helpt heel erg met de taalbarriere als je geen Duits spreekt.
Autoscout24 is er gewoon in het Nederlands maar dan moet je de zoekfunctie zo aanpassen dat je autos kan zoeken in Duitsland.

1656315755419.png
Mijn Mini JCW als voorbeeld.

Stap 2: Contant geld of overboeken?
Na je auto gevonden te hebben, is het van belang om met de verkoper duidelijk af te spreken wat de vervolgstappen zijn. Spreek duidelijk af dat je geintresseerd bent om de auto direct mee te nemen als de koop doorgaat, en vraag naar de mogelijkheden van betalen. Ik ben van mening dat contant geld altijd beter is zodat je niet hoeft te wachten op de bank tot de betaling is geslaagd. Sommige verkopers zijn ietswat makkelijker, die zullen met goed vertrouwen een notificatie van een banknota/overschrijving wel de auto meegeven, maar ik persoonlijk vind dat toch geen fijn gevoel. Eerlijk ruilen van geld en auto ;)

Stap 3: Koopcontract!
Spreek met de verkoper af dat er een simpel koopcontract wordt aangemaakt bij het kopen van de auto waarbij beide partijen ingedekt worden. Een voorbeeld kan je HIER vinden. Uitprinten en naast de auto invullen. Wilt de koper dit niet? Red flag! Zou al meteen mijn twijfels hebben van de staat van de auto.

1656315503013.png

Stap 4: Afspraak maken bij de gemeente van de verkoper.
Om de auto rijdend mee te nemen, heb je verschillende keuzes. Je kan dit doen met een groene kenteken van een garage of met een zogenaamde Kurzzeitkennzeichen/Zollkennzeichen. Ik ga er vanuit dat wij geen toegang hebben tot een groene kenteken dus hieronder volgt de instructie verder om een tijdelijke kenteken te regelen zodat je veilig en verzekerd(!) terug kan rijden.
Goed, een Kurzzeitkennzeichen of een Zollkennzeichen.
Verschil tussen deze twee is dat de ene een tijdelijke kenteken is welke normaliter voor binnen Duitsland wordt gebruikt en de ander is een exportkenteken welke puur is om de auto te exporteren. Voor het exportkenteken heb je meer gegevens nodig welke ik niet bij de hand had, waardoor ik de keuze heb gemaakt voor een kortlopende kenteken oftewel de Kurzzeitkennzeichen.

De tijdelijke kenteken wordt uitgegeven door de gemeente waar de auto wordt gekocht. Je maakt een afspraak bij de zogenaamde Zulassungsstelle. In mijn voorbeeld, ik heb een afspraak gemaakt via DEZE website omdat de auto verkocht werd in gemeente Meppen.
Spreekt voor zich, een afspraak voor de kurzzeitkennzeichen en deze maak je dan op de dag dat je de auto gaat bekijken. Je krijgt een afspraaksbevestiging per mail welke je moet uitprinten. Ook heb je een poststuk (brief van bank, uittreksel van de gemeente of een andere officiele instantie waar je adres is vermeld) nodig met jouw naam en adres erop omdat ons adres niet geregistreerd staat op onze ID's zoals het wel is in Duitsland. Er is een uitzondering gemaakt voor mij, maar dat is heel uniek omdat de Duitsers over het algemeen super strikt zijn.

Stap 5: eVB verzekering afsluiten
Een van de voorwaarden voor een Kurzzeitkennzeichen is dat je op voorhand al een verzekering afsluit voor het kenteken en dus ook de auto. De verzekering wordt een eVB genoemd en na een aantal websites ben ik terecht gekomen op DEZE website terecht gekomen. Dito prijs, internationaal verzekerd en het belangrijkste is dat ik met Paypal kan betalen. Na betaling heb ik direct alle gegevens ontvangen van mijn polis en deze heb ik allemaal uitgeprint.

1656315577550.png

Stap 6: D-day
Afspraak bij de Zulassungsstelle gemaakt en uitgeprint? Check.
Verzekering eVB afgesloten en polis samen met groene kaart uitgeprint? Check.
Geld op zak? Check.
ID(Paspoort + rijbewijs)? Check.
Koopcontract uitgeprint? Check.
Poststuk mee? Check.

Goed! Navigatie aan en met 2 personen op pad richting de auto.

Auto aankoop zal ik zelf niet beschrijven, staat genoeg op internet ;) Maar handige tips;
- Wat voor een buurt is het?
- Is de verkoper relaxed of gehaast?
- Waar staat de auto geparkeerd?
- Volledig onderhoudshistorie of een liefhebber die meerendeels zelf alles heeft gedaan? Of juist iemand die krenterig is? ;)
- etc.etc.etc.
Let er ook op dat er geen instanties zijn in Duitsland zoals de RDw of Bovag die km-standen controleren. Het enige wat je dus in Duitsland hebt is goed vertrouwen en een kloppende historie!

Anyway. Je besluit over te gaan tot de koop. Je hebt je afspraak natuurlijk gemaakt bij de Zulassungsstelle en gaat ernaartoe. Je neemt alle papieren mee en de verkoper gaat ook mee. Bij de Zulassungsstelle wordt er aangegeven dat je alle papieren moet geven, dan wordt deel 2 op jouw naam aangemaakt en krijg je een bonnetje welke je moet afrekenen. Na afrekenen kan je met een nieuw bonnetje de kenteken laten drukken en wanneer je de platen hebt kan je terug naar de balie om een mooie sticker te krijgen en krijg je ook meteen alle papieren terug. Top! Je hebt een kenteken voor de auto die geldig is voor 5 dagen inclusief een verzekering.

1656315670801.png

Terug naar de auto, kenteken op de auto schroeven en dan kan de reis beginnen richting huis.

Vergeet niet nog een laatste keer te tanken in Duitsland ;) scheelt je weer een paar euro's.


Stap 7: Afspraak bij de RDW
Eenmaal thuis aangekomen kan je via HIER een afspraak maken bij de RDW voor een keuring. Als je een beetje haast hebt kan je het beste naar meerdere vestigingen kijken zodat je meer kans hebt dat de afspraak eerder is. In Amsterdam zal de wachttijd langer zijn dan in Zwolle of Rijen bijvoorbeeld.

Voor de dag van de keuring moet je wel een 1-dags kenteken aanvragen bij de RDW. Dit kan je via hun website doen, of je klikt HIER.

Keuring is simpel en zou binnen 10 min klaar moeten zijn als je alles op orde hebt. Je hebt alle delen nodig van het kentekenbewijs, de tijdelijke kentekenplaten, en eventueel als de TUV/APK wordt overgenomen, ook deze papieren.

Stap 8: Keuze is reuze om de BPM te bepalen
Er zijn verschillende manieren om het BPM bedrag te bepalen. Hoewel normaliter de Belastingdienst graag elke cent van je wilt zien, hebben ze bepaald dat jij de voordeligste berekening mag gebruiken voor het invoeren van je auto.

Je hebt 3 berekeningen, namelijk 'Rest BPM op basis van Afschrijvingstabel', 'Rest BPM op basis van Koerslijst' en 'Rest BPM op basis van Taxatierapport'.

Over het algemeen geldt dat een rest BPM op basis van een taxatierapport goedkoper is omdat er een rapport wordt opgesteld door een taxateur op basis van de actuele staat van de auto. Ieder stoeprandschade, krasje, pitje wordt meegerekend waardoor het voordeliger is voor jou om een auto in te voeren.
Enkele uitzonderingen zijn elektrische autos en plug in hybrides. Dan kan een andere berekening voordeliger uitpakken.

Ik heb gekozen voor een taxateur, en deze heeft de auto op locatie getaxeerd. Ik heb het taxatierapport ontvangen en deze uitgeprint.

Stap 9: BPM betalen na de RDW keuring
Na de RDW keuring moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst om de openstaande schuld te betalen. Je BPM is berekend door jouzelf of door de taxateur en dit ga je ook opsturen.
HIER is daar meer info over te vinden.
In mijn geval is de taxatie gedaan en heb ik alle papieren ontvangen via de taxateur. Deze doe ik op de dag van de keuring van de RDW op de post naar de Belastingdienst.

Een aantal dagen later krijg ik via de belastingdienst een mail met een betaalverzoek voor de BPM. Deze moet je z.s.m. betalen. Wanneer dit betaald is, krijg je binnen een aantal werkdagen je Kentekencard op de post.

Stap 10: Kenteken laten drukken en verzekeren
En dan als laatst... Eindelijk na al het geregel... Krijg je de kentekencard binnen via de post en kan je bij de meeste automaterialenzaak een kenteken laten drukken. Tip! Kies voor de luxe kentekenplaat zodat het er net wat mooier uitziet ;)
Kenteken klaar? Nu tijd om de auto te verzekeren en na goedkeuring kan je zelf zeggen... IK heb zelf een auto geimporteerd uit Duitsland zonder hulp van een bedrijf (welke veelsteveel geld hiervoor vraagt in mijn optiek).


Kostenplaatje:
1656316692997.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VaagRS

Lid
Goed verhaal, en komt grotendeels overeen met de ervaring die ik zelf recent heb opgedaan. Ik heb de auto niet voorzien van een kurzzeitkennzeichen, maar een ambulance gebruikt en heb de auto op deze wijze naar Nederland gebracht.
Hoewel het best even een geregel is vond ik het leuk om het zelf te doen, en met een beetje huiswerk en voorbereiding kun je prima een eerlijke auto vinden. Daarnaast is de keuze reuze, in mijn geval had ik gemiddeld zo'n 200 auto's in mijn duitse zoekresultaten, waar dit in Nederland zelden meer dan 5 auto's waren.
Als tip heb ik nog 1 ding toe te voegen: Neem een lakdiktemeter mee, op deze wijze kun je eenvoudig vaststellen of de auto schade gehad heeft, iets wat een verkoper in de meeste gevallen niet in geuren en kleuren zal vertellen. Eventueel kun je op voorhand het VIN-nummer opvragen en deze (laten) checken.

Gr. Kees
 

Smeeuwis

Donateur
Kleine aanvulling voor mensen die wél over groene (garage-/handelaars-) platen kunnen beschikken: het is in Duitsland alleen toegestaan om met Nederlandse handelaarsplaten te rijden als dit te maken heeft met aanpassing of ombouw van bedrijfswagens. Het is dus NIET toegestaan deze platen te gebruiken voor transport van de aankoop naar Nederland. Even nagezocht op internet nadat ik vrij recent las over een akkefietje in deze richting. Bron: RDW. Zie hieronder.


Verder kan het ook zo zijn dat de WA verzekering die bij die handelaarsplaten is afgesloten alleen schade in Nederland dekt. Check dus ook even de RDW en je polisvoorwaarden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik mis nog iets over de verzekering op de dag dat je ermee naar de RDW-keuring rijdt. Of heb ik daar overheen gelezen?
 

Kanerr

Forumguru
Klopt @Canon-Eye ! Deze wordt uitgelegd tijdens het (gratis) kopen van de eendags kenteken bij de RDW. Lijkt me dubbel om dat ook te melden, net als het adres van de Belastingdienst etc :)

@Smeeuwis Klopt inderdaad dat de groene platen niet de meest verstandige zijn.

@VaagRS Keuze is reuze klopt he-le-maal! Het zijn ook goede tips :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Adressen van instanties zijn natuurlijk nooit een probleem, maar een beknopte hint m.b.t. een essentieel stukje procedure is niet overbodig. Al is het maar de opmerking bij stap 7 dat dit vanzelf aan de orde komt...
 

Erik_NL

Forumguru
het is aan te raden om een kopie van de Fahrzeugbrief en de documentatie van de Duitse APK-keuringen te maken vòòrdat de RDW keurt, omdat de Duitse papieren door de RDW worden ingenomen.
Ook is het raadzaam om bij de keuring te controleren of de handelsbenaming, die daar van het voertuig wordt ingevuld, overeenkomt met zoals die in Nederland of België wordt gevoerd. Zo staat op het kentekenbewijs van mijn motorfiets BMW 75 terwijl het om een BMW K75RT ging. Voor een liefhebber kan dat storend zijn.
 

Kanerr

Forumguru
Geweldige tips weer! Dat is zeker waar, in mijn geval is het dan voor de liefhebber ook belangrijk dat er John Cooper Works op komt te staan en niet Mini cooper s.

Ik zal alle tips vanavond verwerken in de how-to!
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko eens je het kent is het geen gedoe meer maar de eerste keer is serieus zoeken. Heb 3 wagens geïmporteerd vanuit DE, de eerste was vloeken , de andere twee ken je de “valkuilen” al en gaat het een stuk vlotter.
 

Rallye

Forumguru
Goede tips!
Wat doe je met al die afspraken als de koop niet doorgaat? Kun je die zonde gevolgen weer afzeggen?
 

Kanerr

Forumguru
@JeSko geen idee, maar zal zoals @leon-cupra zegt zal het ook soortgelijke 'valkuilen' hebben.

@Rallye afspraken zijn te annuleren, maar het verzekeringsgeld ben je wel kwijt helaas. Tenzij je snel een andere auto koopt :D
 

B-S

Lid
Ik probeer erachter te komen wat mijn fiscale waarde zou zijn als ik mijn Duitse Kodiaq op NL kenteken wil laten zetten.
Het 'probleem' is dat het een in 2.0 diesel betreft en deze in NL niet meer te configureren is.
Het gaat zich om de bijtelling. Wie weet hier een website voor?
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Het gaat zich om de bijtelling. Wie weet hier een website voor?
Blijft lastig te zeggen en beetje off-topic antwoord misschien. Een maat van mij heeft recentelijk een Superb uit 2022 als ex-demo uit DU laten importeren. Type is in NL. niet verkrijgbaar, is een L&K PHiV uitvoering die hier nooit is geleverd. Slechts 5 maanden oud en 8K op de teller. Vergelijkbaar nieuw is 55K, RDW bepaalde hem op 34K cataloguswaarde.

Maar goed, dat is niet het antwoord op jou vraag maar wel een indicatie dat het alle kanten op kan gaan...
 

hemi24

Forumguru
@B-S : in het ergste geval pakken ze de laatst bekende waarde van de 2.0 TDI toen deze nog wel in NL leverbaar was en indexeren ze deze naar huidige waarde…
 

B-S

Lid
...... Een maat van mij heeft recentelijk een Superb uit 2022 als ex-demo uit DU laten importeren. Type is in NL. niet verkrijgbaar, is een L&K PHiV uitvoering die hier nooit is geleverd. Slechts 5 maanden oud en 8K op de teller. Vergelijkbaar nieuw is 55K, RDW bepaalde hem op 34K cataloguswaarde.

Dus in feite is het zaak om zoveel mogelijk km’s te maken en dan te laten ‘taxeren’ zeg maar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
De 2 mogelijkheden waarop de BPM is gebaseerd en hoeveel die dan wordt hangt waarschijnlijk ook af van de aankoopprijs. In mijn geval was de auto nieuw in België €29.000 (NL €40.500), 5 jaar oud en had 147dkm op de teller.
Ik koos voor de op nieuwprijs, leeftijd en km-stand gebaseerde calculatie, waarschijnlijk was dat het voordeligste. De BPM was €2430.
Tja, als je al €200 voor taxatie kwijt bent, dan moet die wel erg lager zijn om dat eruit te halen, denk ik zo. Mijn auto had slechts 2 lichte lakschadeplekjes, maar met meer schade of hogere nieuwprijs kan dat wellicht lonend zijn.

Ik heb mijn auto cash met de particuliere verkoper afgerekend vlakbij zijn werk. Daar zette mijn collega onderweg naar een klus mij af en gingen de B platen van de aangekochte S2 en direct het NL dagkenteken erop. Ik heb het risico van de illegale 7 km door B naar de NL grens voor lief genomen. Als je met 2 auto’s bent kan je ook vragen of de verkoper naar de grens rijdt.
In B heb ik behalve met de verkopende partij geen andere papieren bij instanties hoeven regelen.

Mij was niet duidelijk of ik 2 x een gratis dagkenteken voor dezelfde auto kon aanvragen, dus reed ik na aankoop via een thuislunch dezelfde dag naar de RDW. Niet de snelste, maar wel de kortste weg. Het dagkenteken is n.l. alleen bedoeld om naar de RDW-keuring te rijden.

Verzekeren voor 1 dag was belachelijk duur; iets van €120.... Centraal beheer deed dat niet eens, maar toen ik zei dat de auto i.p.v. de huidige auto bij hun in de verzekering zou komen was het geen probleem om de auto WA te verzekeren op VIN. Toen bekend werd wat kenteken was heb ik dat doorgegeven en kon de verzekering naar All risk. Dat kostte niets extra, ook volgens mijn het aantal weken niet dat de oude en de nieuwe auto beide verzekerd waren.

@Japanese Power Ik heb diverse sites gevonden waar je de BPM kon berekenen. Maar het kan ook met het aangifteformulier van de belastingdienst.

Mijn ervaring is al weer van 7 jaar geleden, dus het e.a. kan veranderd zijn.
 
Laatst bewerkt:

philippe bakker

Forumguru
Het was een leuke ervaring om mijn c300de in Duitsland te gaan halen . Eerst kiezen op mobil.de dan contact met de mercedes garage. Het geld storten ( een 15.000 minder dan eender welke in België) en vervolgens met een aanhangwagen gaan halen. De auto begon te schudden bij 90 km/u dus hebben we de 400 km aan 80 afgelegd …. In België was het een ongelofelijke soap om hem ingeschreven te krijgen :(. Na 3 weken toch gelukt
 

philippe bakker

Forumguru
Ach ja …. Om ermee te rijden mocht ik met de platen vd skoda. Ik mocht ermee naar de keuring. Dat was toen nog op afspraak met Corona. Ik had natuurlijk de inschrijvingspapieren vd skoda niet bij ( dat moest met die platen ) en kon niet gekeurd worden. In oost Vlaanderen was er de eerstvolgende maand nergens meer een plaatsje vrij voor keuring. Er dan mee naar west Vlaanderen gereden. Met die keuring dan verder de plaat aangevraagd en telkens was er iets mis. Ze zeiden wel niet wat juist. Blijkt dat ik de nieuwe op de zaak wou en de skoda op mij persoonlijk had staan. Dan ben ik persoonlijk naar Gent gereden om daar de plaat te regelen met spoed procedure. Dat was tegen de zin van die dame want Corona hè. Uiteindelijk 1 dag voor we op vakantie vertrokken had ik een plaat. Als er iets mis is dan vermelden ze dat niet. En de digitale aanvraag ging ook niet.
 
Bovenaan Onderaan